Oklopno vozilo na kotačima Boxer

Njemačka i nizozemska vojska nestrpljivo čekaju svoje prve Boxere u različitim inačicama kako bi mogli započeti s njihovim uvođenjem u operativnu uporabu

Zeleno svjetlo za početak serijske proizvodnje borbenog vozila na kotačima Boxer (8×8) Multi-Role Armoured Vehicle (MRAV) dano je potkraj prošle godine. Prvi su kupci njemačka i nizozemska vojska koje su se odlučile za različite inačice Boxera.

Boxer je jedino borbeno vozilo koje se razvoja unutar Organisation for Joint Armament Co-Operation (OCCAR) koju zajedno vode Njemačka i Nizozemska. Glavni nositelj posla je tvrtka ARTEC (ARrmoured TECnology) čije je sjedište u Munichu. Osnivači ARTEC-a su tvrtke Krauss-Maffei Wegmann (36 posto vlasništva), Rheinmetall Landsysteme (14 posto) i Stork (50 posto). Svaka od tih kompanija ima pravo proizvoditi Boxera u svojim pogonima.

ARTEC je odgovoran za razvoj, proizvodnju i prodaju Boxera MRAV te svih inačica ili drugih vozila koji mogu nastati na njegovoj osnovi. Krauss-Maffei Wegmann je odgovoran za proizvodnju njemačkog Boxera u inačici oklopnog transportera (armoured personel carrier – APC), sanitetske inačice i inačice za obuku vozača. Rheinmetall je odgovoran za proizvodnju zapovjedne inačice (command post vehicle – CPV) i sanitetske, a Strok za sve Boxere namijenjene nizozemskoj vojsci, bez obzira na inačicu.

Njemačka vojska trenutačno planira kupiti 272 Boxera, označenih kao Gepanzertes Transport Kraftfahrzeug (GTK). Isporuku prvog očekuju potkraj 2009. godine. Namjeravaju kupiti tri inačice: APC (135), CPV (65) i oklopljeno sanitetsko vozilo (72). Deset Boxera APC naknadno će prilagoditi zadaćama obuke vozača. Njemački će Boxeri zamijeniti dio Rheinmetall Landsysteme Fuchs 1 (6×6) vozila i većinu oklopnih transportera M113 koji se rabe za specijalne zadaće. Tako mali broj planiranih Boxera posljedica je odluke da se njemačke motorizirane i oklopne postrojbe opreme borbenim vozilom pješaštva (armoured infantry fighting vehicel – AIFV) na gusjenicama Puma koje će opremiti daljinski upravljivom kupolom s topom Mauser od 30 mm i koaksialnom strojnicom kalibra 5,56 mm.

Iako se njemačka vojska unatoč prevladavajućim trendovima odlučila za AIFV na gusjenicama, od Boxera očekuju da će biti nositelj najtežih zadaća zbog velike nosivosti i zapremine prostora, mogućnosti prilagodbe različitim zadaćama promjenom modula i izvrsnoj taktičkoj pokretljivosti.

Nizozemska vojska (Royal Netherlands Army – RNLA) planira kupiti 200 Boxera u pet različitih inačica. Isporuka prvog planirana je za početka 2011. godine. Službena RNLA-ina oznaka Boxera je Pantser Wiel Voertuig (PWV).

Nizozemske inačice
Nizozemske inačice uključuju CPV (naručeno 55), sanitetske (58), teretne (27), teretne/zapovjedna vozila (19) i inženjerijska inačica (41). Nizozemski će PWV-i zamijeniti gusjeničarska vozila YPR-765 koja se trenutačno rabe u tim zadaćama.

U motoriziranim i oklopnim postrojbama nizozemske vojske Boxeri će se rabiti kao vozila za specijalnu potporu i djelovat će zajedno s IFV-ima BAE Systems Hägglunds CV9035 koji će uskoro ući u operativnu uprabu.

Tako će se Boxeri proizvoditi na tri odvojene proizvodne vrpce. Jedna će biti u Nizozemskoj (u tvrtki Stork) a čak dvije u Njemačkoj (u tvrtkama Krauss-Maffei Wegmann i Rheinmetall Landsysteme). Po sadašnjim planovima isporuka posljednjih njemačkih i nizozemskih Boxera trebala bi biti najkasnije 2016., osim ako te države ne povećaju narudžbu ili se u međuvremenu ne pojavi još koji kupac. Zasad nema najava o mogućem spajanju (racionalizaciji) proizvodnje u jednu ili dvije vrpce. Umjesto toga podugovarači navode da već imaju potpisane ugovore o isporuci sustava pojedinačno u tri različita pogona. Tako će svaka tvrtka zasebno proizvoditi osnovno vozilo, opremati ga opremom (governmetn furnished equipment – GFE) ovisno o inačici, testirati i isporučivati kupcu. Naravno, osim osnovnog vozila, njemačke i nizozemske inačice istog vozila dobit će različito naoružanje i komunikacijsku opremu.

Iako je Boxer razvijan njemačkim i nizozemskim sredstvima, tijekom dugotrajnog procesa razvoja i jedna i druga država nekoliko su puta razmatrale mogućnost odabira drugog IFV-a u konfiguraciji 8×8. Na kraju su ministarstva obrane obje države zaključila da je upravo Boxer jedini dostupni IFV na kotačima koji zadovoljava sve njihove operativne zahtjeve, a uz to pruža i mogućnost industrijskog razvoja. Iako se to nigdje službeno ne spominje računa se i na mogućnost njegove prodaje stranim kupcima što će cijeli projekt učiniti isplativijim.

Tijekom posljednjih nekoliko godina Njemačka i Nizozemska usko surađuju u razvoju i proizvodnji AFV-a. Tako je nizozemska vojska po ugledu na njemačku modernizirala svoje tenkove Leopard 2. Zajednički su razvile i izvidničko vozilo na kotačima Fennek (4×4). Fennek je već u serijskoj proizvodnji i operativnoj uporabi u vojskama obje države, a veći dio vozila je u uporabi u Afganistanu.

Prema tvrdnjama ARTEC-a, Boxer ima stratešku i taktičku pokretljivost koja nije postignuta na uštrb oklopne zaštite. S maksimalnom borbenom masom od 33 tone Boxer, po tvrdnjama proizvođača, pruža visoku razinu zaštite od širokog spektra ugroza, konvencionalnih i nekonvencionalnih.

Mogućnosti modernizacije
Tijekom procesa razvoja i završnih testiranja često su se čule kritike na račun Boxerove veličine i (pre)velike mase. Proizvođač se brani tvrdnjom da zadani parametri nosivosti (čak osam tona) i volumena korisnog prostora ne omogućavaju manje vozilo. Kao dodatni argument navodili su da i druga borbena vozila na kotačima u konfiguraciji 8×8, čiji je proces razvoja tekao paralelno s Boxerom, imaju gotovo istu veličinu i masu. Na masu je utjecala i zahtijevana razina oklopne zaštite, s mogućnošću naknadnog dodavanja novih oklopa kako bi se odgovorilo novim prijetnjama i uvjetima djelovanja. Projektanti su morali voditi računa i o mogućnostima postavljanja aktivnih i pasivnih obrambenih sustava koji su već razvijeni ili su još u razvoju.

Boxerova najveća operativna masa ovisi o zadaći koju obavlja i ugrađenoj opremi te o razini oklopne zaštite. Tipična operativna masa kreće se oko 31 tonu. Ugrađeno podvozje osigurava ukupnu nosivost od 35 tona bez potrebe modifikacije sustava upravljanja i prijenosa snage. Korisna zapremina prostora unutar Boxera je čak 14 m3. Vozilo je projektirano za operativni vijek od 30 godina. Tijekom operativne uporabe trebalo bi imati visok stupanj pouzdanosti i vjerojatnosti preživljavanja u borbi i niske troškove uporabe. Kako je razvoj Boxera započeo potkraj 1999. i naručitelji i projektanti su znali da će se vozilo najviše rabiti izvan nacionalnih teritorija naručitelja, ponajviše u mirovnim operacijama. Zbog toga je Boxer projektiran tako da se može lako održavati i u terenskim uvjetima, daleko od matičnih baza. Kako bi posada imala što bolje uvjete rada u toplim predjelima serijski je ugrađen sustav za klimatizaciju, a uporabljen je i za ABK zaštitu po načelu stvaranja nadpritiska.

Nakon intenzivnog ispitivanja četiri prototipa izvedene su brojne manje izmjene ali je osnovni dizajn vozila ostao netkanut. Izmjene su, među ostalim, obuhvatile ugradnju jačeg sustava za klimatizaciju, preuređen odjeljak za pješački desant kako bi se bolje prilagodio uvjetima djelovanja u mirovnim operacijama (ugradnja novih vrata na krovu te novih sjedala koja bolje štite od učinaka eksplozije protuoklopnih i improviziranih mina).

Svojom širinom, visinom i masom Boxer je prilagođen transportu željeznicom i budućim transportnim avionom A400M (jedno vozilo), iako će najjeftiniji način prijevoza, s obzirom na veličinu i masu biti brodom. Nakon što je uspješno okončan razvoj inačice 8×8, tvrtka ARTEC je započela privatni projekt razvoja inačice 6×6. Ovo će vozilo, koje je također modularne konstrukcije kao i originalni Boxer, projektirano je kao pričuvna opcija u slučaju da Njemačka i Nizozemska na kraju odustanu od varijante 8×8, ali i kako bi se obuhvatio veći broj stranih kupaca. Iako razvijen na osnovi Boxera 8×8 za vozilo u konfiguraciji 6×6 projektanti su razvili neke nove sustave koji su naknadno ugrađeni i u proizvodnu verziju originalnog 8×8.

Napravljeno je 12 prototipova Boxera i isti broj promjenjivih modula za različite zadaće. Svi su trenutačno uključeni u intenzivna testiranja na raznim poligonima u Njemačkoj i Nizozemskoj kako bi se prikupilo što više podataka prije početka sastavljanja serijskih vozila.

Rigorozni testovi
Nekad je njemačka vojska imala pravilo da, nakon što neko vozilo dobije dozvolu za početak serijske proizvodnje, više na njemu ne obavlja testiranja sve do dolaska serijskih primjeraka u postrojbe. Britanska je vojska imala znatno drukčiji pristup jer je nastavila testiranje prototipova, predserijskih i serijskih primjeraka i prije nego bi prva vozila došla do krajnjeg korisnika (posade u postrojbi). Ta zahtjevna testiranja nazvali su Reliability Growth Trials (RGT) a cilj im je bio osigurati otklanjanje svih uočenih nedostataka prije nego vozilo uđe u operativnu uporabu.

Na tim iskustvima i njemačka je vojska prihvatila nov način razvoja Boxera. Tako će tri prototipa proći kroz RGT proces čiji je završetak planiran za kraj ovog mjeseca. Vozila će tijekom RGT-a proći 60 650 kilometara po najrazličitijim terenima, u najtežim vremenskim i terenskim uvjetima. Prototipovima upravljaju pripadnici njemačke vojske, ali je održavanje prepušteno stručnjacima ARTEC-a.

Nakon toga je planirano obavljanje Reliability Qualification Testa u kojem će sudjelovati vozila dovršena po standardu serijske proizvodnje. Test predviđa simulaciju 124 borbene zadaće i obuhvaća 32 240 kilometara.

Boxer se sastoji od dva ključna elementa. Jedan je pogonski modul isti za sve inačice, a drugi misijski modul koji je prilagođen posebnim zadaćama. Na taj način korisnik dobiva vozilo koje se u roku kraćem od jednog sata može prilagoditi drugoj zadaći, pod uvjetom da je dostupan odgovarajući misijski modul. Oba su modula napravljena od čelika uporabom višeslojne-zidne strukture deflektivnih oblika u kombinaciji s dodatnim elementima zaštite, kao što je dodatni pasivni ili aktivni oklop.

Pogonski modul se sastoji od pozicije vozača na desnom prednjem dijelu vozila i motora s mjenjačem postavljenim lijevo od vozača. Podnica vozila ispod vozača i odjeljka za posadu napravljena je dvoslojno kako bi se povećala otpornost na djelovanje mina. Slobodni prostor u podnici iskorišten je za smještaj dizelskog goriva. Na temelju iskustava iz mirovnih operacija projektanti su vozaču omogućili izlazak iz vozila kroz njegov otvor ili kroz odjeljak za posadu.

Na otvoru vozača nalaze se tri periskopa koji pružaju širok kut gledanja. Srednji periskop se može zamijeniti pasivnim IC periskopom namijenjenim noćnoj vožnji. Periskopi se rabe samo u borbi jer u normalnoj vožnji vozač može rabiti veliko staklo koje je integrirano u poklopac otvora vozača i koje ga štiti tijekom vožnje. Vozač ima i monitor na kojemu se pokazuje slika kamere smještene u stražnjem dijelu vozila i koja znatno olakšava kretanje unazad.

Pogonski sustav sastoji se od MTU-ovog dizelskog motora 8V199TE20 snage 530 kW i automatskog mjenjača Allison HD4070 sa sedam brzina za vožnju naprijed i tri za vožnju unazad. Kompaktni pogonski sustav može se zamijeniti za dvadesetak minuta. Boxer ima stalni pogon na svih osam kotača, dok vozač usmjerava vozilo pomoću prednja četiri. Polumjer zaokreta može se smanjiti kočenjem kotača samo jedne strane. Visoka pokretljivost postignuta je uporabom neovisnog ovjesa na uređenim putevima i izvan njih. Povećanje pokretljivosti izvan puteva osigurano je i uporabom središnjeg sustava za kontrolu tlaka u gumama. Kako bi se osigurala pokretljivost i nakon oštećenja guma uporabljeni su run flat umeci koji osiguravaju mogućnost vožnje za još 100 kilometara. Postavljanje nove opreme i njezino umreživanje u sustav vozila omogućeno je CAN-Bus databusom.

Razina zaštite
Za razliku od većine oklopnih vozila na kotačima slične namjene Boxter je od početka projektiran da dobije zaštitu od oružja koja napadaju s gornje strane vozila, kao što su kasetne bombice s kumulativnim bojnim glavama.

Svi ključni dijelovi Boxera podvrgnuti su intenzivnim testiranjima otpornosti na paljbu streljačkog oružja, različitih protutenkovskih i pješačkih mina te na utjecaj eksplozije improviziranih eksplozivnih naprava. Iako tek treba započeti Boxerova serijska proizvodnja ARTEC već duže vrijeme intenzivno radi na poboljšanjima oklopne zaštite. Već je dovršen razvoj novog oklopa za podnicu vozila koji štiti unutrašnjost od EFP-a (explosively forged penetrators), pa se očekuju prve narudžbe kako bi započela njegova serijska proizvodnja. U tijeku je razvoj reaktivnog oklopa koji će povećati zaštitu vozila od projektila s kumulativnim bojnim glavama, kao što su oni koji se ispaljuju iz sveprisutnih RPG-a. Ako kupac zatraži Boxer se može opremiti i aktivnim sustavima samoobrane koji bi (bar teoretski) bitno povećali razinu zaštite protiv širokog spektra ugroza.

U slučaju da je pogođen aktivirat će se automatski sustav za otkrivanje i gašenje vatre u motornom odjeljku. Razmatra se mogućnost ugradnje sličnog sustava i u odjeljak za posadu.
Boxer kao oružana platforma

Tijekom testiranja Boxerovi su prototipovi opremani najrazličitijim oružjima, od teških strojnica s ručnim pokretanjem pa sve do kupola s posadom. Njemačke i nizozemske inačice dobit će različito naoružanje. Njemačka vojska trenutačno odabire novu kupolu kojom će opremiti svoja oklopna vozila (Geschoetzte Fuehtungs und Funktionsfahrweug – GFF). Odabrana će se kupola ugrađivati i na njemačke Boxere. Odabir oružja ovisit će o zadaći, a obuhvatit će tešku strojnicu kalibra 12,7 mm ili automatski bacač granata kalibra 40 mm. Njemačka vojska traži i daljinski upravljanu oružnu stanicu koja mora imati stabilizaciju oružja i ciljnički sustav opremljen dnevno/noćnim ciljnikom i laserskim daljinomjerom.
Nizozemska će vojska svoje Boxere opremiti daljinski upravljanim oružnim stanicama naoružanim teškim strojnicama M2 HB kalibra 12,7 mm. Kao dio obrambenog sustava Boxeri će dobiti i dva četverostruka lansera kalibra 76 mm za ispaljivanje dimnih ili sličnih granata.

Već smo spomenuli da sadašnji planovi nabave njemačke vojske predviđaju kupnju tri različite inačice: oklopni transporter, zapovjedno i sanitetsko vozilo. Oklopni transporter će imati tročlanu posadu (zapovjednik, ciljatelj i vozač) i moći će prevesti pješački desant od sedam vojnika plus dodatno oružje ili opremu. Prva isporuka serijskih primjeraka očekuje se u rujnu 2009., a prvih deset vozila odmah će preurediti za potrebe obuke vozača. Četiri vojnika sjedit će na lijevoj a tri na desnoj strani vozila. Zapovjednik će sjediti na lijevoj strani i imat će pet periskopa za motrenje svih 360 stupnjeva oko vozila. Ciljatelj će sjediti na desnoj strani i upravljati oružnom stanicom. I zapovjednik i ciljatelj će dobiti prikaznik za očitavanje širokog spektra podataka o vozilu i borbenoj situaciji.

Zapovjedno vozilo će uz uobičajenu tročlanu posadu imati još dva stožerna časnika, jednog pobočnog časnika ili dočasnika i mjesto za još jednog člana posade. Osim dodatne navigacijske opreme imat će i zapovjedni sustav FIS Heer (F-InfoSysH). Prve isporuke planirane su za 2010.

Sanitetska inačica dobit će misijski modul s povišenim krovom i većom zapreminom kako bi se što bolje prilagodila namjeni. Posada će se sastojati od vozača, zapovjednika/liječnika i pomoćnika. Vozilo će opremiti sa sedam sjedala ili prostorom za prijam tri nosila, ili kombinacijom od tri sjedala i prostorom za dva nosila. Isporuka prvih Boxera u inačici sanitetskog vozila planirana je za 2010. Zanimljivo je da je proizvodnja ove inačice podijeljena između tvrtki Krauss-Maffei Wegmann (52 vozila) i Rheinmetall Landsysteme (20).

Po prvobitnim planovima nizozemska je vojska trebala dobiti pet različitih inačica Boxera: vozilo za popravak kvarova i oštećenja, teretno, zapovjedno, sanitetsko i inženjerijsko vozilo. Planovi za razvoj i nabavu vozila za popravak kvarova i oštećenja s vremenom su otkazani kako bi se smanjili troškovi nabave, iako postoji mogućnost da se ponovno aktiviraju.
Osnovna inačica Boxera za nizozemsku vojsku bit će transportna i imat će dvočlanu posadu – zapovjednik/ciljatelj i vozač. Dobit će dodatni navigacijski sustav i moći će prevoziti teret od najmanje 2,5 tona.

Zapovjedno vozilo dobit će dvočlanu posadu sastavljenu od zapovjednika/operatera oružne stanice i vozača. Zapovjednu komponentu činit će dva časnika, jedan pobočnik, a osigurano je mjesto za još jednog vojnika. Dobit će svu potrebnu navigacijsku, komunikacijsku (VHF/HF radiouređaje) i računalnu opremu namijenjenu za kontrolu bojišta i zapovijedanje.

Sanitetsko vozilo dobit će isti misijski modul kao i njemačko vozilo ali će imati jednostavniju medicinsku opremu.
Inženjerijsko vozilo zapravo je namijenjeno prijevozu pripadnika inženjerije. Uz posadu od tri člana (zapovjednik, ciljatelj i vozač) imat će prostor za šest inženjeraca i dodatni vanjski i unutarnji prostor za smještaj opreme. Dobit će daljinski upravljanju oružnu stanicu naoružanu teškom strojnicom kalibra 12,7 mm.

Svi brojevi o vozilima određenih inačica moraju se uzeti s rezervom jer modularno načelo korisnicima Boxera omogućava da svako vozilo prenamijene za drugu zadaću, pod uvjetom da kupac kupi odgovarajuće misijske module. Iako još ne postoji potvrda da postoje kupci za druge inačice Boxera ARTEC je otpočeo njihov razvoj. Doduše, najveći dio novih inačica još je uvijek na razini razvojne studije.

Te studije uključuju protuzračnu inačicu, topničko zapovjedno vozilo, zapovjedno vozilo za razinu bojne, klasično inženjerijsko vozilo, samovozni minobacač, samovozni višecijevni lanser, borbeno vozilo pješaštva, izvidničko vozilo i vozilo za uklanjanje eksplozivnih naprava.

Zapovjedno vozilo za razinu bojne dobilo bi dodatnu komunikacijsku opremu i tendu na stražnjem dijelu kako bi se dobio dodatni radni prostor dok vozilo miruje.
Inačica samovoznog minobacača može se opremiti kupolom s dva minobacača kalibra 120 mm (kao što je AMOS) ili standardnom kupolom s jednim minobacačem kalibra 81 ili 120 mm.

Zaključak
Iako će se prvi serijski Boxeri pojaviti tek za dvije godine, ARTEC već intenzivno nudi svoje vozilo i drugim kupcima. Najviše se nade polaže u britanski FRES program. Jedini je problem što FRES predviđa vozilo mase od 27 do najviše 30 tona, a standardna borbena masa Boxera je 31 tonu. S druge strane Boxer ima najvišu razinu oklopne zaštite od svih oklopnih vozila na kotačima u konfiguraciji 8×8 koja su na tržištu ili su u fazi razvoja. Uz to njegova mu modularnost omogućava brzu prilagodbu novim zadaćama i najrazličitijim uvjetima djelovanja.

Srećko RADOVIĆ