Posljednji kadar

U znak sjećanja na Žarka Kaića, 2019. godine na obljetnicu pogibije, otkrivena je skulptura i spomen-obilježje Posljednji kadar, koje su Hrvatska radiotelevizija i Grad Osijek uz pokroviteljstvo Ministarstva hrvatskih branitelja podignuli u spomen na Kaićevu žrtvu, ali i sve druge poginule branitelje grada

Kad putujete od Vinkovaca prema Osijeku na južnom ulazu u grad kod prigradskog naselja Brijest naići ćete na Raskrižje Žarka Kaića. Ondje na brežuljku kružnog toka stoji masivni kadar koji svojom dimenzijom i oblikom fokusira i uokviruje grad Osijek. Spomenik je to Žarku Kaiću koji je poginuo 28. kolovoza 1991. kod Brijesta, nedaleko od tadašnjeg zloglasnog vojnog poligona C, snimajući prolazak tenkova agresorske JNA. U jednom je trenutku s transportera otvorena rafalna vatra u kojoj je Žarko Kaić smrtno pogođen, a njegov kolega Dragan Krička teško ranjen. Žarko Kaić radio je za HTV kao snimatelj 20 godina te je autor niza kvalitetnih dokumentarnih filmova i emisija. Zaslužan je za brojne dokumentarne snimke iz početnog razdoblja Domovinskog rata, među ostalim i poznate snimke hrvatskih prognanika iz Aljmaša i Dalja.

U znak sjećanja na Žarka Kaića, 2019. godine na obljetnicu pogibije, otkrivena je skulptura i spomen-obilježje Posljednji kadar, koje su Hrvatska radiotelevizija i Grad Osijek uz pokroviteljstvo Ministarstva hrvatskih branitelja podignuli u spomen na Kaićevu žrtvu, ali i sve druge poginule branitelje grada. Snimatelji i novinari u to su vrijeme bili od iznimne važnosti jer su prenosili istinu o događajima u Domovinskom ratu. Posljednji kadar svjedoči istinu o Domovinskom ratu i onima koji su tu istinu čuvali i prenosili. Rad je arhitekata Bernarde i Davora Silova te akademske likovne umjetnice Božice Dee Matasić. Spomenik je izgrađen od plemenitog čelika, dimenzija 12 x 9 metara, koji poprima oblik snimateljskog kadra u padu dijelom ukopanog u zemlju. Spomenik je simbolički moguće promatrati iz više kutova te se tako gledajući iz perspektive prilaza kružnom toku može iščitati kao svojevrstan slavoluk, ali i kao kvadrat u kojem se pronalazi simbolika hrvatskog vizualnog identiteta. Prikazani kadar nalazi se u pokretu, u padu, te prenosi doživljaj dramatičnog trenutka kojem odaje počast.Više informacija moguće je pronaći na poveznici https://zarko-kaic.hrt.hr/ . Darko Dovranić, ratni reporter, redatelj je dokumentarnog filma Žarko Kaić – pucanj u istinu, a autor je i dokumentarca koji prati nastajanje ovog spomen-obilježja pod nazivom Zaustavljeni kadar – izgradnja spomen-obilježja Žarku Kaiću.


”Kadar je za snimatelja format s pomoću kojeg percipira, dokumentira i reproducira svijet. Tradicionalni omjer stranica televizijske slike u ovom je radu sažet u simbol stradanja Žarka Kaića. Predimenzionirani okvir zaustavljen je u pokretu i padu. Kružnim kretanjem oko spomenika pravokutnik se iz nekih vizura pretvara u kvadrat, simbolički se povezujući s elementima hrvatskoga vizualnog identiteta. Okvir je dijelom ukopan u humak, ali bez obzira na to što taj dio nije oku vidljiv, mi osjećamo i naslućujemo cjelinu. Tako  i svijest o žrtvama koje više nisu s nama postaje dio našeg identiteta. Na ovome mjestu 1991. stradao je Žarko Kaić, rođen 1949., snimatelj Hrvatske televizije. Poginuo je s kamerom u ruci jer je svjedočio istinu.“


Tekst i fotografija Martina Stanković