Ratni plakat: HELP! STOP THE WAR IN CROATIA

Plakati iz ovog ciklusa svjedoče o povijesnom trenutku u kojem je bilo nužno senzibilizirati svjetsku javnost na činjenice rata u kojem je Hrvatska bila napadnuta, branila se i pritom podnosila velika razaranja i ljudske žrtve

U zbirci ratnih plakata čuvanih u Vojnom muzeju MORH-a nalazi se i ciklus od 21 plakata nastalih početkom Domovinskog rata i objedinjenih pod nazivom HELP! STOP THE WAR IN CROATIA. Ovi plakati svjedoče o povijesnom trenutku u kojem je bilo nužno senzibilizirati svjetsku javnost na činjenice rata u kojem je Hrvatska bila napadnuta, branila se i pritom podnosila velika razaranja i ljudske žrtve. Europsko i svjetsko javno mnijenje tad je, nažalost, bilo gluho, sporo, inertno i nedovoljno zainteresirano za hrvatsku stvarnost. Plakati iz ovog ciklusa, jednako kao i plakati iz ciklusa HELP CROATIA NOW i DOCUMENTA CROATICA, koji su se na sličan način obraćali svjetskoj zajednici, plasiraju im elemente grube ratne svakodnevice: fotografije s prizorima ratom porušenih i oštećenih crkava, domova, kulturno-povijesnih spomenika, razorene bolnice, slike razorenog Vukovara istovjetne fotografijama Varšave, Staljingrada, Dresdena, Berlina tijekom Drugog svjetskog rata te fotografije smrti, logora, progona i patnji civilnog stanovništva. Uz dodane kraće, snažne tekstove/poruke na engleskom jeziku, na svakom je plakatu iz ovog ciklusa pri dnu, malim slovima i tek kao gola činjenična poruka otisnuto: Agresori su Srbija i jugokomunistička armija (The Agressors Are Serbia And The Yugo Communist Army).

Primjeri su takvih poruka i ratne stvarnosti s kojima se međunarodna javnost u tom vremenu izbjegavala suočiti plakat A FINAL PRAYER BEFORE I MUST FLEE. PLEASE HELP US LORD, WE ARE ALL THEIR TARGETS. EVEN YOU (Moja zadnja molitva prije bijega. Pomozi nam, Gospodine, svi smo mi njihove mete, čak i Ti), čiji je autor fotografije M. Knežević. Crno-bijela, tankim crnim rubom uokvirena fotografija starice pred raspelom, među ruševinama crkve sv. Marije Magdalene u Sunji snimljena je u prosincu 1991. godine. 

Sličnu, snažnu poruku šalje i plakat A SILENT WITNESS TO THE DESTRUCTION (Tihi svjedok uništenja), autora fotografije Siniše Durakovića. Na plakatu crno-bijela fotografija istaknuta tankim, crnim rubom naglašava detalj raspetog Krista ispred granatama oštećenog krovišta i tornja crkve sv. Vendelina u Jarmini, na vinkovačkoj bojišnici. Selo Jarmina prvi je put napadnuto 17. kolovoza 1991., i otad je bilo neprestano izloženo neprijateljskim topničkim i tenkovskim napadima tijekom kojih je crkva bila teško oštećena. Zahvaljujući velikoj pomoći Talijanskog Caritasa, Jarmina je bila prvo mjesto u Hrvatskoj koje je cjelovito obnovljeno. 

Pripremila Lada Puljizević