Neosporno je da su naši piloti poznati i cijenjeni u svijetu po svojoj izvrsnosti i…
Sposobnost planinskog letenja s NVG opremom
Piloti Eskadrile helikoptera samostalno su, zahvaljujući iskustvu i velikom broju NVG sati naleta, proveli obuku i usvojili sposobnost planinskog letenja s NVG opremom za noćno letenje. Planinsko letenje, posebno u noćnim uvjetima i s NVG opremom, za helikopterske je posade najzahtjevniji i najteži oblik letenja. U samo tri mjeseca u Eskadrili su osmislili i pripremili plan i program te počeli provoditi obuku…
Nakon što su se piloti i nastavnici letenja Eskadrile helikoptera 93. zb tijekom 2010. uz pomoć američkih instruktora osposobili za temeljno i napredno letenje s naočalama za noćno gledanje (Night Vision Goggles – NVG) te dobili licenciju za instruktore, u Eskadrili su učinili još jedan značajan iskorak kad je riječ o NVG letenju. Piloti te Eskadrile samostalno su, zahvaljujući iskustvu i velikom broju NVG sati naleta, proveli obuku i usvojili sposobnost planinskog letenja s NVG opremom za noćno letenje. Planinsko letenje, posebno u noćnim uvjetima i s NVG opremom, za helikopterske je posade najzahtjevniji i najteži oblik letenja. U samo tri mjeseca u Eskadrili su osmislili i pripremili plan i program te počeli provoditi obuku za letenje s NVG opremom u planinskim uvjetima. Obuku su najprije prošli iskusniji piloti s najvećim NVG naletom u Eskadrili, a zatim je počela obuka ostalih pilota nastavnika letenja. “Cilj je,” kaže nam zapovjednik Eskadrile helikoptera bojnik Krešimir Ražov, “sve pilote obučiti za ovaj oblik letenja koji je najviša razina napredne obuke s naočalama za noćno gledanje.”
Specifičnosti planinskog letenja
Osposobljenost za NVG letenje, posebno u planinskim uvjetima, jedna je od najvažnijih sposobnosti zrakoplovstva kad je riječ o pilotima helikoptera. “Protivniku prilazite potpuno neprimjetno i za razliku od njega vi imate uvid u cjelokupnu situaciju. Možete mu se potpuno približiti a da pritom ostanete neprimijećeni te obaviti zadaću. To u taktičkom smislu posadama koje lete daje dodatnu sigurnost i samopouzdanje. Protivnik i kad vas čuje ne može vas locirati. Buka, pogotovo noću, stvara dodatnu konfuziju jer se širi na sve strane, a u noćnim uvjetima zbog gustoće zraka još brže nego danju. Nebrojeno smo puta tijekom uvježbavanja sletjeli kraj “žive mete” na zemlji na istom terenu, a da “meti” ni u toj blizini nije bilo moguće odrediti pravac i poziciju gdje smo sletjeli,” objašnjava bojnik Ražov. Leti se isključivo nisko, najčešće u različitim modovima brišućeg letenja (Terrain Flight-Low Level, Contour Flight i Nap-of-the-earth).
Ono što planinsko letenje čini posebno složenim specifičnosti su određivanja brzine i smjera vjetra, privjetrinskih i zavjetrinskih valova itd. Potrebno je prilagoditi se zakonitostima orografskog strujenja zraka u odnosu na smjer i brzinu strujenja zraka te imati na umu dodatne specifičnosti svake planinske orografije neovisno o tome je li riječ o vrhovima, grebenima ili letenju unutar planinskog masiva, usjecima, kanjonima itd. Nakon proučene opširne literature o specifičnostima planinskog letenja potrebno je i dugogodišnje letačko iskustvo u planinskom okruženju. Kad se dodaju NVG uvjeti stvar postaje još složenija. Naime, u NVG uvjetima u različitim postotcima iluminacije Mjeseca uvjeti se mijenjaju što prilaz na vrh i ulazak u specifična planinska područja dodatno otežava. Sve to ovisi o iluminaciji, azimutu i elevaciji Mjeseca. Pozicija, kut i jakost osvjetljenja Mjeseca uvelike određuju uvjete planinskog letenja i to mora biti točno proračunano u vrijeme kad se stvarno nalazite u određenim pozicijama planinskog okoliša te duljinom zadržavanja na tim pozicijama – morate znati što možete očekivati u odnosu na kretanje Mjesečevih sjena koje prekrivaju planinske lance te u kojem ćete trenutku na kojim pozicijama imati zahtijevanu minimalnu ili maksimalnu vidljivost potrebnu za izvršenje zadaće. Prilazi i slijetanja uvježbavani su na vrhovima i grebenima Velebita (Sv. brdo i Vaganski vrh) te unutar Velebita (Veliko Rujno i kanjon Paklenice – Anića kuk…) i na većini točaka na kojima su i danju iznimno složeni uvjeti za prilaz i slijetanje.
Da bi se pristupilo planinskom letenju u NVG uvjetima, moraju se svladati brojni složeni manevri i procedure u sklopu napredne obuke s NVG-om te usvojiti opširna teorijska znanja. Bitan je i međusobni rad posade (Multi Crew Coordination – MCC) kao i specifično manipuliranje opremom u helikopteru prilikom redovitih i izvanrednih postupaka i otkazivanja blind cockpita gdje pilot mora opipom, bez gledanja, na vrijeme i bez pogreške, uključivati i isključivati sve bitne osigurače i prekidače.
Za dostizanje tih sposobnosti potrebno je iskustvo i velik broj sati naleta, što imaju piloti u Eskadrili helikoptera, pa su se stoga i mogli osposobiti za obuku pilota i instruktora NVG letenja. Jedan je od njih i satnik Rajko Rafael Boban koji kaže: “NVG letenje daje potpuno novu dimenziju noćnom letenju. Prije noću nismo mogli letjeti niže od 1000 stopa, a s NVG-om sve se svodi na to da se leti u brišućem letenju i jako nisko. Letite iznad šume i spustite se između stabala gdje nitko ne bi mogao ni pomisliti da će netko doći. To je sposobnost više koju smo usvojili u Eskadrili helikoptera. Teško ste uočljivi, a sve možete odraditi kao u dnevnom letenju. Sve se može odraditi i na svako se mjesto može doći. To je prednost NVG letenja.”
Najvažnije je ostati u trenaži
Dosad su u Eskadrili ostvarili zavidan broj sati naleta s NVG opremom, a obuku su posebno intenzivirali od početka ove godine. Zadnja tri mjeseca svaku su noć u zraku. Provode razne oblike obuke, trenažu i obuku učenika letača koje obučavaju za pilote helikoptera HRZ-a i PZO-a. Redovito lete i s dva i više helikoptera Bell 206 B. “Kod NVG letenja,” napominje bojnik Ražov, “najvažnije je ostati u trenaži.”
Osim što svakodnevno provode razne oblike napredne obuke s NVG-om, u Eskadrili helikoptera uspješno su završili i obuku 20. naraštaja učenika letača na helikopteru Bell 206Blll s naočalama za noćno gledanje. Ovo je drugi naraštaj koji je u sklopu obuke za pilote helikoptera kao jedan od razdjela imao i temeljnu obuku noćnog letenja uz pomoć NVG-a. Temeljna obuka obuhvaća osnovno letenje (školski krugovi, manevri u pilotažnim zonama, odlazak na rute sa slijetanjima na nepripremljene terene…) s prilagodbom na novi sustav i uvjete letenja. Obučeni su za manipuliranje NVG opremom i njezino korištenje u osnovnim zadaćama.
Vojnik Juraj Vukovojac Dugan, učenik letač u Eskadrili helikoptera, kaže kako je letenje s naočalama za noćno gledanje zanimljivo i izazovno te da zahtijeva puno više priprema nego dnevno. “S NVG-om se vidi puno više detalja, zanimljivije je jer se može letjeti niže. Teže je procijeniti dubinu, ali to se dosta brzo svlada,” rekao nam je. Zadovoljan je što je NVG letenje dio obuke u Eskadrili: “Imamo već 200 sati naleta na helikopteru, prošli smo cjelokupnu obuku i mislim da je upravo NVG letenje korak dalje koji smo morali napraviti u obuci u Eskadrili helikoptera.” Poručnik Tomislav Baturina, nastavnik letenja u Eskadrili, zadovoljan je kako učenici letači svladavaju obuku iz NVG letenja: “Treba se naviknuti odrediti visinu i dubinu što nije lako, ali kadeti su odlični. Obuka je dobro koncipirana, temeljita i sveobuhvatna, a kadeti su u dobroj trenaži tako da lako uče i svladavaju tehnike NVG letenja.”
U Eskadrili se ponose obukom koju provode i dostignutim sposobnostima. “Piloti su zadovoljni jer stječu novo iskustvo i dodatno samopouzdanje. Nastojimo obuku učiniti što realističnijom u odnosu na buduće zadaće i misije, ali mora biti i zahtjevna kako bi na višu razinu podignula sve naše letačke sposobnosti i vještine. Na temelju nastavničkog iskustva u obuci, pokazalo se da nakon obuke ili trenaže u NVG uvjetima, što je vrlo zahtjevno jer piloti koriste svoje maksimalne mentalne i fizičke kapacitete, povratkom u tzv. normalne uvjete dnevnog letenja odmah na individualnoj razini uočavamo osjećaj lakoće izvođenja i najzahtjevnijih elemenata leta, zapravo smo unaprijedili svoje opće letačke sposobnosti,” kaže bojnik Ražov te dodaje: “Načinom na koji pristupamo provođenju obuke, razvojem mentaliteta i kulture sigurnosti letenja koje stvaramo u ovoj Eskadrili, uspjeli smo i uspijevamo obuku podizati na sve veću razinu te smo u stanju odrađivati sve zadaće koje će se od nas tražiti.”
Leida Parlov, Snimio: Tomislav Brandt