Studenti strojarstva projektirali najbolji avion za obuku američkih pilota

Studenti  Fakulteta strojarstva i brodogradnje Sveučilišta u Zagrebu nedavno su se vratili iz San Diega gdje su na SciTech forumu imali priliku prezentirati svoj pobjednički projekt trenažnog aviona pod nazivom FSB-TX Project. Pozivnice za ovu manifestaciju zaslužili su osvojivši prvo mjesto na studentskom natječaju dizajniranja zrakoplova Američkog instituta za aeronautiku i astronautiku (AIAA), u kategoriji timskih projekata studenata diplomskih studija 2017. – 2018. Njihov FSB-TX Project zapravo je zrakoplov za obuku pilota na vojnim zrakoplovima F-22 i F-35, a natječaj se temeljio na stvarnom natječaju vlade Sjedinjenih Američkih Država…

Studenti  Fakulteta strojarstva i brodogradnje Sveučilišta u Zagrebu nedavno su se vratili iz San Diega gdje su na SciTech forumu imali priliku prezentirati svoj pobjednički projekt trenažnog aviona pod nazivom FSB-TX Project. Pozivnice za ovu manifestaciju zaslužili su osvojivši prvo mjesto na studentskom natječaju dizajniranja zrakoplova Američkog instituta za aeronautiku i astronautiku (AIAA), u kategoriji timskih projekata studenata diplomskih studija 2017. – 2018.

Njihov FSB-TX Project zapravo je zrakoplov za obuku pilota na vojnim zrakoplovima F-22 i F-35, a natječaj se temeljio na natječaju vlade Sjedinjenih Američkih Država. Uz pozivnice za AIAA SciTech Forum, osvojili su i 1250 dolara nagrade. No sama činjenica da su svoj projekt u Sjedinjenim Državama mogli predstaviti vodećim svjetskim stručnjacima, kao i čuti aktualne projekte iz struke, vrijedi puno više od same novčane nagrade.

Kako su nam sami rekli konkurencija je bila jaka – prijavilo se devet timova iz sedam zemalja. Drugo mjesto pripalo je belgijskom Sveučilištu iz Liegea, a treće iranskom Tehnološkom sveučilištu Sharif.

U slučaju hrvatskog tima, riječ je o prvoj generaciji studenata FSB-a koja je odlučila prijaviti se na ovaj natječaj u sklopu kolegija Osnivanje zrakoplova. Sad već ugaženim stopama krenula je iduća generacija koja u ovoj akademskoj godini priprema svoj projekt za natječaj. Tako su studenti iz naše priče pokazali veliko znanje i na taj način motivirali buduće generacije koje će nastaviti dokazivati da Hrvatska, iako nema zrakoplovnu industriju, ima fakultet koji obrazuje inženjere svjetskog glasa.

Njihov je pobjednički rad rezultat osmomjesečnog rada u timu koji su činili: Fran Delić, Tibor Gašparac, Antonio Golub, Antonio Jurišić, Antonio Klasnić, Ivan Kovačević, Matea Lišnić, Hrvoje Magdić, Kristijan Ruklić i Vjekoslav Sraga. Naravno, sve to uz stručan nadzor njihovih mentora  –  dr. sc.  Milana Vrdoljaka, redovitog profesora na Zavodu za zrakoplovno inženjerstvo i dr. sc. Pere Prebega, docenta sa Zavoda  za brodogradnju i pomorsku tehniku FSB-a.

Najveća nagrada – znanje

Mentori su zadovoljni rezultatima jer su njihovi studenti pokazali da su sposobni  primijeniti znanje koje su stekli tijekom studija. ”Osnivanje zrakoplova kolegij je koji se redovito provodi na zadnjoj godini diplomskog studija Zrakoplovnog inženjerstva, unutar kojeg se projektira zrakoplov za zadanu namjenu. Mi se često poslužimo natječajem AIAA jer je riječ o aktualnim projektima koji se poklapaju sa zadaćama u sklopu kolegija. Prošle godine AIAA je zadala zadatak projektiranja trenažnog aviona koji bi trebao zamijeniti postojeće avione u američkim ratnim snagama i mi smo studentima ponudili da se prijave na natječaj, ” objašnjava profesor Vrdoljak. Kako kaže, odlučeno je da svih deset  studenata na kolegiju budu u jednom timu jer je kod projekta AIAA obim posla bio veći nego što je predviđeno samim kolegijem.

”Kolegij je vrlo izazovan. Bilo je tu, naravno, uspona i padova, ali iskustvo timskog rada koje su stekli u ovom projektu za inženjere nešto je što će im svakako trebati, gdje god se u budućnosti zaposlili. Ovaj kolegij je svojevrsna kruna obrazovanja na studiju zrakoplovstva jer sve ono znanje koje su dosad stekli iz drugih kolegija ovdje dolazi do izražaja,” kaže profesor Milan Vrdoljak. Na pitanje kako su nagradili studente za pobjednički projekt, profesor Vrdoljak mudro uz smiješak odgovara:”Mi smo ih nagradili znanjem!“

Osnivanje zrakoplova

Neki članovi ovog pobjedničkog tima već su diplomirali, a neki upravo odrađuju svoje posljednje studentske obveze. Razgovarali smo s jednim dijelom ekipe uoči njihova odlaska u SAD.

Fran Delić počinje priču: ”Na diplomskom studiju imamo kolegij Osnivanje zrakoplova koji traje dva semestra – odabire se zadatak i misije te se projektira zrakoplov koji je sposoban izvršiti misiju. Odlučili smo se prijaviti na natječaj za trenažni zrakoplov odnosno zrakoplov za obuku pilota na vojnim zrakoplovima F-22  i F-35. Taj je natječaj preslika stvarnog natječaja američke vojske iz te iste godine pa smo mi praktički radili novu generaciju zrakoplova koji će američka vojska koristiti za obuku svojih pilota.” Dakle, AIAA je raspisala studentski natječaj kojem je cilj bilo projektirati zrakoplov, koji će se koristiti kao zamjena starih zrakoplova T-38C Talon za školovanje američkih pilota.

Ivan Kovačević, koji je nedavno završio studij zrakoplovstva na Fakultetu i sad traži posao, pokušao nam je dočarati kako se ”osniva zrakoplov“. ”Na temelju svih sličnih zrakoplova tražimo dobre i loše karakteristike te ih ocijenimo prema našim ciljevima ovisno o namjeni zrakoplova i zatim želimo napraviti zrakoplov što sličniji našim ciljevima kako bi on bio što funkcionalniji,” kaže Ivan.

Antonio Jurišić, apsolvent Zrakoplovnog inženjerstva pojašnjava kako su dobili određene uvjete koje zrakoplov mora ostvariti – zadana visina, simulacija borbe u zraku, simulacija dotoka goriva, a osim tih zahtjeva, zadali su si i neke svoje te na osnovi toga počeli projektirati zrakoplov. ”Projekt ima deset cjelina – podijelili smo se po cjelinama, ali smo jedni drugima pomagali jer se sve cjeline isprepleću i sve se stavke nadovezuju jedna na drugu,” naglašava Antonio Jurišić. Hrvoje Magdić ističe da su mentorima redovito slali izvještaje tijekom dva semestra kako bi profesori mogli pratiti razvija li se njihov rad u dobrom smjeru, a AIAA je dobila konačan izvještaj kao sažeti dio onog što su mjesecima radili.

Apsolvent Antonio Klasnić kazao je kako su, kad su se odlučili prijaviti na natječaj, odabrali teži put koji iziskuje puno više posla nego što sam kolegij zahtijeva. Na kraju se pokazalo da je ta odluka bila dobra. Njihov  pobjednički rad od gotovo stotinu stranica može se pogledati na web-stranicama AIAA.

Što se tiče timskog rada, kažu, on ima dobre i loše strane. Ovi se studenti poznaju od prve godine studija pa znaju, tko kako i koliko radi. ”Najgore je bilo usuglasiti se, redovito sastajati  i uskladiti sve to s drugim obvezama. Naravno, bilo je tu i manjih prepirki. Onda bismo se konzultirali s mentorima i poslužili literaturom, dolazili do kompromisa i ako je bilo potrebno, glasovali oko nekog pitanja. Mislimo da smo jako dobro funkcionirali kao tim, a tu je i krajnji rezultat kao dokaz,” kažu studenti.  Zahvalni su mentorima od kojih su puno naučili tijekom cijelog studija i s kojima su dobro surađivali na ovom projektu. U svemu ih je podržavao i fakultet. Na svečanoj sjednici FSB-a uručene su im nagrade od AIAA, a od fakulteta su dobili potporu za odlazak u San Diego .“Sve što smo tražili, dobili smo. Pohvalno je da naš fakultet radi za nas, da nam daje priliku da probamo ostvariti svoje projekte,” rekao nam je na samom kraju Ivan Kovačević. On je ujedno pobjednički projekt u prosincu prezentirao u Ministarstvu obrane, gdje ih je primio potpredsjednik Vlade i ministar obrane Damir Krstičević sa suradnicima te im čestitao na velikom uspjehu.


Planovi za budućnost

Većina je naših sugovornika kroz studij ili praksu imala prilike vidjeti kako izgleda rad u nekim zrakoplovnim kompanijama i ostvariti razne kontakte. Objašnjavaju nam da velik broj njih tzv. zrakoplovaca radi u strojarskim tvrtkama jer su vezani za domovinu, a ako se žele baviti zrakoplovstvom, moraju otići izvan Hrvatske. Ističu da je ovaj natječaj AIAA baš ono za što je namijenjen njihov studij i daje mu težinu: ”Nažalost, u Hrvatskoj nema industrije koja se bavi razvojem zrakoplova, ali unatoč tome pokazali smo da imamo dobar fakultet i sposobne ljude. Ovim putem željeli bismo zahvaliti svima koji su prepoznali naš potencijal odnosno potencijal našeg projekta.“


AIAA SciTech Forum u San Diegu : Hrvatski studenti prezentirali svoj projekt na najvećem sajmu

Riječ je o godišnjoj konferenciji na koju dolazi više od 3500 ljudi iz industrije, akademskog i vojnog sektora. Odlaskom u San Diego, kažu studenti, dobili su priliku prezentirati svoj rad, ali i puno toga čuti, vidjeti i  upoznati se s ljudima iz struke, što znači da bi im ta konferencija mogla otvoriti neka nova vrata.


Specifikacije zrakoplova

Maksimalna brzina na 10 973 m 0,95 M
Krstareća brzina na 10 973 m 0,7 M
Maksimalni dolet na 10 058 m  2800 km
Maksimalni  dolet na 10 973 m u h 4,4 h
Maksimalna sposobnost penjanja 130 m/s
Operativni plafon 12 192 m
Duljina poletne piste 408,69 m
Duljina sletne piste 877,53 m
G-opterećenje na  4572 m MSL 8 G
Korisni teret 226,8 kg

 


Dojmovi iz San Diega: Ivan Kovačević, član pobjedničkog tima FSB-a

Prezentirali smo svoj projekt ispred Aircraft Design Technical Committeea. Riječ je o odboru unutar AIAA koji je raspisao natječaj te je odgovoran za ocjenjivanje prijavljenih projekata. Izvrsno smo primljeni i svi su bili iznimno zadovoljni našim projektom i prezentacijom. Na konferenciji smo slušali razna zanimljiva predavanja od kojih je jedno bilo našeg kolege Gregora Cvjetića. On i mi smo bili jedini predstavnici našeg fakulteta i Hrvatske.

Uz sudjelovanje na konferenciji posjetili smo i većinu znamenitosti u San Diegu. Nama najzanimljivija mjesta su muzej zrakoplovstva ispred kojeg stoji pravi SR-71 Blackbird. Među ostalim zrakoplovima, u muzeju se nalazi replika zrakoplova Spirit of St. Louis kojim je Charles Lindbergh prvi preletio Atlantski ocean.

Drugo zanimljivo mjesto je američki nosač aviona USS Midway CV-41. Pretvoren je u muzej, a na njemu je prikazan život na nosaču aviona. Isto tako, ondje se nalaze razni zrakoplovi koji su imali ili imaju mogućnost slijetanja i polijetanja s nosača aviona pa smo stajali pokraj zrakoplova F-18 Super Hornet, F-14 Tomcat, F9F Panther, FJ-3 Fury, A-5 Vigilante, A-6 Intruder.


Petra KOSTANJŠAK, foto: Tomislav BRANDT, privatni album