Švedskoj isporučen prvi produkcijski Archer

Oružane snage Kraljevine Švedske napreduju s obnovom svog topništva. Prvi produkcijski primjerak samovoznog kotačnog topničkog sustava FH-77 BW L52 Archer 155 mm/52 (6 x 6) isporučen je 28. rujna ove godine. Švedska je naručila 24 nove haubice Archer, temeljem ugovora sklopljenog u ožujku 2010. godine. U rujnu 2013. Švedskoj su bila isporučena četiri predprodukcijska primjerka, koji su također obuhvaćeni ovim ugovorom. Nastavak isporuke očekuje se početkom 2016., s dogovorenom dinamikom isporuke od dvije haubice mjesečno. Procjenjuje se kako je jedinična cijena Archera oko 4,16 milijuna američkih dolara.

(Foto: BAE Systems)

Archer se može svrstati u istu klasu haubica poput Nexterova Caesara, Denelova G6, odnosno Soltamova Rascala. Razvile su ga zajednički tvrtke BAE Systems i Bofors AB. Sustav se temelji na BAE Systemsovu topu FH77-B05 155 mm/52, te na kamionu Volvo A30D 6 x 6 koji osigurava visoku razinu terenske prohodnosti. Za neposrednu obranu vozila i haubice Archer može biti naoružan Kongsbergovim daljinski upravljivim oružnim sustavom M151 Protector u kalibru 12,7 mm. Na Archeru je na cijevi dužine 52 kalibra zadržana barutna komora 25 litara, čime se koristi veći energetski potencijal. Posljedično, Archer sa standardnim granatama ima domet do 40 km, dok s GPS-om navođenim M982 Excaliburom maksimalni domet može biti do impresivnih 60 km. Područje djelovanja cijevi oružja po elevaciji u rasponu je od 0° do +70°, dok je po azimutu u području -75° do +75°. Osnovni borbeni komplet čini 21 granata, a maksimalna brzina paljbe iznosi osam do devet granata u minuti, s maksimalnim trajanjem 72 granata u 35 minuta. Archer odlikuje automatiziranost, tako da četveročlana posada ostaje u kabini tijekom rada sustava, a nakon dolaska na paljbeni položaj unutar 30 sekundi mogu biti spremni za djelovanje. Kabinu odlikuje balistička, protuminska i NBO zaštita prema standardu STANAG 4569 razine 2. Cijeli je sustav težak 30 t, a operativni radijus iznosi 500 km, i može se prevoziti transportnim avionom Airbus A400M Atlas. Turbodizelski pogonski blok pruža maksimalnu snagu od 340 KS, te omogućava postizanje maksimalne brzine od 65 km/h.

Igor SKENDEROVIĆ