Tržište helikoptera

U idućih deset godina prodaja svih proizvođača helikoptera trebala bi porasti na ukupno 81 milijardu američkih dolara

AugustaWestlandov borbeni helikopter A129

Sa sve više ratova koje vojske vode daleko od matičnih država i sve razornijim prirodnim katastrofama raste i potražnja za vojnim i paravojnim helikopterima. Zbog toga njihovi proizvođači uživaju u najvećoj prodaji u posljednjih nekoliko desetljeća. U Europi nova generacija helikoptera ulazi u serijsku proizvodnju, dok su u Sjedinjenim Američkim Državama u tijeku modernizacije kojima se žele produžiti operativni vijekovi njihovih helikoptera. U Rusiji je upravo izvoz omogućio preživljavanje tamošnjih proizvođača helikoptera i omogućio im razvoj novih proizvoda koji su na tržištu ili će se tamo vrlo brzo naći.

Početkom 2006. jedan od najvećih proizvođača helikopterskih motora, britanska tvrtka Rolls-Royce, predvidjela je da će od 2006. do 2015. tržište “progutati” gotovo 5170 vojnih helikoptera. Tome se treba dodati i 560 helikoptera koji će proći opsežan program modernizacije. Sve skupa daje vrijednost poslova od čak 81 milijardu američkih dolara. Ista je tvrtka predvidjela stalan rast prodaje helikoptera u idućih deset godina tek nešto manji od pet posto, i to pod uvjetom da će se sadašnja flota vojnih helikoptera samo obnoviti, što znači bez njezinog povećanja. Tvrtka Frost&Sullivan predvidjela je da će samo europsko tržište helikoptera od 2006. do 2015. vrijediti 26 milijardi američkih dolara.

Veliki zahtjevi
Povećani zahtjevi uporabe u Afganistanu i Iraku, iskustva stečena nakon velikog tsunamija koji je 2004. zahvatio države Indijskog oceana i katastrofalnog potresa koji je 2005. opustošio dijelove Pakistana, pokazali su svu fleksibinost helikoptera i njihovu uporabljivost. Zahvaljujući i tim iskustvima povećala se potražnja za višenamjenskim helikopterima koji će moći obavljati i borbene i transportne zadaće. Za tu namjenu najbolji su srednji i teški transportni helikopteri kao što su AgustaWestland EH101, Boeing CH-47, NH Idustries NH90 i Sikorsky UH-60. Ti se helikopteri u vrlo kratkom vremenu mogu prilagoditi širokom spektru zadaća, od borbenih do humanitarnih.
U SAD-u trenutačno je najinteresantniji program nabave 141 CSAR-X borbenog helikoptera za traganje i spašavanje. Na natječaj su se javili Boeing sa HH-47, Lockheed Martin sa US101 i Sikorsky sa HH-92. Uz to u tijeku je i odabir za Common Vertical Lift Support Programme preko kojeg se namjerava kupiti 66 helikoptera. Uz to nove helikoptere traže Indija, Pakistan, Saudijska Arabija i drugi.

AgustaWestland
AugustaWestland nedavno je objavila plan za razvoj višenamjenskog borbenog helikoptera AW149, koji će biti derivat već poznatog komercijalnog helikoptera AW139. Sa 7,5 tona maksimalne poletne mase AW149 bit će veći od 6,4 tone teškog AW139 i moći će nositi do 15 vojnika s opremom ili tri tone tereta. Dva motora snage 2000 KS pokretat će povećani glavni rotor i osiguravati krstareću brzinu od 296 km/h. Helikopter će imati dolet od 925 km. Prvi let AW149 planiran je za 2009. a početak isporuke helikoptera kupcima trebao bi početi 2011.

Helikopter će imati otvoreni sustav avionike s velikim ravnim prikaznicima i digitalnom četverostrukom kontrolom leta. Militarizirana inačica uključivat će samobrtveće dopunske spremnike za gorivo, pojačani stajni trap i kao opciju sustav za odleđivanje rotora. Uz to dobit će i sustave za samoobranu te mogućnost nošenja različitog oružja.
Prema izvješću za 2005. AgustaWestland je od ukupne prodaje od 2,49 milijardi funti čak 85 posto ostvarila prodajom vojnih helikoptera. I dalje je Velika Britanija glavno tržište, a to će i ostati zahvaljujući ugovoru potpisanom u lipnju 2006. vrijednom milijardu funti kojim se predviđa modernizacija 70 Lynxova britanske kopnene vojske i mornarice na najnoviji standard Future Lynx. Modernizacija će obuhvatiti trup helikoptera, ugradnju jačeg stajnog trapa (veća otpornost pri padu) i novog glavnog rotora s četiri lopatice. Ugradit će se i novi motori LHTEX CTS800-4 snage 1360 KS. To će omogućiti povećanje mase sa sadašnjih 5779 na 6250 kilograma. Uz to dobit će najmoderniju avioniku s višefunkcionalnim displejima, novi taktički procesor, integrirane obrambene sustave. Motore će opremiti sustavom za smanjenje toplinskog potpisa. Posada će dobiti i sjedala otpornija na udare uslijed pada helikoptera. Prvi let novog Future Lynxa predviđen je za 2009. dok će isporuka 40 helikoptera za kopnenu vojsku i 30 za mornaricu početi 2011.
Iako je EH 101 Merlin trenutačno najmlađi AgustaWestlandov helikopter i za njega se već pripremaju opcije poboljšanja i modernizacije. Tako su u tijeku letna ispitivanja “BERP IV” lopatica glavnog rotora. Uz njih se planira i ugradnja motora General Electric CT7-8E snage 2530 KS. Razvija se i novi četverostruki digitalni sustav kontrole leta.

AugustaWestlandov borbeni helikopter A129 jedan je od dva finalista novog turskog izbora borbenog helikoptera. Taj bi posao donio tvrtki prodaju 50 helikoptera koji bi se napravili u suradnji s tvrtkom Tusas Aerospace Industries. Turskoj je ponuđena unaprijeđena inačica nastala na A129 International i opremljena motorom LHTEC T800. U slučaju turskog odabira A129 proizvodnja tog helikoptera preselila bi se u Tursku.

Bell Boeing
Tvrtka Bell Boeing najviše očekuje od svog transportnog aviona s mogućnošću okomitog polijetanja i slijetanja MV-22B čija će operativna uporaba u američkom marinskom korpusu početi 2007. Tvrtka se nada da će u idućih pet godina uspjeti isporučiti 185 MV-22 te da će na kraju pojedinačna cijena biti ispod 58 milijuna američkih dolara. Uz to planiraju da će do 2011. dostići godišnju proizvodnju od 35 primjeraka. Isporuka prvih MV-22 Block B marincima počela je još u prosincu 2005. Američko ratno zrakoplovstvo svoj je prvi CV-22 Block 10 dobilo u ožujku 2006. Ta inačica namijenjena specijalnim snagama trebala bi ući u operativnu uporabu tijekom 2009. Američki marinci planiraju kupiti 360 MV-22, a američko ratno zrakoplovstvo 50 CV-22. Uz to američka ratna mornarica planira kupiti 48 V-22 ali za tu kupnju još uvijek nisu osigurana sredstva.
Bell se nada da će dodatnih 27 V-22 kupiti Air Force Special Operations Command, te da će ratno zrakoplovstvo između 25 i 75 svojih CV-22 prepraviti u avione za specijalne zadaće. Tvrtka se nada i da će od 2011. početi prodaju V-22 stranim kupcima. Najvjerojatniji kupci, po mišljenu Bella, su: Izrael, Japan i Velika Britanija.

Bell Helicopter
Letni testovi naoružanog izvidničkog helikoptera ARH-70A (Armed Reconnaissance Helicopter) počeli su u srpnju 2006. ARH-70A namijenjen je američkoj kopnenoj vojsci a razvijen je na osnovi lakog komercijalnog helikoptera Model 407. Helikopter pokreće motor Honeywell HTS900-2 snage 979 KS. Američka kopnena vojska planira kupiti 368 ARH-a s pojedinačnom cijenom od 5,5 milijuna američkih dolara. Postoji vjerojatnost da će i nacionalna garda kupiti dodatnih 120 ARH-a. ARH-i će zamijeniti izvidničke helikoptere OH-58H Kiowa Warriors.
Američka kopnena vojska se nadala da će prvih 30 ARH-70A uvesti u operativnu uporabu do listopada 2008., ali se zbog jednogodišnjeg zaostatka u razvoju taj rok morao pomaknuti na srpanj 2009. Bell se nada da će od 2010. godišnje moći dopremiti do 50 komada ARH-a.

Belov program modernizacije helikoptera H-1 za američke marince konačno je ušao u svoju operativnu fazu, nakon mnogih odgađanja i povećanja cijene. Prvi modernizirani AH-1Z jurišni helikopter i UH-1Y višenamjenski helikopter izašli su iz pogona u rujnu 2006. Međutim, zbog kašnjenja cijelog programa prvi će AH-1Z ući u operativnu uporabu tek 2011.
Inicijalna operativna sposobnost za znatno potrebniji UH-1Y planirana je već za rujan 2008. Nekoliko prvih UH-1Y napravit će od novoizgrađenih tijela kako bi izbjegli potrebu da se i jedan UH-1N mora povući iz operativne uporabe prije nego što na njegovo mjesto dođe UH-1Y. Planovi zasad još uvijek navode da će se 180 AH-1W modernizirati na standard AH-1Z. Bell se nada da će Maleziji i Tajvanu uspjeti prodati AH-1Z i UH-1Y koji imaju jako veliki broj zajedničkih dijelova, između ostalog motora i glavni rotor.
Bell se nada i da će dobiti indijsku narudžbu za 197 lakih izvidničkih helikoptera. Ponudio je Model 407, a suparnik mu je Eurocopter AS550. Pobjednik će morati organizirati proizvodnju 130 komada u tvrtki Hindustan Aeronautics. Novi potencijalni kupci paketa za modernizaciju helikoptera UH-1H su Argentina, Brazil, Kolumbija i Ekvador.

Boeing
Boeing je konačno u srpnju 2006. potpisao ugovor o razvoju inačice Block III borbenog helikoptera AH-64D Apache Longbows vrijednog 619 milijuna američkih dolara. Ugovor je potpisan dvije godine kasnije nego što je prvobitno planirano. Prve isporuke moderniziranih Apachea po Block III standardu planirane su za 2011. Trenutačni planovi predviđaju modernizaciju 284 AH-64D Block I. Iako se to još ne spominje postoji velika mogućnost da će američka kopnena vojska i sve svoje Apache Block II modernizirati na standard Block III ili čak Block IV.
Block III predviđa ugradnju novog pogonskog sustava s motorom General Electric T700-701D snage 3400 KS. Ugradit će se i nove, produžene kompozitne lopatice glavnog rotora. Modernizirat će se i avionika kako bi se poboljšala ubojitost helikoptera, ali i vjerojatnost preživljavanja nad bojištem. Uz to helikopteri standarda Block III dobit će mogućnost kontrole i navođenja bespilotnih letjelica. Modernizacija će olakšati i održavanje helikoptera te pojednostaviti obuku.
U međuvremenu je Boeing u kolovozu 2006. dovršio isporuku 501 Apachea te očekuje ugovor za modernizaciju 96 AH-64A na standard D te izradu dodatnih 27 trupova koji će poslužiti kao zamjena za helikoptere izgubljene u borbi. Uz to novi se AH-64D grade za Grčku i Kuvajt. Trideset AH-64A Ujedinjenih Arapskih Emirata Boeing mora podići na standard D. Sve će to omogućiti da se održi proizvodnja do početka modernizacije američkih Apachea po standardu Block III.
Prvi serijski teški transportni helikopter CH-47F Chinook poletio je u listopadu 2006. s novim trupom, avionikom Common Avionics Architecture System (CAAS) tvrtke Rockwell Collins i automatiziranom digitalnom kontrolom leta tvrtke BAE Systems. Američka kopnena vojska planira nabavu 513 moderniziranih Chinooka ? 452 Ch-47F (uključujući i najmanje 55 novoizgrađenih helikoptera) i 61 MH-47G namijenjenih specijalnim operacijama. Kanada planira kupiti 16 Ch-47F a Nizozemska pregovara o kupnji devet novih i modernizaciji 11 CH-47D na standard F. Mogući kupci su i Indija, Pakistan i Saudijska Arabija.

U rujnu 2006. prvi je put poletio i Boeingov jednomotorni helikopter A/MH-6X. Novi helikopter kombinira perfomanse A/MN-6M Mission Enhanced Little Bird s mogućnostima Unmanned Little Bird (ULB), demonstratora tehnologija na komercijalnom helikopteru MD Helicopters MH530F. Privatni projekt A/MN-6X spojio je mogućnosti ULB-a i klasičnog helikoptera kako bi ga se moglo rabiti i sa i bez posade.

Kina
Fotografije objavljene na internetu pokazuju da je najnoviji kineski borbeni helikopter Changhe WZ-10 još uvijek u fazi letnih ispitivanja. Po vanjskom izgledu vrlo sličan europskom Tigeru, sa stepenastom tandem kabinom, topom kalibra 30 mm pod nosom i nakošenim krilima za nošenje oružja. Tvrtka Hrbin se u međuvremenu udružila s Eurocopetorm kako bi razvila višenamjenski helikopter Z-15 koji ulazi u srednje transportne helikoptere (mase oko šest tona). Pokreću ga dva motora Pratt & Whitney Canada PT6.

Danel Aviation
Turska bi mogla odlučiti o opstojnosti južnoafričke proizvodnje helikoptera. Naime, u uži izbor za novi turski borbeni helikopter ušli su već spominjani AgustaWestland A129 i južnoafrički Denel DSH-2 Rooivalk. Turska namjerava kupiti čak 50 helikoptera pa ako izabere Rooivalka Denel će moći nastaviti nuditi svoj proizvod drugim kupcima. Problem je samo taj što je i druga strana ponudila jednako primamljive uvjete jer ni A129, kao ni Rooivalk, nije uspio naći stranog kupca. Ponude obje strane obuhvaćaju otvaranje proizvodnje helikoptera u Turskoj te sudjelovanje tamošnje industrije u njihovoj proizvodnji i budućim modernizacijama. Do danas Denel je uspio prodati 16. Rooivalka južnoafričkom ratnom zrakoplovstvu koje planira njihovu modernizaciju te kupnju još 15.

Eurocopter
Tvrtka EADS North America odabrana je u lipnju 2006. za isporučitelja lakih višenamjenskih helikoptera UH-72A američkoj vojsci. UH-72A temeljen je na Eurocopterovom lakom komercijalnom helikopteru EC145. Predviđena je isporuka 322 helikoptera vrijedna više od dvije milijarde američkih dolara. Proizvodnja UH-72A pokrenut će se u Eurocopterovom pogonu Columbus (Mississippi) te bi do 2008. godišnja proizvodnja trebala dostići 45 komada.
Zahvaljujući i tom poslu Eurocopter je najveći svjetski proizvođač helikoptera s narudžbama većim od 1000 civilnih, vojnih i paravojnih helikoptera. Projekcije prodaje pokazuju da će prodaja 390 helikoptera u 2006. u idućih četiri do pet godina narasti na 400 do 500 helikoptera godišnje. Znatnom povećanju prodaje trebali bi pridonijeti borbeni helikopter Tiger i transportni/mornarički NH90.

Zanimljivo je da se i civilni helikopteri Eurocoptera uspješno prodaju na vojnom tržištu. Tako je Švicarska u travnju 2006. naručila 18 EC635 laka dvomotorna helikoptera za zadaće obuke i transporta. Naručila je i dva EC135 u civilnoj inačici namijenjena VIP prijevozu. Tvrtka Ruag će sklopiti 16 naručenih helikoptera u svojim pogonima u Švicarskoj.
Eurocopter je ponudio svoj AS550 Indiji te očekuje isporuku čak 197 komada te još nekoliko komada srednjih transportnih helikoptera EC725. Uz to Eurocopter je uključen u intenzivnu suradnju s Korea Aerospace Industry (KAI) na razvoju osamtonskog transportnog helikoptera unutar Korean Helicopter Programme. Taj je program pokrenut u lipnju 2006. a vrijednost mu se procjenjuje na šest do osam milijardi američkih dolara. Unutar korejskog programa očekuje se proizvodnja čak 245 helikoptera namijenjenih južnokorejskoj vojsci. Helikopter će pokretati motori GE T700, a izraelska tvrtka Elbit Systems će isporučiti integrirani sustav za izvršenje zadaće. Eurocopter ima 30 posto udjela u razvoju i 20 posto udjela u proizvodnji, te će isporučivati transmisiju i autopilot. Serijska bi proizvodnja trebala krenuti tijekom 2011. KAI i Eurocopter zajedno bi trebali izaći i na svjetsko tržište.

Već smo spomenuli da Eurocopter surađuje s kineskom korporacijom AVIC II na razvoju helikoptera EC175. Prvi let PT6 očekuje se tijekom 2009., a početak proizvodnje u Kini i Europi planiran je za 2011. Španjolska očekuje isporuku svojih prvih Tigera tijekom 2007. od ukupno naručenih 24 Tiger HAD. Naoružani su izraelskim Rafael Spike-ER protutenkovskim projektilima. Uz isporuku 45 vojnih NH90 Španjolska očekuje i 48 EC135 namijenjenih ministarstvu unutarnjih poslova.

Kaman
Kaman i dalje tržištu nudi svoj SH-2G Super Seasprite mornarički helikopter usporedno s dugo odgađanim projektom razvoja SH-2G(A) namijenjenog australskoj ratnoj mornarici. Zbog stalnih odgoda isporuka (zadnja je bila početkom 2006.) australska će vlada razmotriti isplativost te kupnje te će vjerojatno potražiti zamjensko rješenje. U tom slučaju Kaman će se ozbiljno približiti kraju svoj postojanja.

Lockheed Martin
Zahvaljujući ugovoru o isporuci VXX helikoptera za američkog predsjednika (vrijednog sedam milijardi američkih dolara) ta je tvrtka na velika vrata ušla u poslovanje s helikopterima. Lockheed Martin je zapravo samo glavni ugovarač za VH-71 helikopter koji je baziran na Agusta Westlandovom EH101 Merlinu. Isporuka prvog od pet ispitnih helikoptera očekuje se za početka 2007. Nakon toga će uslijediti isporuka pet helikoptera VH-71A Increment 1 izrađenih u Velikoj Britaniji te potom 18 VH-71B Increment 2 koje će sastaviti u pogonima tvrtke Bell Helicopter u Amarillou (Teksas). Increment 1 je u osnovi isti kao i Merlin ali ima tri motora GE CT7-8E snage 2500 KS. Increment 2 će dobiti motore CT7-8E1 snage 3000 KS i pojačanu transmisiju te poboljšane BERO IV lopatice glavnog rotora. Increment 2 će također dobiti potpuno metalnu konstrukciju trupa s vijekom trajanja od 10 000 sati leta. Početna operativna sposobnost za VH-71A očekuje se za 2009. iako bi se mogla pomaknuti na 2010.

NH Industries
Novozelandska narudžba devet NH90 helikoptera iz srpnja 2006. samo je dio od 400 naručenih helikoptera za 12 država. NH90 je konačno prošao sva testiranja u Njemačkoj i, nakon 18 mjesečne odgode, otvorio put ka operativnoj uporabi. Njemačka će vojska dobiti prva tri od naručenih 80 NH90 do kraja 2006. Uz to skore isporuke očekuje Grčka (20 naručenih), Finska (20 naručenih) i Švedska (18 naručenih). Proizvodnja sa sadašnjih 38 aviona godišnje do 2010. bi se trebala povećati na čak 80 komada. U srpnju 2006. Austalija je naručila još 34 MRH-90 višenamjensku inačicu NH90. Još 2005. naručeno je 12 MRH-90 čija bi isporuka trebala krenuti 2007. Osim prva četiri sve ostale će sastaviti u Aerospace Austalia. Belgijskih 10 NH90 i španjolskih 45 sastavit će u Eurocopter Spain. Vlasnici NH Industries su Eurocopter (62,5 %), AgustaWestland (32 %) i Stork Fokker (5,5 %). Proizvodne linije za proizvodnju NH 90 otvorene su u Francuskoj, Njemačkoj, Italiji, Finskoj (Patria), Australiji i Španjolskoj.

Rusija
Ruska je vlada odlučila okrupniti svoju helikoptersku industriju unutar Oberonprom holdinga koji je u 51 postotnom vlasništvu države. Holding je obuhvatio projektne biroe Kamov i Mil te proizvođače Kazan Helicopters, Rostvertol i Ulan-Ude Aviotion (UUAZ). Svi se oni uglavnom bave proizvodnjom vojnih helikoptera.
Trenutačno najveći poslovi su izvoz 80 Mi-17-1V helikoptera Indiji s početkom isporuke 2007., pet Mi-17-V Čileu, 10 Mi-171Sh Hrvatskoj (isporuka tijekom 2007.) i 20 Mi-17V5 plus 30 Mi-33M i dva Mi-26T Venecueli. Ekvador planira kupnju 18 Mi-17Sh, a Kina je najavila kupnju dodatnih Kamovih mornaričkih helikoptera.

Rostvertol je počeo isporuku borbenih helikoptera Mi-28N Night Hunter ruskoj vojsci. Plan je kupnja osam helikoptera 2006. i još 67 tijekom idućih devet godina. Progress je dobio zeleno svjetlo za dovršenje tri Ka-50 Black Shark borbena helikoptera te se nada ponovnom pokretanju proizvodnje dvosjedne inačice Ka-52 Alligatora.
U siječnju 2006. UUAZ je dobio odobrenje za pokretanje proizvodnje Ka-62 helikoptera mase šest tona i mogućnosti prijevoza 16 putnika. Prvi će dovršiti tijekom 2008. a tijekom 2010. serijska bi proizvodnja trebala doseći 30 do 40 komada godišnje. Kazan i dalje razvija Mi-38 (mase 15,6 tona), a serijska proizvodnja predviđena je za 2007.

Domagoj MIČIĆ