Svečano obilježavanje 25. obljetnice izlaženja časopisa "Hrvatski vojnik" održano 30. studenog 2016.
Vlak slobode – 25 godina poslije
Dvadeset pet godina prošlo je od povijesnog događaja koji se odigrao samo dvadesetak dana nakon pobjedonosno završene vojno-redarstvene operacije Oluja i oslobađanja dotad okupiranih dijelova Hrvatske. Naime, s Glavnog željezničkog kolodvora u Zagrebu krenula je kompozicija s 21 vagonom prema Splitu nakon više od četiri godine prekida željezničkog prometa. Simbolično nazvan Vlak slobode krenuo je tog jutra u 8:07 ispraćen tisućama Zagrepčana i pjesmom Marjane Marjane… prema hrvatskom jugu. Uz prvog hrvatskog predsjednika dr. Franju Tuđmana, među putnicima bilo je petstotinjak predstavnika tadašnjeg političkog, vojnog, javnog i kulturnog života, ali i prognanici protjerani iz svojih domova s dotad okupiranih područja.
Bila je to još jedna potvrda uspješnosti operacije zahvaljujući kojoj je ponovno uspostavljena željeznička veza između hrvatskog sjevera i juga, ali i entuzijazma i stručnosti djelatnika Hrvatskih željeznica koji su u samo dvadesetak dana osposobili prugu za neometano prometovanje. Na svojem putu do Splita vlak se zaustavljao u Karlovcu, Gospiću i Kninu gdje je dočekivan ovacijama u slavljeničkom oduševljenju tisuća emocijama i ponosom preplavljenih ljudi. Vlak slobode bio je i ispunjenje Predsjednikova obećanja danog godinu dana prije da će vlakom doći u Split, a u ovom tekstu podsjetit ćemo na posebno dojmljive dijelove njegova govora na usputnima postajama ovog posebnog vlaka.
Zagreb
Burno pozdravljen predsjednik Tuđman je prije polaska vlaka u Zagrebu, među ostalim, kazao:
… možemo reci da je gotovo čitava Hrvatska potpuno oslobođena, a i taj dio koji nije bit će uskoro na ovaj ili onaj način.
… Nakon Bljeska u zapadnoj Slavoniji, hrvatskog Ljeta u Bosni i Oluje evo nas i pred svijetom, evo Hrvatske kao sile s kojom moraju računati svi oni naši prijatelji, ali i oni koji bi radije da nas nema.
Ali, danas ne samo protivnici ovdje velikosrpski i četnički elementi, nego i čitav svijet zna da je s oslobođenjem Knina budućnost Hrvatske konačno i definitivno učvršćena i više je nitko ne može dovesti u pitanje. … Pred nama je zadaća oslobođenja zapadnog Srijema, istočne Slavonije, s Vukovarom, simbolom hrvatske borbe za slobodu, povratka prognanika u istočnu Slavoniju i Baranju. I to ćemo sasvim sigurno učiniti narednih mjeseci ili milom ili novom Olujom. Ne samo zato što svijet traži od nas mirno rješenje, nego zato prije svega da ne bismo imali novih žrtava. To sam uvijek govorio da mi je draži svaki hrvatski život i svaka kap hrvatske krvi, najdraži na ovom svijetu i da ću sve učiniti da ne bude novih žrtava…
… I bit će nam naša lijepa Hrvatska onakva kakvu želimo, onakva kakvu smo obećavali u uspostavi slobodne i demokratske, neovisne države Hrvatske …
Karlovac
Prva postaja Vlaka slobode na putu prema Splitu bila je u Karlovcu u koji je ušao uz pobjedonosni zvižduk u 8 sati i 47 minuta. Na karlovačkoj željezničkoj postaji predsjednik Tuđman je, među ostalim, kazao:
… Ni jedna država u svijetu i najorganiziranije vojske od Sjedinjenih Država do Velike Britanije do Izraela nije uspjela spriječiti da u njihovim ratovima ne bude incidenata, pa nismo mogli ni mi, iako sve incidente koji su se desili osuđujemo i pozivamo hrvatske ljude da se ne osvećuju, da ne uništavaju kuće Srba koji su otišli, jer to je sada hrvatska imovina…
…I danas kad hrvatski narod slavi pobjednički uspjeh svoje demokracije, uspjeh svoje vojske koju smo uspjeli stvoriti u okvirima Domovinskog rata, u uvjetima kada je čitav svijet bio protiv nas, danas taj hrvatski narod također poziva preostale Srbe da prihvate Hrvatsku državu kao svoju domovinu i da će im zajamčiti i nadalje, i ovdje u Karlovcu koji je stradao od njih koji su htjeli osvojiti i uključiti u veliku Srbiju i u svim drugim dijelovima da mogu ostati kao građani, ali razumije se da više nikada ne budu mogli sanjati da Karlovac bude Kordunovac i da vladaju čitavom Hrvatskom…
… od ovoga dana, dana slobode svih hrvatskih područja središnje Hrvatske, a uskoro i onog preostalog dijela u istočnoj Slavoniji i Baranji mi se sada posvetimo izgradnji i svoje demokracije, svoga gospodarstva, svoje kulture. Izgradimo svoju Hrvatsku u zemlju sreće i blagostanja…
Gospić
Na razrušeni gospićki kolodvor Vlak slobode stigao je u 12 sati i 30 minuta uz srdačan doček brojnih Ličana. Predsjednik je tada u svojem obraćanju istaknuo:
…Sve što smo do sada postigli u uspostavi slobodne i samostalne Hrvatske, postigli smo ujedinjenjem domovinske i iseljene Hrvatske ….
…I ta Hrvatska zaslužuje da bude domovina i onih koji su istjerani iz nje i da bude sretna zemlja i onih koji su ostali u njoj, koji su i najzaslužniji da smo uspostavili svoju slobodu, svoju demokraciju, svoju nezavisnost. I ne samo to, nego smo danas u svijetu i priznati, ali i potrebni demokratskim silama Europe i svijeta da bi se stvorio novi demokratski poredak u ovom dijelu Europe, da bi se taj demokratski svijet oslonio i na hrvatsku silu, jer smo dokazali da nema jače na ovom dijelu bivše Jugoslavije.
Ova jednodušnost hrvatskog naroda, ovo jedinstvo hrvatskog naroda jamstvo je da ćemo do kraja dovršiti oslobođenje svoje domovine i da ćemo Hrvatsku domovinu izgraditi u zemlju sreće i blagostanja za sve hrvatske ljude, za sve one koji priznaju Hrvatsku državu za svoju domovinu …
Knin
Posebno je svečan bio doček Vlaka slobode u kraljevskom gradu Kninu, u koji je stigao u 15 sati i 15 minta, a gdje su vlak uz tisuće oduševljenih građana pozdravili i pripadnici Četvrte i Sedme gardijske brigade, legendarni Pauci i Pume, koji su 5. kolovoza pobjedonosno ušli u Knin. Predsjednik Tuđman iz Knina je tad poručio:
… Ovo što smo mi danas učinili dovevši ovaj Vlak slobode iz Zagreba glavnog grada svih Hrvata u Knin, kraljevski hrvatski grad, na putu za Split u hrvatsku Dalmaciju postojbinu hrvatske državnosti, ovo nije ni izdaleka tek otvaranje željezničke pruge, ovo nije tek oslobađanje ovih do sada okupiranih područja. Ovo je stvaranje temelja za samostalnu i nezavisnu suverenu hrvatsku državu, za buduća stoljeća.
Tako dugo dok je Knin bio pod okupacijom, tako dugo budućnost hrvatske države nije bila sigurna, a od Oluje, od ovih naših dana ona jeste. Nikada više i nitko je neće moći ugroziti. …danas, to je hrvatski Knin i nikada više nema povratka na ono što je bilo…
…Ali da bismo to postigli draga hrvatska braćo i sestre morali smo ujediniti razjedinjeno hrvatstvo, morali smo prikupiti svu hrvatsku pamet, a odbaciti svu hrvatsku glupost, morali smo stvoriti svoju hrvatsku vojsku, svoju hrvatsku oružanu silu s kojom smo bili kadri da ih pobijedimo i da svijet uvjerimo i da mu dokažemo da smo kadri da svoju zemlju očuvamo i da njome vladamo…
…To smo morali platiti i krvlju. .. Ali, to je znak da ćemo znati cijeniti to što smo izvojevali i pod cijenu hrvatske krvi i nikom više nikada nećemo dopustiti da nam ugrozi ovu našu slobodu, ovu našu demokraciju, ovu našu lijepu hrvatsku zemlju u kojoj mora biti mjesta, ne samo za sve hrvatske ljude ovdje, nego u kojoj moraju naći svoje mjesto i svi oni izgnani Hrvati iz Hrvatske…
Split
Na posljednju postaju na splitskom kolodvoru Vlak slobode stigao je u 18 sati i 11 minuta uz zvonjavu zvona crkve svetog Duje. Stotine tisuća ljudi pripremilo je veličanstven doček na splitskoj rivi na kojoj je Predsjednik, među ostalim, rekao:
…U siječnju 1990. godine sreo sam se prvi put sa srcem Splita i hrvatske Dalmacije u koju sam vjerovao, kao i čitav hrvatski narod, iako su mi tada neki politički ljudi preporučivali da ne dolazim u Split, jer što će biti, evo, održani su neki skupovi, bilo je kažu 20, 30 tisuća ljudi, a što ćemo mi kada dođemo s programom koji još proglašuju opasnim, s programom stvaranja slobodne, samostalne Hrvatske u kojoj se mnogi nisu usudili ni pomisliti, a vidite ja sam vjerovao u vas, u hrvatskog čovjeka, u ribara, u težaka, u pravog hrvatskog intelektualca….
…Mnogo puta sam rekao i na skupovima da hrvatski čovjek, osobito oni koji su na čelu hrvatske politike moraju biti krajnje razboriti, ali i odlučniji. Moramo poslušati savjete svijeta, ali na žalost, draga hrvatska braćo i sestre, nismo imali savjeta pomoću kojih bi došli do svoje slobode i do svoje države. Sami smo morali donositi odluke da bismo stvorili hrvatsku državu, da bismo je obranili i da bismo je gradili po svojoj volji …
Nezaboravna scena dogodila se kad je predsjednik Tuđman upitao: “Što mi preostaje da vam još obećam?”, a nepregledno mnoštvo na splitskoj rivi odgovorilo je poklicima: “Vukovar, Vukovar!”
…Razumije se, prije svega Vukovar, taj simbol hrvatskog otpora u obrani uspostavljene nezavisne hrvatske države, Vukovar i bogatu istočnu Slavoniju i Baranju, jer Hrvatska je bila i ostat će podunavska zemlja. I to ćemo obećanje zajedno izvršiti sa svojim hrvatskim narodom i sa svojom politikom, a ako će trebati onda i sa svojom oružanom silom.
… sada znamo, otkrili smo putove kako to treba, kako je trebalo uspostaviti slobodnu, nezavisnu hrvatsku državu, kako je treba obraniti, kako je treba graditi. Znamo da treba odbaciti sve ono što nas je dijelilo, sve negativno, a prihvatiti iz svih sastavnica hrvatske povijesti i hrvatskog života sve ono što je pozitivno, što može pridonijeti nezavisnosti i slobodi domovine, sreći i blagostanju hrvatskih ljudi. To nam, draga hrvatska braćo i sestre, neka budu obveze.
…I nema te zadaće koju u interesu hrvatskog naroda, hrvatske slobode, hrvatske države nismo kadri izvršiti. Ali zato moramo biti krajnje razboriti, ali i krajnje odlučni. I još djelotvorniji i učinkovitiji u provedbi državne politike da bismo što prije došli do potpune slobode i da bismo što prije postigli što veće rezultate u izgradnji, u napretku na svim područjima i u podizanju životnog standarda…
Zahvalivši svima koji su ugradili svoje živote u temelje hrvatske slobode predsjednik Tuđman završio je riječima:
… A danas, i to more, i ta mornarica, i to kopno, i to nebo hrvatski su, naši su i bit će takvi kakve mi želimo.
Predsjednikovo obećanje iz Splita ostvareno je 8. lipnja 1997., kad je Vlak mira stigao iz Zagreba i u Vukovar najavivši početak mirne reintegracije hrvatskog Podunavlja i novo poglavlje potpuno slobodne, cjelovite i samostalne Hrvatske.
Izložba u Muzeju grada Splita
Kako bi podsjetio na ovaj izniman događaj, kad je iz Zagreba u Split krenuo Vlak slobode čime je nakon četiri godine, jednog mjeseca i dva dana, ponovno bila uspostavljena željeznička veza između Zagreba i Splita i spojen sjever s jugom domovine, na 25. obljetnicu tog povijesnog putovanja Muzej Domovinskog rata u Splitu u suradnji s Muzejom grada Splita i Hrvatskim željezničkim muzejom organizirao je multimedijalnu izložbu “Vlak slobode – 25 godina poslije”.
Na izložbi je uz videozapis s putovanja vlaka i atmosfere na postajama njegova zaustavljanja te govora predsjednika dr. Franje Tuđmana, izložena i ostala fotografska i dokumentarna građa te zanimljivi eksponati poput bijelih svečanih rukavica šefova kolodvora u Karlovcu i Kninu, koje su nosili pri dočeku i ispraćaju Vlaka slobode, signalni loparić prometnika vlaka i svečana odora te model dijela kompozicije vlaka, kao i prigodna vozna karta.
Izložba će biti otvorena do 25. rujna 2020.
Zanimljivosti o Vlaku slobode
- Vlak slobode prometovao je kao poseban vlak broj 131 iz triju dijelova – vlak 131-1, 131-2 i 131-3, u točno određenom i definiranom vremenskom razmaku. Vremenski razmak od 10 minuta morao se strogo poštovati tijekom cijelog putovanja
- U funkciji vuče specijalnog vlaka uvijek su dvije lokomotive. Najboljih šest lokomotiva, koje su u tom trenutku imale Hrvatske željeznice, bilo je pripremljeno za posebni vlak Sloboda
- Bili su određeni i angažirani najbolji željezničari i šefovi kolodvora, prometnici vlakova i strojovođe. Glavni dio posebnog vlaka broj 131 vukla je dizelsko-električna lokomotiva kojom su upravljali strojovođe: instruktor strojovođa Mihovil Tomić ( danas pokojni) i njegov pomoćnik Petar Barić
- Neplanirano i nepredviđeno zaustavljanje vlaka dogodilo se u Lovincu na inicijativu predsjednika Tuđmana
- Pretpostavljalo se da će za popravak oštećenja na pruzi biti potrebna najmanje dva mjeseca jer je pruga bila minirana, a infrastruktura oštećena no entuzijazmom, znanjem i stručnošću željezničara te pomoći Hrvatske vojske pruga je bila spremna za prolazak vlaka samo tri tjedna nakon Oluje
- Samo dan poslije nakon Vlaka slobode redovno počinje prometovati legendarni vlak Marjan-express.
Pripremila Vesna Pintarić; Fotoarhiva HVGI-ja