Osigurana sposobnost pokretljivosti

“Svojim radom, znanjem i zalaganjem uspješno ste revitalizirali ovaj komplet te omogućili zadržavanje ove iznimno bitne sposobnosti za inženjerijske postrojbe. Ovom metodsko-pokaznom vježbom pokazali ste da Inženjerijska pukovnija ima sposobnost osigurati manevarskim elementima provedbu njihovih zadaća,” rekao je general-bojnik Tihomir Kundid

Na vojnom poligonu ”33. inženjerijske brigade Hrvatske vojske“ kod Karlovca provedena je metodsko-pokazna vježba Postavljanje teškog lansirnog mosta na kojoj je prikazana inženjerijska sposobnost svladavanja zapreke uporabom taktičkog lansirnog mosta. Vježbi su nazočili načelnik Stožera i zamjenik zapovjednika HKoV-a general-bojnik Tihomir Kundid, prvi dočasnik HKoV-a časnički namjesnik Dalibor Dumbović, pripadnici Zapovjedništva HKoV-a i zapovjednik Inženjerijske pukovnije brigadir Alan Srpak sa zapovjednicima postrojbi InžP-a.

Inženjerijska pukovnija revitalizirala je komplet teškog lansirnog mosta TMM-3 na vozilu KRAZ 255B koji je namijenjen za svladavanje vodenih i suhih zapreka za prijelaz vozila. Ovom prilikom prikazali su način organizacije i provedbe postavljanja teškog lansirnog mosta (TLM) preko vodene zapreke. U vježbi su sudjelovala četiri mostopolagača i četiri mosna bloka kolotraznog tipa te peto vozilo KRAZ 260 s mosnim blokom.

”Po zapovijedi nadređenog zapovjedništva započeli smo s revitalizacijom teškog lansirnog mosta. Cijeli proces popravaka trajao je oko dva mjeseca. Započeli smo s dovođenjem vozila u pokretno stanje. Potom se započelo s osposobljavanjem ostalih elemenata, hidraulike, mehaničkog uređaja za postavljanje odnosno lansiranje mosnih blokova za postavljanje mosta itd. U zadnjoj fazi provedena je zamjena signalizacije i bojenje. Kompleti su bili u dotrajalom stanju te se moralo uložiti dosta sredstava i truda kako bi ih se vratilo u funkcionalno stanje. Kad se to postiglo, počelo je obučavanje i uvježbavanje desetine,“ doznajemo od natporučnika Franje Bajsera, operativnog časnika u Odsjeku S-3 zapovjedništva Inženjerijske pukovnije te voditelja obuke posada, poslužitelja i vozača za vježbu.

”Obuka se provodila na vojnom poligonu ”33. inženjerijske brigade Hrvatske vojske“. Gotovo svakodnevno, provodilo se lansiranje mosnih blokova te njihovo skidanje, često po visokim temperaturama, kako bi se postigla razina osposobljenosti desetine. Cijela je obuka vrlo izazovna i zahtijeva veliku preciznost posebice pri dovođenju mosnog bloka u pravac,“ rekao nam je poručnik Josip Paulić zapovjednik voda u Inženjerijskoj satniji borbene potpore te voditelj i prezenter metodsko-pokazne vježbe.

Skupnik Hrvoje Mikić zapovjednik desetine teškog lansirnog mosta koja je provela metodsko-pokaznu vježbu naglašava: ”Najviše pozornosti treba posvetiti samom navođenju vozila na most. U slučaju krivog navođenja potrebno je zakretati članak koji spuštamo sljedeći kako bi se ispravio i što preciznije pogodio pravac.“ Zadovoljan je provedbom vježbe, koja je pokazala izvrsnu obučenost posade teškog lansirnog mosta. Inženjerijske postrojbe imaju težišnu zadaću osiguravanja inženjerijske potpore pokretljivosti, preživljavanja i protupokretljivosti manevarskim snagama. Teški lansirni most pridonosi pokretljivosti i manevru oklopnih i mehaniziranih postrojbi pri nailasku na prirodne prepreke.

Načelnik Stožera i zamjenik zapovjednika HKoV-a general-bojnik Tihomir Kundid izrazio je zadovoljstvo radom Inženjerijske pukovnije. “Svojim radom, znanjem i zalaganjem uspješno ste revitalizirali ovaj komplet te omogućili zadržavanje ove iznimno bitne sposobnosti za inženjerijske postrojbe. Ovom ste metodsko-pokaznom vježbom pokazali da Inženjerijska pukovnija ima sposobnost osigurati manevarskim elementima provedbu njihovih zadaća,” rekao je general-bojnik Kundid te im poručio da se nastave razvijati kako bi imali sve potrebne sposobnosti i bili suvereni u provedbi svih zadaća koje proizlaze iz njihove misije.

Natporučnik Bajser iznimno je zadovoljan pokazanim te kaže: ”Ova je posada vrhunski izvela postavljanje teškog lansirnog mosta i to su uspjeli napraviti u orijentacijskom vremenu. Osposobljavanjem ovih vozila Inženjerijska pukovnija zadržala je sposobnost svladavanja suhih i vodenih zapreka s ovom vrstom sredstava. Omogućila je također da i druge postrojbe koje u svojem sastavu imaju desetinu teškog lansirnog mosta mogu ovdje provoditi obuku svojih ljudi. Planiramo revitalizirati još četiri mostopolagača i mosna bloka.“


Taktičko-tehnički podaci

Komplet teškog lansirnog mosta TMM-3 namijenjen je svladavanju vodenih i suhih zapreka širine do 40 metara i dubine do tri metra za prijelaz gusjeničara mase do 60 tona i vozila na kotačima osovinskim pritiskom do 11 tona. Mostopolagač je vozilo KRAZ 255B s ugrađenim specijalnim uređajima pomoću kojih se mosni blok mehanički postavlja preko zapreke i isto tako uklanja. Desetina teškog lansirnog mosta iz sastava Mosnog voda, Pontonirsko-mosne satnije Inženjerijske pukovnije sastoji se od četiri vozila nosača mosnog bloka. Sve radnje pri sklapanju i rasklapanju mosta izvršava desetina koja se sastoji od četiri vozača, četiri poslužitelja i zapovjednika. Potrebno orijentacijsko vrijeme za sklapanje četverorasponskog mosta je 72 minute, a za rasklapanje 105 minuta.


Tekst: Martina Stanković   

Foto: Tomislav Brandt