Bez zastoja

Novinarski posjet HS Produktu danas je posjet stabilnoj, svjetski uglednoj i etabliranoj tvrtki za proizvodnju streljačkog naoružanja. No, ostanak na vrhu zahtijeva stalan razvoj novih tehnologija i traženje novih tržišta…

U Karlovac nismo otišli da bismo napravili priču o uspjehu nekad male tvrtke koja je izrasla iz rata, tako često vezanu za HS Produkt, nego da dobijemo uvid u aktualni trenutak, ali i odgovore na pitanja o mogućoj budućnosti. Naravno, u tu nam je svrhu već uobičajen sugovornik bio dugogodišnji direktor Željko Pavlin. Sliku je, međutim, zaokružio pogled na gotovo sve njihove modele pištolja, pušaka i bacača granata koje su posebno za Hrvatski vojnik improvizirano izložili u tvrtki. Posjet smo zaključili obilaskom tvorničkog kompleksa u Karlovcu koji je u zadnjih nekoliko godina višestruko povećan.

Puškama VHS-2 prošle je godine počelo opremanje Oružanih snaga RH, a zabilježeni su i prvi izvozni poslovi

 

Crta pod 2015.

Uspješna godina za HS Produkt, prema financijskim pokazateljima čak najuspješnija dosad. Početak nije bio obećavajući, ponešto se promijenio promet na američkom tržištu koje je uobičajeno obuhvaćalo 95 % ukupnog izvoza. Razlog je dosizanje maksimalne veličine širenja jer čak i na tržištu oružja u SAD-u postoje granice koje je HS Produkt nedavno dosegnuo. Međutim, još prije nekoliko godina u Karlovcu su donijeli stratešku odluku o širenju palete proizvoda te onu o širenju izvoza izvan SAD-a. Iako se rezultati pokazuju već nekoliko godina, potonja je strategija 2015. rezultirala s tridesetak posto izvoza izvan SAD-a. “To je za HS Produkt jako velik uspjeh za koji su bile potrebne godine rada. Ništa se na tržištu naoružanja ne događa preko noći,” objašnjava nam u svojem uredu Željko Pavlin. Dobar je dio prihoda došao od prodaje raznih inačica puške VHS i bacača granata, pištolj više ne zauzima gotovo apsolutni dio kolača. Da HS Produkt nije poduzeo te poteze, prema uobičajenoj prodaji gotovo isključivo pištolja i to gotovo isključivo u SAD-u, 2015. godina sigurno bi bila slabija nego 2013. ili 2014.

Tvornički prostori

Zadnjih 15 godina tvrtka kontinuirano i znatno širi kapacitete, i što se tiče samih radnih prostora, i što se tiče strojnog parka. Najveće se proširenje dogodilo 2013. i 2014. jer su tad završene nove zgrade koje danas čine više od pola ukupnog broja objekata firme. Otkupljeno je cca 30 000 četvornih metara zemljišta te dodano gotovo 40 000 četvornih metara radnih površina.

Velik je dio proizvodnih postrojenja danas robotiziran. Održavanje pozicije na svjetskom tržištu koju tvornica danas ima nemoguće je sa strojevima starima deset do petnaest godina

Prilikom gradnje primijenjeni su najnoviji kriteriji urbanog uređenja i uređenja okoliša pa sve izgleda moderno i u skladu s visokim svjetskim standardima. Strana izaslanstva, impresionirana uređenjem i čistoćom prostora u Ulici Mirka Bogovića 7, često uspoređuju postrojenja s onima karakterističnim za zrakoplovnu, pa čak i farmaceutsku industriju. “To stvara bolje radne uvjete, općenito su ljudi zadovoljniji. Štoviše, mogli bismo reći da su najstarije stvari u tvornici stolovi u upravi, sve ostalo ima maksimalno četiri-pet godina,” smiješi se Pavlin. Kompleks uključuje i streljanu za provjeru naoružanja.

Strojevi

Lupa čekića, struganje pila, gromoglasne tvorničke trake i drugi “tradicionalni” industrijski zvukovi u HS Produktu uglavnom su prošlost. U halama možete čuti potmuli, kontinuiran zvuk modernih radnih strojeva u zatvorenim kućištima koja štite radnike i proizvode te prigušuju buku, kao i futurističko, ali vrlo stvarno zujenje robota. Sve ide prema robotskoj automatizaciji. Primjerice, jedan od robota namijenjen je poliranju unutrašnjosti cijevi. Održavanje pozicije na svjetskom tržištu koju tvornica danas ima nemoguće je sa strojevima koji su stari deset do petnaest godina. Već ove godine broj robota bit će povećan, s manje-više jednakim brojem ljudi to će dodatno podignuti proizvodnju.

Potrebni kadrovi

U tvrtku nitko od današnjih 1800 kolega ne stiže odmah kao radnik koji u potpunosti ispunjava sve ono što se traži. Tehnologije se potpuno promijene u roku od pet do deset godina, dakle od početka srednje škole do završetka fakulteta i dolaska u tvrtku kao što je HS Produkt mnogo je toga novog. U Karlovcu, međutim, postoji srednja Tehnička škola s modernim programima s kojom HS Produkt surađuje. Primjerice, 50 do 100 učenika tijekom školovanja ima praktični rad u tvornici. Slično je s Veleučilištem u Karlovcu koje je otvorilo neke zanimljive smjerove, primjerice studij za inženjera mehatronike, pa HS Produkt često zapošljava ljude koji su ondje školovani.

Hrvatska tvrtka trenutačno zapošljava oko 1800 radnika od kojih je znatan broj školovan u karlovačkoj Tehničkoj školi odnosno na Veleučilištu

No, i najsavršenije školstvo često kaska za industrijom pa HS omogućuje doškolovanje djelatnicima, posebno inženjerima. Nije neuobičajen ni suprotan put, dakle da neki djelatnik HS Produkta naknadno krene na Veleučilište. “Karlovac je vrlo dobar primjer spoja školstva i gospodarstva, i ne samo kad je riječ o našoj tvrtki. U principu, nemamo velikih problema s kadrovima.”

Grip zone

Ekipa Hrvatskog vojnika boravila je u Karlovcu nekoliko dana prije početka Shot Showa 2016, poznatog američkog sajma streljačkog naoružanja koji se održava u Las Vegasu. Ondje je održana svojevrsna premijera triju najnovijih inačica poznatih HS-ovih pištolja sa sufiksom Mod. 2 (model 2).

Novi su modeli HS Produktova pištolja XD-9 Mod. 2 s patentiranim Grip Zone drškom predstavljeni na Shot Showu u Las Vegasu (19. – 22. siječnja 2016.)

Vidjeli smo standardni XD-9 Mod.2 Service, XD-9 Mod.2 Sub Compact te XD-9 Mod.2 Tactical. Nema tu neke revolucije, riječ je o svojevrsnom osvježavanju u detaljima što je praksa svih proizvođača. Zbog raznolikijeg i zahtjevnijeg tržišta nudi se sve više inačica pištolja. Međutim, tu je i ergonomska novost koju je HS Produkt razvio i patentirao 2014. i primijenio na tim modelima, a naziva se Grip Zone. “Način kako prihvaćate oružje daje vam djelić sekunde prednosti i može povećati preciznost u kritičnim situacijama kad vam zaista može i zatrebati,” podsjeća direktor tvrtke. Ljudska ruka, najviše dlan, s pištoljem tad čini cjelinu. HS-ovi su stručnjaci analizirali dijelove šake i sve njezine neravnine i fokusirali se na činjenicu da se svi dijelovi rukohvata pištolja ne stišću jednakom silom niti jednako leže u ruci. Naborima, tj. mikrostrukturama koje nazivaju Grip Zone i koje su podijeljene u tri osnovne skupine nastojali su ujednačiti tu različitu silu koja dolazi iz tri dijela šake. “Preslikali smo šaku na pištolj. Takav pristup pištoljima i načinu njihova držanja još nije primijenio nitko u svijetu. Osjećaj je ugodniji, a dodatno se sprečava klizanje. Pristup se, primjerice, potpuno razlikuje od bodlji na rukohvatu kakve primjenjuje konkurencija i koje mogu smetati korisniku. I tu smo prvi, a siguran sam da ćemo uskoro vidjeti slične pokušaje i da će to postati standard.”

Prodaja puške VHS

Prvo smo predstavljanje puške VHS-2 vidjeli 2013. na sajmu ASDA u Splitu. Dvije godine poslije nosili su je pripadnici OSRH na mimohodu povodom 20. obljetnice Oluje što je pokazalo da se ta nova puška u našoj vojsci postupno uvodi u operativnu uporabu. Međutim, još je nekoliko mjeseci prije potvrđen izvozni posao s Irakom (prva i zasad jedina zemlja kupac puške VHS koju je tvrtka javno precizirala), sklopljen krajem 2014. Prodaja “dvojke” u inozemstvo činila nam se neuobičajeno brzom s obzirom na vrijeme kad je puška predstavljena. U HS Produktu, međutim, misle da to nikako nije brzo. Oružje, posebno streljačko, proizvod je koji se nudi na ograničenom tržištu i ima specifična pravila, a u skladu s tim i prezentacije planova i samog razvoja. “Niti jedan se projekt kod nas nije dogodio slučajno, neplanski, nego je rezultat dugogodišnjeg procesa.

Za provjeru naoružanja tvornica ima vlastitu malu streljanu koja je svoje mjesto našla unutar velike kvadrature novoizgrađenih prostora

Razvoj puške trajao je praktički od 1992.” Već godinu-dvije nakon što je puška VHS bila u završnim fazama razvoja i ispitivanja tvrtke i MORH-a pa počela ulaziti u uporabu u OSRH, tvrtka ju je počela prezentirati na bliskoistočnim i nekim drugim tržištima. Kad je prodana u inozemstvo, za nekoga je to možda bilo i iznenađenje, ali ne i za karlovačku tvornicu. Jednako je s dvojkom koja je napredniji proizvod i nudi više opcija. Iza svih ugovora stoje dugotrajna pregovaranja i testiranja. Dogodi se i da od samog potpisa pa do realizacije zna proći i po godina-dvije.
HS PRODUKT I MORH. Suradnja je, kao i uvijek, izvrsna. Prošla je 2015. bila posebno dobra jer je Oružanim snagama RH, prema podacima objavljenim na web-stranici osrh.hr, isporučeno 3968 pušaka VHS-K2 i VHS-D2. Dodan je i manji broj bacača granata VHS-BG i optičkih ciljnika. Mora se spomenuti i jednako kvalitetna suradnja s Agencijom Alan koja je partner HS Produkta. Pomaže u prezentaciji te prodaji proizvoda HS Produkta u inozemstvu, posebno kad je riječ o puški koja se može prodavati isključivo državnim policijama i oružanim snagama.

Jedinica

Proizvodnja puške VHS, jedinice, više-manje je zaključena krajem 2014. U skladištima HS Produkta još postoji određena količina, a i dalje se, naravno, korisnicima pružaju servisne usluge na toj puški. No, interes za kupnju još postoji: “Svaki proizvod ima svojeg kupca, prednost nad dvojkom za neke je kupce cijena i jednostavnost uporabe i ona će se i dalje prodavati.”

Francuski natječaj

HS Produkt je s puškom VHS-2 u grupaciji s partnerima iz raznih zemalja kao nositelj posla ušao u samu završnicu natječaja za opremanje KoV-a Francuske jurišnom puškom i popratnom opremom te streljivom. Na nedavnom je sajmu naoružanja Milipol u Parizu službeno glasilo hrvatsku tvrtku opisalo kao autsajdera u uglednom društvu belgijskog FN Herstala (FN SCAR-L), njemačkog Heckler & Kocha (HK416A5) švicarskog SIG-a (Type 550) i talijanske Berette (ARX160). Sudionicima je objavljivanje detalja oko natječaja zabranjeno, ali Pavlin je istaknuo da ide svojim tijekom i da su zadovoljni: “Činjenica jest da smo u elitnom društvu, daleko smo najmlađa tvrtka i jedini smo s istočnog dijela Europe, iz male Hrvatske. To mnogo znači.” HS Produkt na spomenutom je Milipolu uz uobičajene izloške na štandu Agencije Alan bio zastupljen i na vlastitom štandu s francuskim partnerom s natječaja i to u francuskom paviljonu.

Tenderi

Nemoguće je pratiti sve svjetske natječaje i potražnju. Primjerice, u Kini, koja je pod embargom EU-a na uvoz naoružanja, to zaista nije niti potrebno. No, iz Karlovca pažljivo motre zemlje u kojima misle da mogu proći, zemlje NATO-a, Bliskog i Dalekog istoka… Ne raspršuju snage na pet ili više tendera odjednom jer svaki traži određene timove i organizaciju. “Idemo korak po korak i tender u Francuskoj sigurno nije posljednji na kojem ćemo biti.”

Tvornica streljiva

Direktor HS Produkta Željko Pavlin

“Objektivno, streljivo je strateška stvar za državu,” kategoričan je Željko Pavlin, “OSRH i policija, te HS Produkt, veliki proizvođač streljačkog oružja, kupuju ga u inozemstvu. Dakle, interes postoji.” Međutim, to je iznimno složen projekt. HS Produkt pružio mu je potporu i izrazio želju da se uključi ljudskim, organizacijskim, pa i financijskim resursima. Tvrtka je već pregovarala s potencijalnim dobavljačima tehnologije i opreme. “Međutim, to nismo mogli samostalno financirati, a nije se uspjelo naći dovoljno sredstava,” kaže Pavlin, no ističe da projekt nikako nije mrtav: “Samo je pauziran.” HS Produkt i dalje pregovara s potencijalnim investitorima (isključivo iz članica NATO-a) koji bi mu se priključili.

Preuzimanje 

Okrupnjavanje tvrtki, tj. slučaj da velike preuzimaju manje, sve je češće na današnjem globaliziranom tržištu, pa i u obrambenoj industriji. HS Produkt danas je među velikima. Međutim, njegova razmišljanja trenutačno ne idu u pravcu akvizicija. “U proizvodnji pješačkog naoružanja ne vidimo nekakva velika udruživanja i mislimo da ih neće ni biti. Velike tvrtke poput naše još će se više stabilizirati, a male će se gasiti, pogotovo ako se u Americi i Europi prošire restrikcije za posjedovanje oružja za građanstvo.” Ipak, što se tiče HS Produkta, uvijek postoji mogućnost da bi, dođe li na određenom tržištu do velike narudžbe, u prvom redu pušaka, došlo do otvaranja izdvojenog pogona na tom tržištu ili transfera tehnologije.

Druga oružja i kalibri

Možda i najzanimljivija tema, barem što se tiče dugih cijevi. Može li se u budućnosti očekivati razvoj i proizvodnja jurišne puške u drugom kalibru osim 5,56, mogućnost konverzije kalibra ili razvoj puškostrojnice…? No, Pavlin je, a tako i svi ostali u HS Produktu, tu gotovo potpuno zakopčan, želja da uvijek budu ispred velike konkurencije ne dopušta da informacije procure prerano i to nam je otvoreno rekao. Saznali smo tek da, što se tiče pištolja, postoji jasan koncept koji će modeli izići na tržište u iduće dvije godine. Ostalo? “Trenutačno ne vidimo da bismo trebali razvijati proizvode koji se u svijetu prodaju u relativno malim količinama, poput puškostrojnica. Za to je potrebno puno novca, a na hrvatsko se tržište ne bismo niti približno mogli osloniti kao kod pištolja HS 2000 i pušaka VHS i VHS-2. No, u svakom slučaju, bit će novih modela pušaka, i poboljšanih postojećih, a možda i drugih kalibara.” VHS-2, dakle, nikako nije kraj…

Domagoj Vlahović; foto: Tomislav Brandt