Brzina je važna (II. dio)

Sve veći broj oružanih snaga i državnih sigurnosnih agencija rabi presretačka plovila velike brzine (High Speed Interceptor Craft – HSIC) kao jedino djelotvorno sredstvo u borbi protiv krijumčara i terorista također opremljenih plovilima vrlo velike brzine. Tipična uporaba brzih patrolnih brodova obuhvaća zadaće nadzora granice i provođenja zakona. Područje takvih zadaća obuhvaća presretanje krijumčarskih brodova koji prevoze ljude i/ili drogu. Plovila velike brzine rabe i drugi, među ostalima i mornaričke specijalne snage radi ubacivanja svojih snaga u neprijateljsku pozadinu. Brza se plovila rabe i za policijsko/vojne zadaće nadzora određenog područja (luke, sidrišta, terminali za prekrcaj i sl.) te učinkovito presretanje i zaustavljanje terorista, pirata i krijumčara oružja.

Foto: US Navy

U prošlom smo tekstu opisali dio ponude talijanske tvrtke FB Desing koja je iskustvo stekla projektiranjem i gradnjom natjecateljskih plovila. Uz ranije spomenute čamce tvrtka FB Desing nudi i svoj najnoviji proizvod – obitelj plovila STAB. Njihova najveća odlika su dvije cijevi postavljene po jedna na svaki bok, koje tijekom plovidbe čamcima osiguravaju visok stupanj stabilnosti i komfora. Novi dizajn trupa kombinira prednosti plovila sa čvrstim trupom s kombinacijom čvrstog i gumenog trupa na napuhavanje. Čamac FB 38 STAB, dužine 11,8 metara, trenutačno je na testiranju uporabljivosti u američkoj ratnoj mornarici, koja bi ga rabila u zadaćama osiguranja objekata i plovila. Pod komercijalnim nazivom Nighthawk-38 ovaj je čamac kupila jamajčanska i talijanska obalna straža. Talijani ga rabe u zadaćama spašavanja u priobalnim vodama. S motorima snage 300 KS vršna mu je brzina 50 čvorova. S teretom od 2200 kg maksimalna brzina pada na 40 čvorova. Ako se ugrade motori snage 440 KS, vršna bi se brzina povećala na čak 60 čvorova, iako bi pri brzini plovidbe od 35 čvorova autonomija i dalje bila 300 nautičkih milja. FB 34 STAB uz dva člana posade može prevesti do 14 vojnika. Iako ograničene dužine u FB 34 STAB može se smjestiti standardni kontejner dužine 13,3 metra (40 stopa), čime mu se može povećati autonomija ili skladišni prostor.

Za posebne potrebe kupaca tvrtka FB Desing namijenila je treću obitelj čamaca na napuhavanje sa čvrstim trupom (rigid-hull inflatable boats – RHIB) koji mogu postići velike brzine. Njihov RIB 42SC rabi talijanska carina, honkonška policijska antiteroristička postrojba, iranska ratna mornarica te specijalne snage južnoafričke i grčke ratne mornarice. S dužinom preko svega od 13,2 metra može prevesti četiri člana posade i deset vojnika. Dva motora Caterpillar snage 710 KS osiguravaju mu vršnu brzinu od 66 čvorova (prazan) ili 58 čvorova kad je potpuno opterećen. Kokpit za posadu može se opremiti balističkom zaštitom. RIB 42SC može se, po želji kupca, naoružati teškom strojnicom. Uporaba naprednog pogonskog sustava ZF Ring Drive omogućila je znatnu uštedu u dužini broda i bolji raspored masa.

Manji RIB 33SC rabe malteška vojska, talijanska carina i odnedavno mirovne snage UN-a razmještene u Sudanu (UNMIS). Kupci mogu birati između dva različita motora. Prvi je Cummins snage 300 KS, koji osigurava 52 čvora vršne brzine ili 45 čvora ako je čamac maksimalno opterećen. Drugi je Yanmar snage 420 KS koji pruža čak 63 čvora vršne brzine i zavidnih 53 čvora pri maksimalnom opterećenju. Na pramcu se može postaviti laka strojnica. Postoje i razne podinačice s otvorenim ili zatvorenim kokpitom za posadu te sa ili bez balističke zaštite. Moguće je postaviti i sigurnosni luk koji štiti posadu tijekom sudara s drugim plovilom (ne tako rijetka pojava tijekom obavljanja sigurnosnih zadaća).

Tvrtka FB Desing osim razvoja proizvodnog programa, intenzivno je uključena i u pomaganje drugim tvrtkama pružajući im prije svega tehničku pomoć tijekom razvoja njihovih proizvoda. Neke od tvrtki s kojima surađuje FB Desing su grčka Motomarine i britanska Halmatic.

Motomarine izrađuje Hellraiser 44 RIB (13,3 metara dužine i vršne brzine veće od 60 čvorova) za potrebe tamošnje ratne mornarice i specijalnih snaga. Za grčke specijalne snage i obalnu stražu Motomarine izrađuje i Hurricane 110 RIB (11,5 metara dužine i vršne brzine od 50 do 60 čvorova). Potpuno samostalni proizvod Motomarine je Panther 57 MkII istisnine 27 tona. Njegov trup dubokog V profila dugačak je 19,2 metra. Pogonsku skupinu čine dva MTU 12V200M91 motora koji pokreću poluuronjene propelere preko ZF reduktora. Vršna brzina im je veća od 50 čvorova, a pri stanju mora 5 mogu održavati konstantnu brzinu od 40 čvorova. Brodove Panther 57 MkII rabi grčka obalna straža. Kokpit i prostorije namijenjene smještaju posade dodatno su oklopljene, a svaki je brod opremljen datalinkom i ECDIS sustavom za prijenos podataka.

Tvrtka Halmatic Cougar Alliance nudi kupcima cijeli spektar različitih HSIC-a. Enforcer 33 rabi omanska policijska obalna straža (20 ih je isporučeno u razdoblju od 2003. do 2004.) i kuvajtska ratna mornarica. Taj 11 metara dugačak čamac razvijen je iz natjecateljskog čamca Cougar 33. Pokretan s dva Yanmar motora i Hamiltonova vodomlazna propulzora postiže vršnu brzinu od 45 čvorova. Veći Enforcer 40 dugačak je 12 metara. Pokreću ga dva motora Caterpillar snage 900 KS i poluuronjeni propeleri. Vršna brzina mu je 47 čvorova, a pri punom opterećenju brzina pada na 42 čvora. Trup i kokpit napravljeni od kompozita (kevlara i ugljičnih vlakana) osiguravaju odrređenu balističku zaštitu. Na vrhu ponude je 15 metara dugačak Enforcer 50. Taj čamac rabe specijalne snage britanske ratne mornarice i ronilačka postrojba singapurske ratne mornarice. Pokretan s tri Seatek dizelska motora pojedinačne snage 650 KS Enforcer 50 može četiri člana posade i osam vojnika prevoziti brzinom od 60 do 65 čvorova. Može se naoružati i kombinaciom automatskog bacača granata kalibra 40 mm, teškom strojnicom od 12,7 mm i lakom od 7,62 mm. Enforcer 50 je tijekom 1996. i 1997. izrađivala tvrtka FB Desing, a potom je proizvodnju prenijela u britanski Halmatic. Isto tako su i Enforcer 33 i 40 vrlo slični FB Desingovim proizvodima FB33 i FB40.

Francuska tvrtka Constructions Mecaniques de Normandie (CMN) gradi brze patrolne brodove DV-15 sposobne postići vršne brzine od 53 čvora i pri toj brzini preploviti čak 200 nautičkih milja. Smanjenjem brzine na 30 čvorova doplov se povećava na 400 nautičkih milja. Četiri DV-15 rabi Katar, a Jemen šest.
Kolumbijska tvrtka Cotecmar razvila je projekt HSIC-a Orca sposobnog za postizanje brzine od skromnih 40 čvorova. Unatoč dobro oblikovanom trupu dužine 12,3 i širine 2,7 metara, vršna je brzina limitirana odabirom pogonske skupine koja se sastoji od tri izvanbrodska motora pojedinačne snage 200 KS i uporabi konvencionalnih propelera. Usprkos tome Orca je dobar primjer mogućnosti “malih” proizvođača da projektiraju i grade suvremene HSIC-e.

Foto: US Navy

Neočekivani uspjeh CV90
Švedska tvrtka Dockstavarvet neočekivano se našla u položaju najvećeg svjetskog dobavljača HSIC-a sa svojim univerzalnim i sveprisutnim Combat Boat-o 90H. Taj brzi desantni čamac originalno je projektiran za potrebe švedskog mornaričkog pješaštva, ali se vrlo brzo pokazao kao “bes-seller” na području patrolnih i presretačkih plovila. Neki od kupaca su malezijska ratna mornarica (kupila je 17 brodova inačice CB 90HEX za borbu protiv gerilaca, krijumčara i pirata), meksička ratna mornarica (naručila je čak 44 broda s jačim motorima i naprednim radarom) i grčka obalna straža (tri broda s modificiranom kabinom i Dyneema balističkom zaštitom za kormilarnicu).

Grči su brodovi najbrži u obitelji CB 90, te zahvaljujući dvama motorima Caterpillar 3406E (svaki snage 800 KS) mogu postići vršne brzine od 45 do 47 čvorova. Motori pokreću vodomlazne propulzore Kamewa. Brodovi su napravljeni od aluminija, dužine 16 metara i istisnine 19 tona. U desantnoj konfiguraciji uz četiri člana posade mogu primiti i 20 vojnika. U patrolnoj konfiguraciji uz posadu na brodu ima mjesta za još deset putnika (može i više, ovisno o konfiguraciji prostora). CV 90H projektiran je za izvrsnu pokretljivost u plitkim vodama, pa ima povećanu otpornost na oštećenja tijekom nasukavanja i desantiranja vojnika.

Meksička ratna mornarica rabi osam lokalno izgrađenih brodova u dvije različite inačice, poznate kao Acuario-A i Acuario-B. Ti brodovi nemaju pramčanu iskrcajnu rampu, pa je promijenjena i konfiguracija nadgrađa. Obje inačice Acuraria opremljene su daljinski upravljivom kupolom OtoMelara s teškom strojnicom kalibra 12,7 mm.

Na osnovi CB 90H Dockstavarvet je razvio i inačice IC 15M i 16M iako je zadržao vanjski izgled identičan originalnoj desantnoj inačici. IC 16M odabrala je malezijska carina (četiri broda), meksička ratna mornarica (naručila je 12 komada unutar programa koji predviđa nabavu 60 brodova), poljska granična policija (četiri broda) i ruska policija (jedan IC 16M-II). Taj aluminijski brod dugačak je 17,2 i širok 3,8 metara. Istisnina mu je 20 tona. Dva MAN dizelska motora snage 1100 KS pokreću dva vodomlazna propulzora Kamewa FF-410 i osiguravaju vršnu brzinu od 50 čvorova, zadržavajući pritom izvrsnu pokretljivost broda. Na novom jarbolu ima mjesta za antenu motrilačkog radara i Toplite FLIR elektrooptički motrilački sustav.
Kako bi se što bolje prilagodio potrebama kupaca, Dockstavarvet je razvio nekoliko podinačica koje se uglavnom razlikuju po konfiguraciji nadgrađa. Tako malezijski brodovi imaju posadu od četiri do šest ljudi s kabinama za smještaj (klasičnim krevetima). Meksički brodovi djeluju s četveročlanom posadom, ali imaju mogućnost prijevoza do 18 vojnika. Dockstavarvet kupcima nudi i IC 18M, povećani brod vršne brzine oko 50 čvorova.

Izraelska Super Dvora
Izraelska ratna mornarica silom prilika ima najbogatije iskustvo s uporabom brzih plovila u protuterorističkoj borbi. Zapravo u tu namjenu ne rabi samo svoje patrolne brodove i HSIC-e već sva raspoloživa plovila, uključujući korvete i podmornice. Zbog toga ne čudi da tamošnje tvrtke imaju bogato iskustvo u gradnji brzih i vrlo brzih plovila i da to iskustvo prenose na nove proizvode. Tako tvrtka IAI Ramta tržištu nudi svoj patrolni brod Super Dvora u inačici Mk II i Mk III. Super Dvoru stručnjaci za ovo područje svrstavaju među najbolje lake patrolne brodove, koji nude ne samo veliku brzinu već i sasvim solidnu paljbenu moć. Ovdje nije riječ o lakom (natjecateljskom) plovilu koje je naknadno prilagođeno vojnoj uporabi, već o pravom borbenom brodu velikih mogućnosti.

Isporuka prvih šest naručenih brodova Super Dvora Mk III inačice izraelskoj ratnoj mornarici upravo je završena, a ona je u međuvremenu naručila dodatna četiri komada. Super Dvora Mk III nudi jedinstvenu kombinaciju borbenih mogućnosti koja se uobičajeno može pronaći na nekoliko različitih platformi. Vršna brzina od 50 čvorova spojena je s velikom autonomijom (koja se dodatno može povećati opskrbom na moru), visoka pouzdanost, dobre manevarske odlike i pri nemirnom moru, i na kraju, znatna količina senzora i oružja omogućuje da se Super Dvora Mk III uporabi u najtežim borbenim zadaćama koje uključuju ne samo presretanje sumnjivih plovila već i izravnu potporu specijalnim operacijama.

Super Dvora Mk III dugačka je 27,4 i široka 5,74 metara. Puna istisnina joj je 72 tone. Zahvaljujući dvama motorima MTU 12V4000 koji pokreću propelere ASD-16, ostvaruje vršnu brzinu od 50 čvorova. Pri obavljanju standardnih patrolnih zadaća brod može preploviti 1000 nm, što naravno ovisi o stanju mora i brzini plovidbe. U skladu s borbenom namjenom zapovjedni most je oklopljen. Naoružanje se sastoji od daljinski upravljane kupole Rafael Armament Development Authority Typhoon koja se može naoružati širokim spektrom oružja. U slučaju izraelskih Super Dvora Mk III Typhoon kupola je naoružna topom Bushmaster M242 Chain Gun, kalibra 25 mm. Na krmenom je dijelu ručno upravljiv top kalibra 20 mm i dvije strojnice kalibra 7,62 mm. Kupcima je na izboru i dodatno naoružanje, uključujući Spike IIR protuoklopni vođeni projektil dometa većeg od osam kilometara. Uz motrilački radar brodovi su opremljeni i elektrooptičkim motrilačkim sustavom ELOP MSIS.

Tvrtka IAI-Ramta proizvodi još jedno brzo plovilo – Shaldaq-II koji se može, po želji kupca, opremiti ili ASD-ovim poluuronjenim propelerima ili Kamewajinim vodomlaznim propulzorima. U drugom slučaju Shaldaq-II može ubrzati iz stajanja do 45 čvorova za samo jednu minutu i napraviti okret od 360 stupnjeva pri punoj brzinu u polumjeru od samo 100 metara. Brod je dugačak 24,8 metara i ima istisninu od 56 tona. Vršna brzina mu je 48 čvorova.

Ruska ponuda
Ruska tvrtka Vympel nudi Mangust (Projekt 12150), 19,5 metara dugačak brod pune istisnine 29 tona, sposoban za maksimalnu brzinu od 53 čvora. Brzinu postiže zahvaljujući dvama Zezda M470K motorima, svaki snage 1500 KS. Motori pokreću poluuronjive propelere ASD-14. Pri brzini krstarenja od 35 čvorova autonomija je 430 nautičkih milja. Naoružanje uključuje tešku strojnicu kalibra 14,5 mm. Na brod se može ukrcati i RHIB. Trup je napravljen od slitine aluminija i magnezija. Šest Mangusta rabi ruska federalna granična policija. Inačica nazvana

Foto: DoD

Mangusta-V naoružana je automatskim Gatling topom AK-306 kalibra 30 mm i sa četiri protuoklopna laserski vođena projektila Vikhr dometa šest kilometara.
Iako je Miraž (Projekt 14310) projektirala tvrtka Almaz, njegovu je gradnju prepustila tvrtki Vymplet. Taj brod istisnine 120 tona i dužine preko svega 34 metra, ima vršnu brzinu od 50 čvorova i autonomiju od čak 1000 nautičkih milja pri brzini krstarenja od 35 čvorova. Kupac može birati između dizelskog ili CODOG pogonskog sustava. Miraž su naoružali s topom AK-306 i dvije teške strojnice od 14,5 mm. Uz to može se naoružati i protuoklopnim laserski vođenim projektilima Šturm ili Vikhr (12 komada). Trenutačno je u operativnoj uporabi devet Miraža, a još ih je jedanaest naručeno.

U operativnoj je uporabi i 13 brodova Sobol klase (Projekt 12200) koje je tvrtka Almaz izgradila od 2000. do 2006. Istisnine 57 tona i dužine 30 metara mogu postići vršnu brzinu od 47 čvorova ako ih pokreću dva motora snage 1800 KS. Osnovno im je naoružanje top AK-306, opcija im je i laki protuzrakoplovni raketni sustav ili protuoklopni projektili. Inovativni pristup razvoju HSIC-a pružilo je brodogradilište Volga iz Nižni Novgoroda. Njihov Sokzoy (Projekt 14230) prvi je brod na kojemu su primijenili tzv. koncept zračne kavitacije – ubrizgavanje zraka ispod trupa broda kako bi se smanjio otpor. Prema tvrdnjama projektanata na taj se način stupanj otpora smanjuje za 25 do 30 posto. Istisnina broda je 105 tona, a dužina 35 metara. Oskudni podaci govore o vršnoj brzini od 50 čvorova i autonomiji od 800 nautičkih milja. Posada broji od 11 do 16 ljudi, koji su smješteni u “luksuznim” kabinama opremljenima sustavima za klimatizaciju. Naoružanje se sastoji od topa AK-306. Dva Sokzhoya operativno rabi granična policija na Kaspijskom jezeru, a ruska carina rabi četiri potpuno ista ali nenaoružana broda (Mercury klasa).

Američki programi
Američko zapovjedništvo za specijalne operacije (USSOCOM) rabi dvanaest brodova MkV-SOC koje je napravila tvrtka Halter Marine. USSOCOM trenutno traži zamjenu za te brodove, a njihova bi zamjena u operativnu uporabu morala ući već 2008. ili najkasnije 2009. Jedan od najozbiljnijih kandidata je SEALION (SEAL Insertion, Obxervation i Neutralisation) tvrtke Oregon Iron Works. Taj oko 21 metar dug brod odlikuje se visokim stealhtom, dobrim maritimnim sposobnostima i velikim prostorom za smještaj posade i vojnika. Vršna brzina mu je oko 50 čvorova, a pri stanju mora 5 može održavati brzinu veću od 30 čv. Zahvaljujući svojoj kompaktnosti može se prevoziti u transportnom avionu C-17. Negativna strana mu je mala nosivost i autonomija. Zbog toga je razvijena produžena inačica SEALION-II, koja je USSOCOM-u dana na testiranje u prosincu 2005. Unatoč povećanju dužine i istisnine zadržana je pogonska skupina s dva MTU motora snage 1100 KS i Kamewajinim vodomlaznim propulzorima.

Drugi kandidat za zamjenu MkV-SOC-a je revolucionarni (bar po izgledu) M80 Stiletto. Stiletto trenutno testira američki Office of Force Transformation u suradnji s USSOCOM-om. Ovaj 24 metara dugačak i 12 metara širok brod omogućava operativnu brzinu od 50 čvorova i autonomiju od 500 nautičkih milja. M80 Stilletto projektirala je tvrtka M-Ship Company. Posebno oblikovan trup s četiri “tunela” smanjuje otpor i utjecaj valova pri plovidbi. Nadgrađe je oblikovano tako da se smanji radarski i infracrveni potpis broda, ali i njegova optička zamjetljivost. Trup i nadgrađe napravljeni su od kompozita. Za pogon rabi četiri Caterpillar motora pojedinačne snage 1650 KS i četiri poluuronjiva propelera Arnesson. U trupu ima dovoljno mjesta za tri člana posade i čak dvanaest vojnika. Na krmi je posebna ukrcajna rampa za porinuće i prihvat RHIB-a dužine do 11 metara. Osim što je opremljen širokim spektrom radarskih i elektrooptičkih senzora, Stilleto rabi i male bespilotne letjelice (Manta ili Solver Wing) kojima može otkrivati ciljeve iza radarskog horizonta.

Kineski Type 022

Prvi brod iz serije Type 022 zamijećen je 2004., a otad je kineska ratna mornarica dobila bar pet tih plovila. Brodovi su po mnogočemu jedinstveni. Osim što rabe trimaransku formu trupa (kako bi postigli vrlo velike brzine) imaju i stealt konstrukciju trupa i nadgrađa. Za pogon rabe čak četiri vodomlazna propulzora pokretana dizelskim motorima. Iako je prvi brod serije Type 022 porinut prije tri godine, o njima se još uvijek zna vrlo malo. Ono što je sigurno, na pramcu imaju AK-306 (ili njegovu kinesku kopiju). Na krmenom dijelu je veliko nadgrađe namijenjeno smještaju protubrodskih vođenih projektila. Nisu poznate ni maritnimna svojstva, između ostalog ni vršna brzina. U svakom slučaju brodovi serije Type 022 prvi su trimarani namijenjeni isključivo ratnoj uporabi koji su ušli u operativnu uporabu. Istovremeno su i vrlo dobra osnova za razvoj HSIC-a.

Zaključak
Iako bi ovaj pregled HSIC-a mogao nekoga navesti na (pogrešan) zaključak da tu vrstu plovila rabe samo vojske i državne agencije to nije točno. HSIC-e rabe i krijumčari, pirati i pobunjenici. Tako pobunjenička skupina Tamilski Tigrovi imaju najveće iskustvo ne samo u uporabi već i u projektiranju i gradnji HSIC-a. Njihovi HSIC-i postižu brzine veće od 50 čvorova, a rabe ih za logističku potporu i za borbene operacije.

Tomislav JANJIĆ