DSEI 2015

U ExCeL centru u Londonu održana je od 15. do 18. rujna najveća svjetska izložba obrambene i sigurnosne opreme. Ona u optimalnom poslovnom okruženju okuplja visokopozicionirane međunarodne trgovinske i vojne stručnjake koji se bave nabavom vojne opreme. Naš se suradnik ukratko osvrće na samu izložbu te donosi izbor najzanimljivijih izloženih proizvoda, ponajprije kopnenih sustava

Najnoviji je projekt finske Patrije, borbeno vozilo pješaštva AMV(XP), bio također vrlo zapažen na DSEI-ju. Opremljen je OTO Melarinim oružnim sustavom HITFIST 30 mm (Foto: Patria)

Izložba službenog naziva Defence Security and Equipment International (DSEI) održava se svake druge godine i na njoj svi vodeći proizvođači oružja i opreme imaju priliku predstaviti svoje najnovije proizvode. Važan je događaj u kalendaru međunarodne prodaje vojne i nacionalne sigurnosne opreme, najveća svjetska potpuno integrirana međunarodna izložba koja obuhvaća proizvode i tehnologije vezane uz kopno, more i zrak.

Privatizacija sajma
Između 1976. i 1991. izložba opreme britanskog KoV-a i izložba opreme Kraljevske mornarice održavane su naizmjenično u Aldershotu i Portsmouthu. Strana su im izaslanstva nazočila samo temeljem poziva.
Zajednička se izložba KoV-a i Mornarice održavala od 1993., svake druge godine, sve dok je britanska vlada nije odlučila privatizirati. Tvrtka Spearhead održala je prvi DSEI 1999. godine u Chertseyju kod Londona. Pokrata DSEI bila je prvotno oznaka za Defence Systems and Equipment International. Na današnje se mjesto u izložbeni centar ExCeL u London Docklandsu preselila 2001. godine. Riječ Systems (sustavi) u nazivu zamijenjena je 2009. sa Security (sigurnost). U travnju 2008. organizaciju DSEI-ja preuzeo je Clarion Events, najveći neovisni organizator događanja u Ujedinjenom Kraljevstvu.
Izložba iz godine u godinu bilježi porast broja posjetitelja, pojedinačnih službenih inozemnih delegacija, zastupljenih zemalja, globalnih dobavljača obrambene i sigurnosne opreme svih veličina, međunarodnih paviljona, službenih delegacija i VIP posjetitelja. Ove je godine imala više od 32 000 posjetitelja iz 120 zemalja, bilo je više od 1500 izlagača, među kojima je prvi put sudjelovalo njih 448. Bilo je 150 delegacija i više od 2800 VIP osoba, održano je više od 300 govora i prezentacija. Za obrambenu industriju, DSEI je odlično mjesto za prikaz najnovije vojne tehnologije i proizvoda, upoznavanje s potrebama i očekivanjima potencijalnih kupaca, održavanje sastanaka i razgovora, uspostavljanje novih kontakata i održavanje postojećih.

Oklopnjak Terrex 2 trebao bi poboljšati singapursku izvoznu bilancu. Na DSEI-ju je predstavljen samo maketom, a fotografija prikazuje osnovni prethodnik Terrex koji koriste isključivo domaće oružane snage (Foto: Stengg)

Svi veliki igrači
Na izložbi su zastupljene najviše razine međunarodnog vojnog osoblja, glavni dužnosnici za nabavu i cijeli lanac dobavljača, od velikih poznatih i dokazanih dobavljača vojne opreme kao što je Airbus Defence & Space, BAE Systems, Bell Helicopters, Boeing, CAE, Finmeccanica, General Dynamics, L3, Lockheed Martin, MBDA, Northrop Grumman, Rafael, Rolls-Royce, Saab i Thales, pa do pojedinačnih srednjih i malih poduzeća. DSEI je istodobno forum koji olakšava kontakt među potencijalnim kupcima i dobavljačima, a to je nešto što se zasigurno ne smije propustiti. Nezaobilazan je dio izložbe prikaz oružanih snaga Ujedinjenog Kraljevstva.
Za DSEI se može reći da je puno više od izložbe. Njegov program također obuhvaća seminare i kongrese, sastanke i prezentacije te brojne popratne događaje. Iznimna je prilika za razmjenu iskustava, širenje znanja o najnovijim vojnotehnološkim rješenjima, stvaranje kontakata, razgovore među predstavnicima obrambene industrije, oružanih snaga i medicinskog osoblja.
Kako se mnoge, pa i najbolje svjetske oružane snage, suočavaju s izazovom suprotstavljanja složenom nizu prijetnji, i to uz ograničen vojni proračun, vojna obuka ostaje i dalje u samom središtu obrane i sigurnosnog sektora. Obuka je bitna za sve vojno osoblje jer zahvaljujući njoj može izvršavati fizički i psihički zahtjevne zadaće u vrlo stresnim i opasnim okruženjima. Dok ekonomski čimbenici traže najbolju vrijednost za novac u smislu ljudstva i opreme, nove metode obuke, simulacije i izobrazba postaju nužnost zemljama koje žele zadržati potrebne razine stručnosti. Zbog toga je na ovogodišnjoj izložbi stavljen velik naglasak na vojnu obuku, simulacije i izobrazbu. Izložba je podijeljena u šest tematskih zona: kopno, zrak, more, sigurnost, bespilotne letjelice i medicinske inovacije.

Guarani, oklopno vozilo koje su zajednički razvili IVECO i OS Brazila, također je predstavljeno na DSEI-ju (Foto: Exército Brasileiro)

Tri grane – tri zone
Kopnena je zona zauzimala dosad najveći prostor. Ove je godine imala više od 700 izlagača što čini gotovo polovinu ukupnog broja. Svakako treba izdvojiti vodeće izlagače kao što je Lockheed Martin, BAE Systems, General Dynamics, Jankel Armouring, JCB Government & Defence, Land Rover, Patria Oyj, Rheinmetall i Supacat.
Sa zrakoplovnog dijela izložbe treba izdvojiti helikoptere Apache, Chinook, Merlin, Puma 2, Sea King i Wildcat, multifunkcionalni borbeni zrakoplov Eurofighter Typhoon te bespilotne letjelice ScanEagle i Watchkeeper.
Usidreno u pristaništu, u susjedstvu izložbenih dvorana nalazilo se osam izvrsnih demonstratora pomorske moći. Britanska je Kraljevska ratna mornarica predstavila Type 23 fregatu HMS “Iron Duke”, protuminski brod HMS “Hurworth” i ophodni brod HMS “Tyne”. Bio je tu i HMCS “Winnipeg”, fregata klase Halifax Kanadske kraljevske ratne mornarice. Belgijska je mornarica izložila obalni ophodni brod BNS “Castor”, njemačka korvetu FGS “Ludwigshaffen” klase K130, indijska klasu Talwar, tj. fregatu INS “Trikand”. Iz Francuske je stigao obučni brod VN “Partisan”. Specijalne su snage izvele nekoliko demonstracija koristeći različite tipove čamaca za specijalne operacije.
U sigurnosnom je dijelu izložbe predstavljen širok spektar sigurnosnih i protuterorističkih proizvoda, oprema i tehnologija za policiju i paravojne organizacije. Naglasak je bio na cyber obrani, a eminentni predavači iz vodećih sigurnosnih organizacija raspravljali su o velikom tehnološkom razvoju i brzorastućim izazovima unutar cyber domene.
U medicinskom je dijelu izložbe fokus bio na opremi, rješenjima i iskustvima vezanim uz ebolu. Održane su brojne konferencije i prezentacije vezane uz traumu, brigu o pacijentima na bojištu te je prikazan širok spektar opreme.
Austrijski detektor
Austrijska je tvrtka Schiebel, poznata po razvoju i proizvodnji opreme za detekciju mina, predstavila novu generaciju ručnih detektora mina COMID Compact koju odlikuje jednostavno rukovanje pri statičkom pretraživanju, brza kalibracija te poboljšane vizualne i akustičke funkcije koje korisniku omogućuju da potrebne radnje provede brzo i sigurno. COMID može s velikom preciznošću dosljedno locirati i velike i male mine. Tonska modulacija varira ovisno o veličini i geometriji, kao i udaljenosti do otkrivenog objekta. Uvijek u vidnom polju, LED zaslon integriran je u glavu za pretraživanje te ujedno smanjuje rizik od ometanja. Glava za traženje i elektronska jedinica lako se mogu zamijeniti. Infracrveni data port omogućuje brzo ažuriranje novim inačicama softvera.

Austrijski je Schiebel predstavio novu generaciju COMID ručnih detektora mina (Foto: Schiebel)

BOV iz Singapura
Singapurska je tvrtka ST Kinetics predstavila novu obitelj oklopnih vozila na naprednoj 30-tonskoj platformi Terrex 2. Riječ je o 8 x 8 oklopnom vozilu koje ima veliku pokretljivost, zaštitu i mogućnost umrežavanja što povećava sposobnosti oružanih snaga da se bore kao pokretna i umrežena snaga. Terrex 2 ima odgovarajuću mobilnost na kopnu i u primorskim operacijama, sposobnost manevriranja na zahtjevnom terenu i okretan je u urbanim operacijama. U visokoj vodi postiže brzinu do 11 km/h. Vozilo ima jedinstven, prvi u klasi V-Over-V dizajn koji omogućuje dobru zaštitu od mina i eksplozija prouzročenih improviziranim eksplozivnim napravama. Trup se sastoji od dva dijela V-oblika, donji je dio montiran preko pogonskog sklopa i sustava ovjesa, a gornji štiti posadu. Terrex 2 dug je oko osam metara, širok 3,6 m i visok manje od tri metra. Najveća nosivost iznosi 9000 kg, a može prevoziti do 14 osoba (dva člana posade i 12 vojnika).
Platformu pokreće šest cilindrični Caterpillarov C9.3 dizelski motor snage 525 KS (Euro Spec) ili 600 KS, mjenjač je Allisonov automatski šesterostupanjski 4500SP. Terrex 2 može postići brzinu do 90 km/h na cesti.
Kao i druga vozila te klase, Terrex 2 može biti naoružan s nekoliko inačica, uključujući na krovu daljinsku oružanu stanicu 12,7 mm ili spregnutu 7,62 mm strojnicu, kao i 40 mm automatski bacač granata. Teže je naoružanje također dostupno, npr. 30 mm automatski top.
Terrex 2 izrađuje se u četirima glavnim inačicama: prijevožnjak (APC), zapovjedno, inženjerijsko i sanitetsko vozilo.

Expalov sustav integriranih minobacača EIMOS 81 mm na vozilu URO VAMTAC ST5 (Foto: Expal)

Patrijin i IVECO-ov projekt
AMVXP borbeno vozilo pješaštva najnoviji je član obitelji proizvoda Patria AMV. Masa vozila iznosi 32 tone, a korisna nosivost 15 tona, što omogućuje integraciju punog spektra zaštite od asimetričnih i konvencionalnih prijetnji, dopuštajući da se najveća paljbena moć prilagodi različitim sustavima naoružanja. Ovjes i snaga motora optimizirani su kako bi se povećala borbena sposobnost. Motor AMVXP ima snagu od 450 kW, a povezan je s automatskim mjenjačem sa 7 + 2 brzine. Zahvaljujući snažnom motoru, AMVXP može postići brzinu do 100 km/h na cesti.
Osnovna amfibijska struktura vozila ugradnjom amfibijskog kita omogućuje plivanje brzinom od 6 do 10 km/h. Otvorena digitalna arhitektura osigurava jednostavnu integraciju različitih sustava, kao što su oružni sustavi, C4I, DAS (Data Acquisition System), BMS (Battle Management System) i sustav situacijske svijesti. Veliku pokretljivost na zahtjevnom terenu omogućuju veći kotači 16R20, integrirani sustav kontrole terena (ITCS) i stražnja osovina upravljačkog sustava (RASS). Amfibijsko oklopno vozilo IVECO VBTP 6 x 6 opremljeno je IVECO-ovim 9-litarskim, 281 kW (383 KS) motorom i automatskim mjenjačem. Masa vozila iznosi 18 tona, a može prevoziti 11 vojnika.
VBTP je dug sedam metara, širok 2,7 metara i visok 2,3 metra, a može se prevoziti zrakoplovima C-130 Hercules i KC-390. Može biti opremljen posadnom ili besposadnom kupolom koja može biti naoružana oružjima kalibra od 5,56 do 30 mm. Nova su oklopna vozila zajednički razvili IVECO i OS Brazila s kojim je potpisan okvirni ugovor za ukupno 2044 vozila VBTP-MR. Vozila se proizvode u namjenski izgrađenom pogonu u Sete Lagoasu, Brazil, nose naziv Guarani te imaju nekoliko inačica (prijevožnjak, izvidničko, logističko i sanitetsko vozilo).

Premijera BOV-a AJAX, namijenjenog oružanim snagama Ujedinjenog Kraljevstva, za domaćine je vjerojatno bio središnji događaj izložbe, barem njezina kopnenog dijela. General Dynamics je u vrijeme DSEI-ja, 15. rujna, objavio novo ime obitelji vozila koja se u razvojnim fazama zvala Scout SV (Foto: General Dynamics)

Njemački laser
Rheinmetallov će visokoenergetski laserski top HEL sigurno imati značajnu ulogu u budućem naoružanju, a može biti razmješten na kopnu i na moru. Na izložbi je predstavljen integriran u Oerlikon Skyshield kupolu te kao top za pomorske operacije temeljen na podvozju MLG 27. Trebao bi omogućiti protuzračnu obranu od sve brojnijih dronova. Pretpostavlja se da će u budućnosti visokoenergetski laserski topovi odgovoriti na te izazove.
Taj se svestrani protuzračni obrambeni sustav sastoji od Oerlikon Skyshield ili Skyguard jedinice za upravljanje snopom koja služi za prikupljanje ciljeva i kontrolu oružja te je integrirana s visokoenergetskim laserskim topom Oerlikon. Svaki se HEL top sastoji od jednog 10 kW lasera i jedinice za oblikovanje snopa. Jedinica za oblikovanje snopa omogućuje fokusiranje zrake na ciljnu sliku i fino praćenje mete.
Primjenjujući tehnologiju umetanja snopa, top može koncentrirati lasersku zraku u sićušnu točku. Tehnologija ne samo da omogućuje superpozicioniranje (preklapanje) više laserskih zraka s jedne platforme, nego i superpozicioniranje više oružja na jednoj platformi. To omogućuje gotovo neograničenu (npr. 100 kW i više) izlaznu snagu koja ovisi o zahtjevu protuzračne obrane. Za kopnene je operacije testirana učinkovitost energije lasera od 5 kW na borbenom oklopnom prijevožnjaku, 20 kW na oklopnom vozilu pješaštva, kao i 50 kW iz kontejnera na 8 x 8 kamionu. Za pomorske će se operacije koristiti top snage 20 kW.

Integrirani minobacači
Španjolska je obrambena tvrtka EXPAL predstavila svoj već dokazani EIMOS, integrirani sustav minobacača 81/60 mm, na 4 x 4 lakom vozilu.    
EIMOS pruža paljbenu moć i mobilnost potrebne za potporu postrojbe u operacijama u kojima su odlučujući vrijeme i pokretljivost. Odlikuje ga olakšana integracija s postojećim sustavima na vozilu te komunikacijskim ili drugim sustavima zapovijedanja i nadzora (C2).
Može biti povezan s TECHFIRE-om, informacijskim sustavom paljbene potpore. Izračunavanje elemenata i balističke korekcije obavljaju se automatski, omogućujući optimizaciju paljbe, što u konačnici dovodi do smanjenja potrošnje streljiva i manje kolateralne štete. Nova je inačica sustava EIMOS 81 poboljšana u različitim područjima (ergonomija na novoj integriranoj platformi URO VAMTAC vozila s kabinom za četveročlanu posadu, senzori integrirani na oružju, nova meteorološka stanica za balistički proračun, kao i nova inačica informacijskog sustava za neizravnu paljbu TECHFIRE s novim mogućnostima i pojednostavnjenim sučeljem).

Prizor s Thalesova izložbenog prostora. Francuski je gigant, naravno, na popisu izlagača londonske izložbe (Foto: Thales)

Nova samohodna haubica
Nexterova samohodna haubica Caesar montirana na vozilo poznata je i već dokazana u operacijama. Sljedeći je logičan korak bio razvoj koncepta prema novim zahtjevima korisnika, kao što je povećana nosivost ili potpuno automatizirano punjenje haubice. Na izložbi je predstavljena nova inačica Caesar 8 x 8, uz poznatu 6 x 6. Haubica kalibra 155 mm / 52 postavljena je na stražnjoj osovini podvozja vozila Tatra 815. Usto, može biti postavljena na nekoliko drugih 8 x 8 podvozja vojnih vozila (Renaultova vozila ili Rheinmetallov MAN). Kabina vozila može biti dodatno oklopljena na razinu zaštite 2A ili 2B.
Caesar 8 x 8 ima standardni Tatrin zrakom hlađeni dizelski motor od 410 KS. Caesar 6 x 6 može nositi do 18, a novi 8 x 8 do 30 projektila i modularnih sustava punjenja. Caesar je opremljen računalnim sustavom za upravljanje paljbom i GPS/inercijskim navigacijskim sustavom. Nexter već iz četiriju zemalja ima narudžbe za 250 haubica u inačici 8 x 8, a 180 haubica u inačici 6 x 6 već je u službi u trima zemljama. Francuska je vojska koristila Caesar 6 x 6 u Afganistanu (ISAF), u Libanonu (UNIFIL), a nedavno i u Maliju tijekom operacije Serval, što ilustrira “borbeno dokazanu” prirodu Caesara.
Britansko oklopno izvidničko vozilo
AJAX će biti srednje teška platforma oružanih snaga Ujedinjenog Kraljevstva, s mogućnosti izvršavanja obavještajnih i nadzornih zadaća, prikupljanja podataka i izviđanja (ISTAR). Omogućit će vojniku prikupljanje točnih podataka u svim vremenskim uvjetima i njihovo slanje zapovjedniku unutar umrežene i potpuno digitalizirane platforme. Budući da omogućuje zapovjednicima i preživljavanje i prikupljanje podataka na bojištu, to ujedno znači da mogu obavljati niz uloga u širokom spektru sukoba.
Glavna je uloga AJAX-a pružanje točnih i pravodobnih informacija za donošenje vojne odluke na svim razinama, a usto je borbeno sposobna i visokopokretna ISTAR platforma.
Osnovna panoramska naprava osigurava naprednu sliku s bojišta u svim vremenskim uvjetima. To AJAX-u omogućuje da pronađe cilj i na njega djeluje na većim udaljenostima u odnosu na one sa sadašnjih platformi.
Elektronska arhitektura čini ga prvom potpuno digitaliziranom zemljišnom platformom koja može integrirati sadašnje i buduće otvorene ISTAR i komunikacijske proizvode. Ubojitost mu osigurava 40 mm top integriran u revolucionarnu, korisnički definiranu borbenu kupolu. Ondje gdje operacija diktira, potpuno stabiliziran daljinski upravljan oružni sustav može zamijeniti osnovnu napravu.

Iguana, mali pametni robot tvrtke ECA Group, pogodan za protuterorističke i slične operacije u složenim okružjima, npr. zrakoplovu (Ilustracija: ECA Group)

Informacije o cilju
Novi Rockwell Collinsov sustav FireStorm ima sposobnost određivanja koordinata pokretnih i nepokretnih ciljeva. Baziran je na softveru JTAC koji koristi vojska SAD-a, NATO-ove snage i drugi. Njegova prijenosna inačica Firestorm pruža veliku razinu točnosti te ima potpunu digitalnu interoperabilnost sa širokim rasponom sustava zrakoplova i topništva.
Prijenosni je sustav dostupan kao potpuno integriran hardverski set sastavljen od laserskog daljinomjera, GPS-a, taktičkog računala, StrikeHawk video downlink prijamnika, JTAC mobilnog mrežnog digitalnog softvera za združenu paljbu i otkrivanje ciljeva, napajanja i ručne HALT (High Accuracy Lightweight Targeter) jedinice za određivanje azimuta odnosno od hardverskih i softverskih komponenti koje je odabrao korisnik.
Najnovija je inačica HALT-a manja, lakša i može se nositi u posebnoj torbici ili u velikom džepu jer joj je masa manja od 1,2 kilograma. Može poboljšati točnost laserskog daljinomjera te omogućiti neposredno opažanje ciljeva i određivanje njihovih koordinata kako bi se preciznom vođenom streljivu osigurale što točnije informacije o cilju. StrikeHawk prijamnik korisniku na terenu omogućuje primanje, snimanje ili prosljeđivanje digitalnog i analognog videa iz bespilotnih letjelica ili iz drugih kopnenih generiranih izvora.

FireStorm je Rockwell Collinsov prijenosni sustav za određivanje koordinata pokretnih i nepokretnih ciljeva (Foto: Rockwell Collins)

Metalna Iguana
Francuska je ECA Group prvi put izložila novu generaciju bespilotnih kopnenih vozila (robot) naziva Iguana.
Kao odgovor na nove prijetnje i nove terorističke načine djelovanja, kao što je EOD, C-IED i C-CBRN, novi su kopneni roboti pogodni za intervencije u složenim i uskim područjima kao što su zrakoplovi, vlakovi ili autobusi.
IGUANA je laki modularni kopneni asortiman robota s opsežnom uporabom kompozitnih materijala te s najnovijim tehnologijama. Pokazuje jedinstvenu izvedbu u smislu mobilnosti i sposobnosti dizanja te omogućuje brzu i učinkovitu intervenciju.
Integrira i nove inteligentne sposobnosti koje olakšavaju daljinsko upravljanje i smanjuju kognitivno opterećenje operatera. Uključuje najbolja svojstva s drugih ECA Groupovih bespilotnih vozila (Cameleon i Cobra), kao što je modularnost, ergonomija i plug and play sposobnost za širok raspon uporabe.
Bit će dostupne dvije inačice Iguane: IGUANA E za EOD i IEDD zadaće opremljena rukom za manipulaciju te IGUANA C za zadaće koje uključuju kemijske odnosno radiološke opasnosti.

Zaštita od RPG-a
Britanski je AmSafe Bridport Ltd. proizveo zaštitu od RPG-a temeljenu na tehnologiji Tarian. Tehnologija je razvijena kao alternativni odgovor na zahtjeve vojnih korisnika za laganu i bolju zaštitu od RPG-a koja se trenutačno temelji na tradicionalno teškim, metalnim odbojnicima ili slat sustavu oklopne zaštite. Glavni je Tarianov element za zaštitu od RPG-a iznimno jaka tekstilna mreža proizvedena od visokožilavih vlakana koja se postavlja na vozilo preko fleksibilnih nosača. Na izložbi su tvrtke AmSafe Bridport Ltd. i NIMR Automotive LLC potpisale ugovor o implementaciji zaštite od RPG-a na modularna vozila iz obitelji NIMR 4 x 4 i 6 x 6 koja koriste zemlje Bliskog istoka i sjeverne.

Pripremio Ivan GALOVIĆ