Slovačka modernizacija

Nakon razdruživanja Čehoslovačke obje su države sljednice morale obnoviti svoje oružane snage na potpuno novim temeljima. Put kojim protekla tri desetljeća ide vojska manje države mora se ubrzati. Budući da u susjedstvu bjesni rat, dugo zanemarivane investicije u obrambeni sustav postale su prioritet

Slovački vojnik naoružan lakom puškostrojnicom Minimi. Ministarstvo obrane potvrdilo je 14. studenog da je FN Herstal isporučio čak 1600 komada (Foto: Ministry of Defence of the Slovak Republic)

Utemeljenje suverene Slovačke Republike stupilo je na snagu 1. siječnja 1993. godine kao rezultat razdruživanja Čehoslovačke, ili kako se službeno zvala u svojim posljednjim danima, Češke i Slovačke Savezne Republike. Usred Europe rođene su dvije nove države, koje su formulirale jednake ciljeve: pridružiti se Sjevernoatlantskom savezu i Europskoj uniji. Međutim, posebno na vojnom i gospodarskom polju, i Prag i Bratislava morali su u cijelosti reorganizirati svoje sustave i institucije.

Što se tiče zajedničke vojne imovine, sklopljen je sporazum o raspodjeli u omjeru dva prema jedan u korist Češke, a tehnologija je uglavnom bila sovjetskog podrijetla. Slovačka je postala članica NATO-a 29. ožujka 2004. Unatoč ciljevima prelaska na zapadnu tehnologiju, dugo nije provedena nikakva veća nabava oružnih sustava. Ta se situacija počela mijenjati prije nekoliko godina, a trebat će se mijenjati još i brže. Naime, Slovačka u duljini oko sto kilometara graniči s Ukrajinom. Danas ondje djeluje NATO-ova multinacionalna Borbena grupa. Uz domaćine, tu su i pripadnici oružanih snaga Nizozemske, Njemačke i Slovenije.

Projekt višenamjenskih borbenih aviona F-16 Block 70/72 najskuplja je nabava vojne opreme u povijesti Slovačke (Ilustracija Lockheed Martin)

Najatraktivnija investicija

Modernizacija slovačkog zrakoplovstva novim letjelicama počela je u listopadu 2014. U poslu s talijanskom tvrtkom Alenia Aermacchi kupljena su dva srednja transportna aviona C-27J Spartan, koja su isporučena 2017. i 2018. godine. Zanimljivo je da je Spartan odabran kao optimalan još 2008., međutim, na realizaciju posla trebalo je dugo čekati. Slovačka vlada donijela je zatim 2015. odluku o kupnji devet američkih helikoptera Sikorsky UH-60M Black Hawk. Isporučivani su od 2017. do 2020. i plaćeni 250 milijuna eura. Oni su danas okosnica slovačkih zrakoplovnih snaga. Sredinom 2021. naručena su dodatna dva crna jastreba. Ugovor je vrijedan 100 milijuna dolara, od čega će SAD podmiriti 40 posto iz svojih fondova za vojnu pomoć saveznicama. Dva helikoptera bit će opremljena sustavima samozaštite, balističkom zaštitom, elektrooptičkim sustavom te naoružani dvjema šestocijevnim rotacijskim strojnicama. Jednaki će sustavi biti ugrađeni i u prvih devet helikoptera, čime će biti izvršena njihova modernizacija.

U prosincu 2018. objavljena je vjerojatno najatraktivnija investicija. Politički vrh odlučio je kupiti 14 višenamjenskih borbenih aviona F-16 konfiguracije Block 70/72 po osnovnoj cijeni od 1,6 milijardi eura. Prve bi zrakoplove američka tvrtka Lockheed Martin trebala isporučiti 2024., što je godinu kasnije od prvotno planiranog roka. Ministarstvo obrane Slovačke istaknulo je u ožujku 2022. kao razloge pandemiju te nestašicu potrebnih čipova na svjetskom tržištu. To ne sprečava, međutim, obuku slovačkih pilota i zrakoplovnih tehničara u SAD-u. Novi F-16 imat će AESA radar APG-83, moderniziranu kabinu s novim sigurnosnim značajkama, dodatne spremnike goriva, motor poboljšanih performansi i produljen vijek trajanja strukture od 12 000 sati. Kako je flota aviona MiG-29 umirovljena, zračni prostor iznad Slovačke danas čuvaju češki i poljski zrakoplovi. Dugo su se u medijima pojavljivale informacije da bi Slovačka mogla isporučiti svoje stare MiG-ove Ukrajini. Međutim, one su svaki put oštro demantirane. Ipak, na istok su u lipnju poslani slovački višenamjenski helikopteri. Riječ je o četiri letjelice Mi-17 i jednoj Mi-2, u paketu s raketama kalibra 122 mm za višecijevni lanser raketa Grad. Zrakoplovstvo raspolaže i školskim avionima L-39 Albatros, koji su služili za osnovnu i naprednu obuku za MiG-29. Najvjerojatnije će biti zamijenjeni letjelicom L-39NG.

Slovačka posada u borbenom vozilu pješaštva BVP na vježbi Strong Cohesion 2022. Neki su primjerci inačica BVP-1 i BVP-2 modernizirani, a neki isporučeni Ukrajini (Foto: NATO)

S vlastitim kapacitetima

Osnovu ustroja Kopnenih snaga Slovačke Republike čine dvije mehanizirane brigade i jedna brigada za borbenu potporu. Veće postrojbe u sastavu  kopnene vojske su i inženjerijska pukovnija, topnička pukovnija, bojna NKBO, bojna za potporu, izvidnička bojna, središte za obuku i mobilizaciju te baza razmjestivih komunikacijskih i informacijskih sustava. Trenutačno su glavni oružni sustavi također sovjetskog podrijetla odnosno dizajna. To vrijedi i za teški oklop. Još se uvijek koriste borbena vozila pješaštva serije BMP. Uglavnom je riječ o sustavima koji nose oznake BVP-1 i BVP-2, proizvedenim u Čehoslovačkoj po sovjetskoj licenciji. Stoga je bilo lakše, kao privremeno rješenje do kupnje zapadnih sustava, donijeti odluku o modernizaciji dijela vozila u vlastitim pogonima i to vlastitim kapacitetima. U pitanju su bile dvije modernizacijske konfiguracije. Prva je borbeno vozilo pješaštva BVP-M (17 vozila). To je BVP-1 s kupolom na daljinsko upravljanje slovačke proizvodnje Turra 30. Ona je naoružana topom GTS-30/A kalibra 30 mm, protuoklopnim vođenim raketama 9M113 Konkurs (opcija je Spike LR2), spregnutom strojnicom 7,62 mm, komunikacijsko-informacijskim sustavom Harris i sustavom upravljanja bojištem (BMS). Top je jednak onom na vozilu BVP-2. Modernizirano je i 18 izvidničkih vozila BPsV, čija je osnova također BVP-1. Nova, bolje opremljena inačica nazvana je BPsVI-ISTAR i ima jednaku kupolu s jednakim oružnim sustavima kao BVP-M, no ima i različite senzore i druge sustave pogodne za izvidničke zadaće. Jedan je od njih kopneni radar FLIR Ranger R20S dometa 30 km.

Slovačka će Ukrajini donirati i 30 vozila BVP-1. Nedavno je, 15. studenog, državni tajnik Ministarstva obrane Marian Majer to potvrdio na svojem službenom profilu na Twitteru. Dodao je da će Njemačka u suradnji s tvrtkom Rheinmetall kao kompenzaciju za KoV isporučiti 15 tenkova Leopard 2A4. To se uklapa u plan modernizacije slovačke tenkovske flote, koju čini 30 vozila T-72M1. I oni su spominjani u kontekstu isporuke Ukrajini, no i to je demantirano. Svi ti tenkovi proizvedeni su od 1986. do 1990. godine. Nekadašnji projekt njihove modernizacije u inačicu T-72M2 nikad nije realiziran. Zasad je vjerojatno da će se nakon isporuke prvih 15 Leoparda 2 (od kraja 2022. do kraja 2023.) broj tih tenkova u slovačkoj vojsci povećavati, no ostaje vidjeti kad, u kojim inačicama i pod kojim uvjetima. Slovački je cilj standardizacija, zato što bi miješanje dvaju različitih tenkova unutar jedne bojne moglo postati logistička noćna mora. Problem je u tome što potražnja za novim tenkovima raste, a ne mogu se kupiti odmah, nego najranije 2025. godine. Analize ipak govore da to Slovačkoj i nije problem jer su ionako u tijeku drugi projekti koje treba dovršiti.

Kopnena vojska raspolagat će vozilima na kotačima Patria 8 x 8 u različitim inačicama (Ilustracija Patria)

Drugi pokušaj za kotače

Za razliku od tenkova, slovačka nabava drugih zapadnih oklopnih vozila u cijelosti je definirana. Vojska će raspolagati vozilima na kotačima Patria 8 x 8 u različitim inačicama, kao i borbenim vozilima pješaštva na gusjenicama CV9035 tvrtke BAE Systems Hägglunds. Isporuka vozila Patria AMV XP trebala bi, u skladu s ugovorom potpisanim 30. kolovoza 2022., početi u rujnu iduće godine. Riječ je o drugom pokušaju: Slovačka se 2017. već bila odlučila za Patriju, kojoj je konkurent bio njemački Boxer, no taj je posao 2020. obustavljen. Program nabave ponovno je pokrenut u prvom tromjesečju 2021., kad je odlučeno da se ide na rješenje koje će provesti dvije vlade (G2G). Nakon prve evaluacije Ministarstva financija, stvari su krenule prilično brzo s ponudama i slanjem vozila na testiranje, koje je provedeno u prvom tromjesečju 2022. godine. Serija od 76 vozila uključivat će 60 borbenih, šest zapovjednih i deset sanitetskih vozila, a vrijednost ugovora iznosi oko 447 milijuna eura. Prvih osam vozila bit će proizvedeno u Finskoj, a kad budu isporučena proći će još testiranja i procjena. U prvom tromjesečju 2024. uslijedit će prva prava serija vozila, a preostalih 68 bit će proizvedeno u slovačkim tvornicama Konštrukta-Defence, EVPU Slovakia i CSM. Očekuje se da će u početku biti 40 posto u slovačkoj proizvedenih dijelova, što bi se u konačnici moglo i povećati. U projekt će biti uključeno više od 40 domaćih tvrtki. Završetak isporuke planiran je za 2027. godinu.

Iako prilično velika, narudžba se spominje kao Faza 1, što znači da bi se više vozila trebalo naručiti u kasnijoj fazi. Vojska potražuje oko 500 vozila. Slovački AMV, koji će biti poznat kao borbeno oklopno vozilo BOV 8 x 8 (Boj Obrnené Vozidlo), bit će opremljen besposadnom kupolom domaće proizvodnje koja se koristi na nadograđenim BVP-ima. No u ovom će slučaju biti naoružana topom Mk 44 Bushmaster II, koji ispaljuje standardno NATO-ovo streljivo 30 x 173 mm. Kupola usto ima spregnutu strojnicu 7,62 mm i modul s dvije protuoklopne rakete Spike LR2. Svi slovački BOV-ovi 8 x 8 bit će amfibijski, a balistička zaštita tijela bit će na STANAG-u 4569 razine 3.

Brutomasa vozila AMV XP iznosi do 32 tone, od čega je 15 tona dostupno za korisni teret. Balistička zaštita skalabilna je i može se povećati do STANAG-a 4569 razine 5. Patria za pogon koristi dizelski motor Scania od 480 kW u kombinaciji s automatskim mjenjačem. Sustav ovjesa neovisan je na svakoj osovini kotača. Tlak u gumama može se kontrolirati s pomoću centraliziranog sustava za napuhavanje guma, a kotači imaju run-flat umetke. Upravljanje je hidraulički potpomognuto i djeluje na prvu, drugu i četvrtu osovinu.

Slovački je izbor za gusjenično borbeno vozilo pješaštva CV9035 tvrtke BAE Systems Hägglunds (Foto: Ministry of Defence of the Slovak Republic)

Izbjegava se preklapanje

Drugi je veliki program nabave kopnenih vozila onaj za gusjenično borbeno vozilo pješaštva. Izbor je CV9035 tvrtke BAE Systems Hägglunds.
Faza 1 uključuje 152 vozila, a još 71 planirano je za Fazu 2. Taj je projekt počeo 2021., istog dana kad i projekt vozila na kotačima. Pregovori vezano uz ugovor sa švedskom vladom i tvrtkom još traju. Naime, ključni su datumi pomaknuti kako bi se izbjeglo preklapanje dvaju projekata i istodobno preveliko opterećenje Ministarstva obrane i KoV-a.

Od vozila prve faze 110 bit će u konfiguraciji borbenog vozila pješaštva, vrlo sličnoj kao kod nizozemskog CV9035 Mark IV. Ta je inačica naoružana topom Bushmaster III kalibra 35 mm. Preostala vozila bit će zapovjedna i izvidnička inačica, vozila za snajpersku grupu i grupu s bacačem granata, kao i vozila za izvlačenje te vozila za popravke. U drugoj fazi bit će dodana i minobacačka vozila kao i inženjerijske inačice: za razminiranje, polaganje mina te za inženjerijsku potporu. Program vozila na gusjenicama u osnovi je slijedio korake kao BOV 8 x 8: odabir CV9035 najavljen je u lipnju, tri mjeseca nakon Patrije AMV, a Slovačka namjerava potpisati ugovor prije kraja godine, možda i u vrijeme objavljivanja ovog teksta. Definiranje isporuka još je uvijek dio pregovaračkog procesa. Prve bi trebale početi 2026., a kraj prve faze planiran je za 2030. ili 2031. godinu.

Slovačka vojska imat će završetkom programa BOV 8 x 8 i CV9035 tri različita kalibra za svoja oklopna borbena vozila – ruski 30 mm na starim platformama; NATO-ov 30 mm na platformi s kotačima i zapadni 35 mm na novoj gusjeničnoj platformi. Plan je svesti taj broj na dva, no za to će trebati proći neko vrijeme. Velik broj različitih kalibara definitivno će opteretiti logistički sustav. Razlog zašto je donesena takva odluka jest da operativni aspekt ima prednost nad logističkim jer top 35 mm ima veće sposobnosti u odnosu na 30 mm. Sva borbena oklopna vozila pješaštva na kotačima i gusjenicama bit će opremljena izraelskim raketama Spike LR2.

Prizor iz pogona tvornice Konštrukta-Defence. U državnom je vlasništvu i Slovačka računa na njezine kapacitete u mnogim procesima nabave (Foto: Ministry of Defence of the Slovak Republic)

Čeka se još vijesti

Kopnena vojska modernizira se paralelno s preustrojem, a među novim postrojbama bit će i protuoklopne. Ta odluka vjerojatno proizlazi iz lekcija naučenih na temelju analiza rata u Ukrajini. Zapovjednik KoV-a general-bojnik Ivan Pach rekao je da bi te postrojbe mogle imati i druge vrste protuoklopnih oružnih sustava osim Spikea. Vjerojatno će doći do ustrojavanja protuoklopnih satnija, koje bi mogle biti opremljene različitim vozilima, pa i lakim u konfiguraciji 4 x 4. Neke bi mogle koristiti i lutajuće streljivo.

Na koncu, vrlo je izvjestan dogovor sa susjednom Češkom, koja je također odabrala CV90 kao svoje buduće borbeno vozilo pješaštva. Ministri obrane dviju zemalja potpisali su 27. kolovoza ove godine sporazum o suradnji u nabavi i korištenju vozila. U tijeku su pregovori Češke i Hägglundsa i čeka se konačna odluka Ministarstva vezano uz odabir kalibra: opcije su 30 i 35 mm. Čini se da je kalibar 35 mm prihvatljiviji. To bi moglo dovesti do potpune sličnosti kalibara dviju zemalja, što bi generiralo uštede u logistici i obuci te bolju interoperabilnost na taktičkoj razini.

Iako su neki projekti otkazani, a neki traju dulje nego što je bilo predviđeno, činjenica je da Slovačka danas pojačano modernizira oružane snage. Stižu novi sustavi, a izdaci za obranu znatno rastu. Kad uz helikoptere Black Hawk stignu i avioni F-16, zračne snage imat će sposobnosti koje će ih učiniti jednim od najsuvremenijih u srednjoj Europi. Kopnena vojska definirala je nabavu suvremenih borbenih oklopnih vozila na kotačima i gusjenicama, a realno je da će se s vremenom tenkovska flota Leoparda 2 povećati. Uz nove haubice, jasno je da će se vatrena moć slovačkih oružanih snaga itekako povećati. Zbog situacije na granicama, a i budućih potreba, iz Slovačke će idućih mjeseci sigurno stizati još zanimljivih vijesti o nabavi suvremene vojne opreme.


NATO je u travnju ove godine kod slovačke zrakoplovne baze Sliač rasporedio PZO sustave Patriot nizozemsko-njemačkih namjenski organiziranih PZO snaga (Foto: NATO)

Pitanje PZO-a

Slovačka od izbijanja ruske agresije pruža pomoć napadnutom susjedu. U sklopu toga, u travnju ove godine Ukrajini je transferiran slovački raketni sustav za protuzračnu obranu S-300 sovjetskog podrijetla, što je uskoro i službeno potvrđeno. Slovačkom ratnom zrakoplovstvu preostali su i PZO sustavi kratkog dometa 2K12 Kub 2M i laki prijenosni sustavi Igla, svi proizvedeni u SSSR-u. Modernizaciju sustava 2K12 Kub teoretski može provesti i češka tvrtka Retia, koja tu mogućnost nudi i na svojim internetskim stranicama. Spomenute sustave već je modernizirala za češku vojsku. No, upitno je koliko modernizacija sovjetskih sustava ima smisla i u kojoj se mjeri može provesti. Osim u Slovačkoj, sustavi 2K12 Kub koriste se u vojskama Češke i Mađarske. Okosnicu slovačke protuzračne obrane čine bitnice sustava Patriot, koje raspoređuju članice NATO-a. Konkretnih informacija o mogućoj kupnji nekog dugodometnog PZO sustava nema. Jedino je sigurno da se Slovačka zajedno s još 13 zemalja u listopadu 2022. uključila u European Sky Shield Initiative. Međutim, realizacija tog plana, koji bi trebao uroditi suradnjom u nabavi PZO sustava dugog dometa, još je daleko. No, zato je u ožujku 2021. s Izraelom potpisan G2G ugovor o isporuci višenamjenskih radarskih 3D sustava MMR (Multi Mission Radar) tvrtke Israeli Airspace Industries. Riječ je o 17 sustava u različitim konfiguracijama vrlo kratkog, kratkog i srednjeg dometa. Posao je vrijedan 148,2 milijuna eura, a neki elementi sustava bit će proizvedeni u Slovačkoj. Isporuka će početi u travnju 2023., a završiti 2025. godine.


Slovački časnik s karabinom vz. 58 V u listopadu 2018. na aktivnosti ojačane srednje prisutnosti NATO-a u Ādažiju, Latvija (Foto: NATO)

Za pješake

Što se tiče prijenosnih protuoklopnih sustava, stara oružja sovjetskog i čehoslovačkog podrijetla zasad u Slovačkoj nisu u velikoj mjeri zamijenjena suvremenijim. Poznato je da je kupljeno deset lansera i 100 raketa Spike, a ranije i stanovit broj Saabovih protuoklopnih sustava Carl-Gustaf M3 i M4. Što se tiče streljačkog naoružanja, u arsenalu je još uvijek čehoslovačka vz. 58, koja se bazira na AK-47. Tu su i jurišne puške CZ 805 Bren A1 kalibra 5,56 mm, a stanovit je broj komada nabavljen u suradnji s tvornicom Česká zbrojovka. Čehoslovačke strojnice v.59 povlače se iz uporabe i zamjenjuju lakim strojnicama FN Minimi belgijske tvrtke FN Herstal. Ministarstvo obrane potvrdilo je 14. studenog da je isporučeno čak 1600 komada. Taj broj izgleda jako velik, pa se postavlja pitanje kakve je sve zadaće vojska namijenila Minimiju. Sigurno je da će biti instaliran na buduća slovačka oklopna vozila i da će ih rabiti djelatni sastav te pričuva. Što se tiče službenih pištolja, na internetskoj stranici slovačkog KoV-a navedena su čak tri tipa: stari čehoslovački vz. 82; CZ P-09, koji proizvodi Česká zbrojovka; te Glock 17.


Osam sudionika otkazanog natječaja za nabavu lakih oklopnih vozila (Ilustracija: Ministry of Defence of the Slovak Republic)

Stop za 4 x 4

Slovačka je provodila i nabavu lakih oklopnih borbenih i višenamjenskih taktičkih vozila na kotačima konfiguracije 4 x 4. Projekt je počeo 2013., a s vremenom je došao do faze testiranja, koju je proveo Vojnotehnički i ispitni institut (Vojenský technický a skúšobný ústav – VTSÚ) Záhorie i završena je u listopadu 2018. godine. Testirano je sedam vozila: domaći Aligator Master II (tvrtka Kerametal) i Gerlach (Zetor); turski Cobra II (Otokar) i Ejder Yalçın (Nurol Makina); švicarski Eagle (MOWAG/GDELS); češki Patriot (Tatra) i francuski Sherpa Light (nekad Renault, danas Arquus). Osim toga, Slovačka je prihvatila i rezultate ispitivanja vozila Perun češke tvrtke SVOS, koje je provela vojska Češke Republike.

Ministarstvo obrane planiralo je nabavu 404 vozila za najviše 782,7 milijuna eura. Planirano je bilo i da u fazama ulaze u uporabu do 2024. godine. Kao i kod platforme 8 x 8, traženo je da u program bude maksimalno uključena domaća obrambena industrija. Slovačka je vlada, međutim, kao i u slučaju prvog pokušaja s programom 8 x 8, u svibnju 2020. poništila postupak. Nakon toga nije bilo konkretnih službenih vijesti o novom natječaju, a vjerojatno su primat zasad dobile druge, žurnije nabave većih i skupljih sustava.


Nove samohodne haubice na kotačima šalju se ukrajinskoj vojsci, pa nabava za slovački KoV ide sporije (Foto: Ministry of Defence of the Slovak Republic)

Nove Zuzane – iz tvornice  u Ukrajinu

Slovačka mora modernizirati svoje teško topništvo, posebno kad se uzme u obzir da planira ustrojiti tešku mehaniziranu brigadu. Glavni su sustavi domaće samohodne haubice Zuzana 2000 kupljene krajem 1990-ih. Stoga je Slovačka 2018. godine ugovorila nabavu 25 novih, poboljšanih samohodnih haubica Zuzana 2. Ugovor je vrijedan oko 175 milijuna eura, uključujući pričuvne dijelove i obuku. Haubice isporučuje proizvođač – ​​državna tvrtka Konštrukta-Defence. Vlada se odlučila za izravnu narudžbu bez natječaja. Ponuda francuskih haubica Caesar bila je nešto povoljnija, iznosila je pet i pol, dok je Zuzana 2 kupljena za šest milijuna eura po komadu. No, bilo je i logično dati prednost domaćem proizvodu. Sve haubice Zuzana 2 trebale su biti isporučene od 2020. do 2022. godine. Tijekom 2020. i 2021. isporučeno ih je 17, no preostalih osam bit će isporučeno do 2024. godine. Naime, prioritet sad ima Ukrajina, zbog čega je isporuka slovačkoj vojsci odgođena. Dakle, na temelju slovačko-ukrajinskog komercijalnog ugovora, osam Zuzana šalje se ukrajinskoj vojsci praktički izravno s Konštruktinih traka. Prema vijesti koju je 18. studenog objavilo Ministarstvo obrane Slovačke, isporučena je sedma, a osma je u fazi proizvodnje. I ne samo to. Ukrajina će ih dobiti još 16, ali na temelju donacije koju će osigurati Danska, Norveška i Njemačka. Te će zemlje haubice platiti Konštrukti, a isporuka počinje 2023. godine.


TEKST: Ivan Galović