Oklopna bojna Gardijske oklopno-mehanizirane brigade (GOMBR) provodila je na poligonu ”Eugen Kvaternik“ uvježbavanja i bojna…
Spremni smo i sposobni za moderne i tehnološki napredne borbene sustave
”Nabava VBA Rafale za HRZ, ali i RH, kapitalno je ulaganje u sigurnost i suverenost u zaštiti zračnog prostora, cijelog teritorija RH, našeg stanovništva i svih snaga HV-a te odvraćanje potencijalnih protivnika“
Razgovor
Brigadni general Michael KRIŽANEC, zapovjednik Hrvatskog ratnog zrakoplovstva
Razdoblje oko tridesete obljetnice utemeljenja, kad se podsjećamo prošlosti HRZ-a, obilježavaju dva događaja iznimno bitna za njegovu budućnost: potpisivanje ugovora povezanih s nabavom višenamjenskih borbenih aviona Rafale te dolazak prvih višenamjenskih helikoptera UH-60M Black Hawk. Ti projekti bili su u središtu razgovora sa zapovjednikom grane, no bilo je i drugih vrlo zanimljivih tema.
Prije trideset godina počelo se sa zrakoplovnim skupinama, sportskim i privrednim avionima te bojler-bombama, ali prije svega s hrabrim ljudima. Kako ti počeci izgledaju iz današnjeg kuta?
Skromni počeci hrvatskih zrakoplovaca u kontekstu opreme, naoružanja i zrakoplova najviše govore o njima i njihovim motivima te hrabrosti. Njihova spremnost riskirati vlastite živote u najgorim mogućim uvjetima na civilnim i zastarjelim avionima protiv jakog neprijatelja ne može se usporediti ni s čim u modernoj povijesti ratovanja. Danas pripadnici HRZ-a baštine njihovu hrabrost i spremnost na žrtvu i odricanje od svojih prvih koraka u plavim odorama.
Kakav je utjecaj iskustava iz Domovinskog rata na današnji HRZ?
Iskustva hrvatskih zrakoplovaca iz Domovinskog rata ugrađena su u temelje i načela po kojima se danas provodi obuka kadeta, ali i zadaće. Spremnost HRZ-a za provedbu svih zadaća u kojima se podupiru nacionalni napori za stvaranje sigurnog okružja u miru; provedbom nadzora i zaštite hrvatskog neba, potpore civilnim institucijama kroz zadaće hitnog medicinskog zračnog prevoženja, gašenja požara te stalne spremnosti za angažman snaga u bilo kakvoj izvanrednoj situaciji u zemlji, ali i oplemenjivanjem kroz sudjelovanje u NATO-ovim operacijama dokazuje se i spremnost za djelovanje u krizama i sukobima.
Kad ste odlučili postati vojni pilot? Što vas je motiviralo, a što vaše kolege iz prvog naraštaja?
Moji prvi koraci u zrakoplovstvu bili su kad sam se upisao u srednju zrakoplovnu školu na Plesu sredinom 80-ih. Početkom Domovinskog rata nije puno trebalo kako bih donio odluku o nastavku školovanja za vojnog pilota, a motiv je bio da se pridružim sa svim mojim kolegama naporima za obranu RH.
Koje biste pojedinosti izdvojili iz djelovanja HRZ-a u proteklih godinu dana?
U proteklih godinu dana treba izdvojiti: napore u cilju obuke i pripreme HRZ-a za prihvat i uvođenje u operativnu uporabu helikoptera UH-60M, intenzivnu borbeno usredotočenu obuku pilota MiG-21 te PC-9 u cilju ostvarenja preduvjeta za odabir i slanje na obuku na VBA Rafale, prijam i razvoj značajnog broja zrakoplovnih mehaničara i tehničara iz srednjih zrakoplovnih škola u Zagrebu i Zadru. Druge aktivnosti bile su usmjerene na ostvarenje uvjeta za nesmetanu provedbu obuke i zadaća u RH i u NATO-ovoj operaciji KFOR te ostale pripreme za razvoj novih sposobnosti.
Što nabava Rafalea znači za HRZ, a koliko je istodobno izazovna?
Nabava VBA Rafale za HRZ, ali i RH, kapitalno je ulaganje u sigurnost i suverenost u zaštiti zračnog prostora, cijelog teritorija RH, našeg stanovništva i svih snaga HV-a te odvraćanje potencijalnih protivnika. Ovom nabavom ostvarit će se dugoročan cilj u zračnoj domeni s iznimno širokim spektrom mogućnosti uporabe i sposobnosti. HRZ je do sada imao veliko iskustvo u prihvatu i uvođenju u operativnu upotrebu različitih zapadnih zrakoplova, podsjećam na uspjehe u uvođenju novih zrakoplova s kojim nismo imali iskustvo – Bell-206, PC-9M, CL-415, ZLIN 242, AT-802, OH-58D. Svi ti zrakoplovi bili su izazov, međutim HRZ nikad nije imao prethodna iskustva u njihovu održavanju ili uporabi kao što je imao s avionima MiG-21 ili helikopterima Mi-8. Dakako da je uvođenje helikoptera UH-60M, a uskoro i Rafalea izazov s kakvim se dosad nismo susretali, međutim na primjeru UH-60M pokazujemo kako smo spremni i sposobni i za takve moderne i tehnološki napredne borbene sustave. Nije na odmet spomenuti kako je HRZ vrlo uspješno prihvatio i uveo u operativnu uporabu i moderni radarski sustav FPS-117 koji i dandanas funkcionira s ispravnošću od zavidnih 99 %.
Kakav posao očekuje HRZ dok avioni ne stignu u Hrvatsku? Koliko ste toga već isplanirali, a što tek trebate?
Treba napomenuti kako se od kraja Domovinskog rata s najviših razina vođenja i zapovijedanja u HRZ-u mislilo o budućnosti i kako su se odluke povezane sa stvaranjem temeljnih preduvjeta za daljnji razvoj sposobnosti lovačkog zrakoplovstva uvijek držale blizu srca i na umu. HRZ je aktivno s procesom priprema za prihvat VBA započeo 2017. godine jer je bilo nužno u sinergiji i veliku potporu s razina GS-a OSRH i MORH-a mijenjati određene paradigme koje uvjetuju adekvatnu pripremu u svim područjima sposobnosti – doktrina, osoblje, obuka, materijal, organizacija, vođenje, infrastruktura, financije i logistika te interoperabilnost. Primjerice, s programom stipendiranja srednjoškolaca zrakoplovnih škola u Zagrebu i Zadru s ciljem stvaranja dovoljnog broja mladih i motiviranih mehaničara i tehničara HRZ-a započeli smo prije četiri godine te sad imamo dovoljno mladih i spremnih za izazove u obuci za nove zrakoplove. Osim toga, uvedeni su novi programi obuke za pilote aviona i helikoptera kao i inovativne tehnologije koje obuku čine izazovnom, ali sigurnom i učinkovitijom. Sad preostaju završni koraci u procesima planiranja, organizacije i odabira pojedinaca koji će dovesti HRZ u poziciju za uspješan prihvat i uvođenje u operativnu uporabu VBA Rafale. S druge strane, siguran sam kako će svi ostali dionici u procesu nabave i prihvata VBA Rafale sve svoje procese također završiti na vrijeme.
Hoće li Rafalei tražiti promjene u sustavima obuke, prije svega u pogledu obučno-trenažnih platformi koje prethode Rafaleu? Koliko će simulator značiti za obuku?
Dakako, obuka će se prilagoditi izazovima i sposobnostima koje VBA Rafale ima, ali novi trendovi u pristupu obuci pilota modernih i tehnološki naprednih sustava kao što je Rafale temelje se na inovativnim pristupima i korištenju novih oblika virtualne i sintetičke opreme koja nužno ne zahtijeva i nove obučne avione. Simulator Rafalea je naš trinaesti borbeni avion koji će biti temelj za obuku u taktičkom i borbenom smislu te će višestruko smanjiti troškove borbene i taktičke obuke bez negativnog utjecaja na kvalitetu ili kvantitetu obuke.
Kakvi će infrastrukturni zahvati biti potrebni za Rafale?
Svi infrastrukturni zahtjevi za Rafale jasno su i na vrijeme artikulirani i usklađeni sa zahtjevima i prijedlozima koje nam je dao naš strateški partner. Procesi nisu jednostavni, ali sve je pokrenuto na vrijeme i uz potpuno poštivanje nacionalnih propisa. HRZ je uz potporu GS-a OSRH i MORH-a na vrijeme pokrenuo procedure projektiranja u skladu s civilnim i vojnim normama, a siguran sam kako su za sve što treba biti napravljeno osigurana i financijska sredstva.
Jesu li datumi dolaska četiriju helikoptera Black Hawk fiksirani? Kako teče obuka pilota i tehničara i kakva je oprema već stigla u RH?
Što se tiče helikoptera UH-60M HRZ je spreman za prihvat koji će se provesti na Plesu tijekom siječnja 2022. za prva dva helikoptera te tijekom ožujka 2022. za druga dva helikoptera. Obuka pilota i tehničara, koja je bila planirana u 2020./2021. godini, provedena je potpuno u skladu s planom i dinamikom te HRZ ima spremne probne pilote, instruktore kao i dodatan broj pilota i zrakoplovnih tehničara svih specijalnosti koje UH-60M traži za prihvat i početak operativne upotrebe. Za sada je proveden prihvat određene količine pričuvnih dijelova, potrošnog materijala i ispitne mjerne opreme te alata koji su smješteni u za to primjereno i nedavno prilagođeno skladište.
Kako teče suradnja s MSAP-om, koliko je to središte značajno za HRZ?
MSAP je odličan alat i posrednik za dostizanje prihvaćenih Ciljeva sposobnosti u području specijalnih zračnih operacija; suradnja je odlična, a veselim se i nastavku obuke posada helikoptera HRZ-a u najzahtjevnijim oblicima obuke s našim saveznicima i pripadnicima Zapovjedništva specijalnih snaga OSRH. Ovakvo ili slično središte ne postoji u NATO savezu, stoga sam ponosan što je ustrojeno i što uspješno funkcionira u vojarni ”Pukovnik Mirko Vukušić”.
Medicinski letovi, traganje i spašavanje te protupožarne aktivnosti snažan su pečat današnjeg HRZ-a. Hoće li tako biti i u budućnosti?
Kao što rekoh na početku, obuka i korištenje dual-use sposobnosti HRZ-a u miru ima nemjerljiv doprinos ostvarenju sigurnog okružja, koje je jedan od preduvjeta za ostvarenje drugih nacionalnih ciljeva; razvoj turizma i gospodarstva općenito, zaštita stanovništva i njihove imovine te ključne i značajne nacionalne infrastrukture. HRZ je uvijek spreman pridonijeti sigurnosti naših građana, u miru, i u krizama ili sukobu.
Tekst Domagoj VLAHOVIĆ; Foto: Mladen ČOBANOVIĆ, arhiva HVGI-ja