Talijanska namjenska industrija (II. dio)

Talijanska namjenska industrija proizvodi široku paletu proizvoda, od pištolja pa sve do najsuvremenijih višenamjenskih borbenih aviona i nosača zrakoplova

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Iako je svjetsku slavu stekla svojim brodskim topničkim sustavima, tvrtka OTO Melara ima širok spektar proizvoda namijenjenih kopnenoj vojsci. Tako ta tvrtka, unutar Consorzio Iveco-FIAT OTO Melara (CIO), za potrebe talijanske vojske, a po licenci njemačke tvrtke Krauss Maffei-Wegmann proizvodi samovoznu haubicu PzH 2000 kalibra 155 mm.
CIO je i nositelj posla razvoja borbenog vozila pješaštva VBC 8×8 Freccia, nastalog na osnovi lovca tenkova Centauro. Testiranja prvog prototipa Freccie, naoružanog kupolom OTO Melara HITFIST 25 Plus, započela su u veljači ove godine. OTO Melara je istu kupolu, ali s topom većeg kalibra predložila i za britanski program modernizacije borbenog oklopnog vozila na gusjenicama Warrior.

Trenutačno najprodavaniji proizvod Iveco Defence Vehicle Division (DVD) je Light Multirole Vehicle (LMV) koji je prodan Belgiji, Hrvatskoj, Norveškoj i Velikoj Britaniji. U fazi intenzivnog testiranja je inačica s produženim tijelom vozila i različite inačice temeljene na njoj, između ostalih i sanitetska za talijansku vojsku. Iveco DVD se uključio i u britanski program FRES (Future Rapid Effect System) vozilom temeljenim na Frecciji, ali koji nije ušao u završni odabir.
Tvrtka Iveco poznat je proizvođač vojnih kamiona koji se rabe i u oružanim snagama. Iskustva iz vojnih i mirovnih operacija nagnala su velik broj vojski da svoje kamione opreme oklopljenim kabinama. Iveco je dosad sudjelovao u nekoliko natječaja za takva vozila u Njemačkoj i Švicarskoj, a slična rješenja nudi i talijanskoj vojsci.

Brodski oružani sustavi
Talijanska namjenska industrija posebno je snažna na području brodskih oružanih sustava. Već smo spomenuli tvrtku OTO Melaru i njezine brodske topničke sustave. Druga tvrtka sa svjetskim ugledom na tom području je Whitehead Alenia Sistemi Subacquei (WASS), posebno u proizvodnji vođenih torpeda. Najnovije teško torpedo te tvrtke je Blackshark koji već rabe ratne mornarice Italije, Čilea, Grčke, Malezije, Portugala i Singapura. WASS je i vodeća tvrtka u dva francusko-talijanska konzorcija. Prvi je Eurotorp, odgovoran za prodaju lakih torpeda MU90/Impact (rabe ga Italija, Francuska, Australija, Danska, Njemačka i Poljska) i A.244S/S Mod.3. Drugi konzorcij je EUROSLAT koji razvija protutorpedni sustav SLAT. U suradnji s njemačkog tvrtkom HDW razvija i protutorpedni sustav Circe.

Finmeccanica je i u 25-postotnom vlasništvu konzorcija MBDA namijenjenog razvoju vođenih projektila. MBDA je nedavno isporučio prve predserijske bitnice PZO raketnog sustava SAMP-T talijanskoj i francuskoj vojsci. Ti će se sustavi zasad rabiti isključivo za obuku operatera. Odgovorna je za razvoj i isporuku mornaričkog PZO raketnog sustava Aster 15/30 koji se ugrađuje na talijanske, francuske i britanske ratne brodove. Zajedno s tvrtkom Thales za projektil Aster Block 2 razvija novi aktivni radarski sustav za samonavođenje, što će ovom projektilu omogućiti uništavanje taktičkih balističkih projektila. MBDA je razvila i novi kopneni PZO raketni sustav Spada 2000, utemeljen na novom projektilu Aspide 2000, a poslužit će i kao osnova za modernizaciju kuvajtskih sustava.

Na području protubrodskih vođenih projektila, nakon zadnjih probnih lansiranja s talijanskog razarača ITS Durand de la Penne, u svoje posljednje dane ušao je projekt razvoja projektila Teseo Mk2A. MBDA se nada kako će s novim projektilom ne samo zadržati dosadašnja tržišta (zamjena starih projektila Teseo novim) već i prodrijeti na nova.
Na području protubrodskih vođenih projektila malog dometa MBDA će uskoro ponuditi projektil Marte Mk2/N prilagođen lansiranju s brodova. Projektil je, zbog male mase od samo 324 kg pogodan za ugradnju na brze čamce dužine od 35 metara naviše. Inačica Marte Mk2/S namijenjena uporabi na helikopterima potpuno je razvijena, pa se MBDA nada da će postati standardnim oružjem za mornaričke helikoptere NH90, ali i kako će se mnogi korisnici starijih inačica tog projektila odlučiti i za Mk2/S, posebno u Europi i na Bliskom istoku.

Sustavi za elektroničko djelovanje
Tvrtka Elettronica specijalizirala se za izradu sustava za elektroničko ratovanje. Trenutačno u razvoju ima novi ALQ-703 sustav za elektroničko ometanje čije se dovršenje očekuje za tri godine. Elettronica je aktivna i u većem broju programa namijenjenih avionima i helikopterima, sa svojim aktivnim i pasivnim sustavima. Posljednji velik izvozni uspjeh je ugovor s ruskom tvrtkom MiG za integraciju sustava za elektroničku zaštitu ELT/568(V)2 na najnoviji borbeni avion te tvrtke – MiG-35. Ovako opremljena “trideset petica” bit će glavni konkurent na indijskom MMRCA (Medium Multi-role Combat Aircraft) natječaju za budući indijski višenamjenski borbeni avion. Mogućnost kupnje sustava ELT/568(V)2 razmatra i veći broj drugih kupaca. Elettronica je snažno prisutna i na području brodskih sustava za elektroničko ratovanje, kako na brodovima talijanske ratne mornarice, tako i na stranim ratnim brodovima, kao što su korvete klase Baynunah ratne mornarice Ujedinjenih Arapskih Emirata. Za ove je korvete osigurala sustav SEAL-H. Ima i široku paletu proizvoda namijenjenih uporabi u kopnenoj vojsci kao što su SIAR, Rhino i Bromure. Ti su sustavi u operativnoj uporabi u talijanskoj, njemačkoj, a odnedavno i u nizozemskoj kopnenoj vojsci.
Jaka namjenska brodogradnja

Najveća talijanska tvrtka koja se bavi gradnjom ratnih brodova je Fincantieri. Ona je tijekom 2006. ostvarila promet od čak 2,43 milijarde eura i neto zaradu od 58,7 milijuna eura, što je za čak 21 posto više nego godinu prije. Srednjoročni plan Fincantierie, koji obuhvaća idućih pet godina, predviđa rast dobiti na čak 800 milijuna eura. Ta će se dobit ponajviše reinvestirati u nove proizvode i osuvremenjivanje proizvodnih kapaciteta. Zanimljivo je da je većinski vlasnik Fincantierie (čak 98,5 posto) financijska kompanija FINTECNA u vlasništvu talijanskog ministarstva gospodarstva.

Kako bi ostvarila takvo povećanje poslovanja Fincantieri namjerava proširiti poslovanje na istočnu Europu i sjevernu Ameriku (posebno s ratnom mornaricom i obalnom stražom Sjedinjenih Američkih Država). Već je ostvarena koopreracija s tamošnjom tvrtkom Lockheed Martin. Fincantieri za američku tvrtku izrađuje sustave za isporuku električne energije i stabilizaciju plovidbe za projekt Littoral Combat Ship (LCS). Ako Lockheed Martinov prijedlog LCS-a pobijedi, Fincantieri će dobiti velike poslove za američku ratnu mornaricu i potencijalne strane naručitelje.

Trenutno su brodogradilišta unutar Fincantieri Naval Vessel Business Unit (u Muggianou i Riva Trigossou) ponajviše zauzeta dovršetkom najnovije talijanske fregate Caio Duilio. Duilio je drugi brod klase Horizon. Brodogradilišta su zauzeta i pripremama za gradnju prve talijanske fregate iz programa FREMM, čiji je početak predviđen za kraj ove godine. Oba se projekta (Horizon i FREMM) provode unutar Orizzonte Sistemi Navali, kompanije koju su namjenski osnovale tvrtke Fincantieri i Finmeccanica.

Još jedan velik projekt koji je vodila tvrtka Fincantieri Đ gradnja najnovijeg talijanskog nosača zrakoplova Cavour bliži se svom uspješnom završetku. Cavour je počeo s probnim plovidbama u siječnju ove godine, a sadašnji planovi predviđaju njegovu isporuku talijanskoj ratnoj mornarici do kraja 2007. Unatoč povećanju narudžbi, projektiranje i gradnja ratnih brodova trenutačno čini samo 20 posto ukupne proizvodnje Fincantierie. Taj bi se udio mogao znatno povećati ako se ostvare svi izvozni planovi. Najveći strani kupac mogla bi postati indijska ratna mornarica, pa je stoga tvrtka nedavno otvorila predstavništvo u Delhiju. Osim gradnje istraživačkog broda za tamošnji National Institute of Ocean Technology, još veći posao bi mogao biti udio u gradnji prvog domaćeg nosača zrakoplova koji se razvija unutar projekta Indigenuos Aircraft Carrier. Fincantieri je trenutno uključena u projektiranje pogonskog sustava novog nosača, a ako se projekt uspješno nastavi tvrtka očekuje i nove, znatno veće poslove.

Veliko tržište je i Bliski istok. Tako se za potrebe iračke ratne mornarice grade četiri patrolna broda temeljena na klasi Diciotti, s planom isporuke u 2009. godini. Znatno veći posao je gradnja četiri patrolna broda za tursku ratnu mornaricu temeljenih na klasi Comandanti. Iako će se sva četiri broda graditi u turskom brodogradilištu RMK Marine, tvrtka Fincantieri će osigurati projekt, sve važnije brodske sustave, prijenos tehnologije i znanja te logističku potporu i obuku posade.

Druga najveća talijanska tvrtka koja se bavi gradnjom ratnih brodova je Intermarine (dio Rodriquez grupe). Intermarine je nedavno dobila ugovor s finskom ratnom mornaricom za gradnju tri najsuvremenija lovca mina. Ovi će lovci mina dobiti nove trupove od ojačane plastike, dodatno prilagođene uporabi u Finskom zaljevu. Dobit će i nove borbene sustave koji će obuhvatiti najsuvremenije daljinski upravljive i autonomne ronilice te sonar s bočnim motrenjem ugrađen u trup što će služiti ne samo za otkrivanje mina, već i za mapiranje podmorja. Po sadašnjim planovima isporuke su planirane za sredinu 2010., sredinu 2011. i sredinu 2012. godine. Uz to, Intermarine je dobila zahtjev za ponudu rumunjskog ministarstva obrane o uvjetima isporuke četiri lovca mina, a očekuje i odluku indijskog ministarstva obrane. U izgledu su novi ugovori i za nedefinirane kupce na Dalekom istoku.

Tvrtka Intermarine također je aktivna i na području brzih patrolnih čamaca, uglavnom na međunarodnom tržištu. Njezina knjiga narudžbi uključuje patrolne čamce u rasponu dužina od 13 do 36 metara. Iako se većina plovila radi od kompozita, na zahtjev kupca mogu se napraviti od aluminija ili čelika. Stalni kupac patrolnih čamaca Intermarine je i talijanska carinska policija.

Piaggio i u zraku
Piaggio Aero P180 laki turbopropelerski transportni avion u operativnoj je uporabi u talijanskoj kopnenoj vojsci i zrakoplovstvu kao brzi putnički avion. Tamošnja carinska policija Đ nedavno je dobila dva P180 u najmodernijoj inačici Avanti II Đ rabi ga kao izvidnički avion pa je stoga opremljen infracrvenim elektrooptičkim motrilačkim sustavom. Talijanska policija rabi i transportni avion P166 u patrolnim i nadzornim zadaćama.

Tvrtka Piaggio Aero ne bavi se samo proizvodnjom lakih transportnih aviona već i zrakoplovnih motora. Tako su stručnjaci te tvrtke uključeni u proizvodnju trenutačno najsuvremenijeg zrakoplovnog motora Pratt & Whitney F135 namijenjenog ugradnji u višenamjenski borbeni avion F-35 JSF. Piaggioni stručnjaci rade na razvoju i izradi dijelova od titana i aluminija.

Druga velika talijanska tvrtka za proizvodnju zrakoplovnih, raketnih i brodskih motora je Avio. Nakon što je 2006. tvrtka Finmeccanica smanjila svoj vlasnički udio s 30 na 15 posto novi vlasnik Avioa postala je tvrtka Cinven Ltd. Avio je dio konzorcija Eurojet koji proizvodi motore EJ200 namijenjene višenamjenskom borbenom avionu Typhoon II. Avio je također uključen i u proizvodnju motora F136, koji su razvile tvrtke General Electric i Rolls-Royce, a namijenjen je ugradnji u F-35 JSF. Udio Avioa u proizvodnji F136 je znatan jer isporučuje dijelove za kompresor i turbinu. Tvrtka Avio stopostotni je vlasnik tvrtke DutchAvio koju je nizozemsko ministarstvo obrane odabralo da u javno-privatnom programu održava motore na tamošnjim borbenim avionima F-16 i, u budućnosti, na nizozemskim F-35 JSF-ima.

Na području mornarice Avio je uključen u proizvodnju i prodaju dijelova za plinsku turbinu General Electric LM2500. Tako je nedavno osigurao ugovore za isporuke LM2500 za nosač zrakoplova Cavour, francusko-talijanske fregate iz FREMM programa i za poljske korvete klase Gawron. Avio je nedavno dobio posao i za isporuku GAUDI autopilota za najnovije španjolske podmornice S-80.

Proizvodnja streljiva i streljačkog oružja
Tvrtka Simmel Difesa proizvodi široku paletu tenkovskog streljiva u kalibrima od 120 i 105 mm te streljivo za mornaričke topove u kalibru 76 i 127 mm. Trenutačno razvija novo streljivo visoke učinkovitosti prilagođeno novim topničkim sustavima koje proizvodi tvrtka OTO Melara. Novo će protuzračno streljivo, između ostaloga, dobiti i mikrovalne upaljače koji će znatno povećati učinkovitost prefragmentiranih bojnih glava.

Jedan od svjetski najpoznatijih talijanskih proizvođača oružja je tvrtka Beretta, koja se prije svega proslavila pištoljima. Beretta trenutačno, unutar programa Italian Army Future Soldier, razvija novu jurišnu pušku zajedno s bacačem granata. Zbog tog, ali i drugih programa intenzivno se razvijaju nove tehnologije koje će se ubrzo naći u novim proizvodima. Berettini pištolji i danas se izvrsno prodaju svjetskim vojskama i policijama. Stručnjaci Berrette poboljšavaju obitelj snajperskih pušaka Sako TRG kako bi im povećali domet i poboljšali ergonomiju.

Drugi i treći red
Portfelj talijanske vojne industrije ne završava nabrojenim tvrtkama. Iza njih se nalaze i veliki broj manjih “igrača”. Neki od njih proizvode tek komponente (mnoge su zbog svoje specifičnosti od ključne važnosti) za ugradnju u proizvode velikih tvrtki, ali velik broj ima važno mjesto u specifičnim nišama talijanskog i svjetskog tržišta oružja i vojne opreme, onima koje nisu toliko zanimljive velikim proizvođačima.

Velik dio ovih, uvjetno rečeno malih tvrtki intenzivno je uključen u razvoj i proizvodnju zrakoplovnih podsustava. Tako tvrtka Secondo Mona proizvodi sustave za napajanje gorivom, hidraulične sustave i elektromehaničke komponente. Tvrtka Magnaghi Aeronautica proizvodi stajne trapove, hidraulične komponente i zrakoplovne tankove za gorivo. Važna je i tvrtka Aerea koja se bavi projektiranjem i proizvodnjom podvjesnika i sustava za lansiranje projektila i odbacivanje bombi sa zrakoplova. Sve su one izravno ili preko većih tvrtki uključene u program izrade Eurofighterovog Typhoona II, a neke od njih se trude da dobiju dio “kolača” i u proizvodnji američkog F-35 JSF-a.

Tvrtka Aerostudi osigurava svojim klijentima projektnu i razvojnu potporu u različitim područjima razvoja opreme za traganje i spašavanje RE-SAR za taktičke transportne avione koji su u službi u talijanskom ratnom zrakoplovstvu. Trenutačno se provodi testiranje kvalitete kako bi Aerostudi postala dobavljač tih sustava i za američku tvrtku Lockheed Martin.
Na području mornaričkih sustava posebno se ističu tvrtke GEM Elettronica sa svojim obalnim i brodskim motrilačkim i navigacijskim radarima, te Calzoni koja je specijalizirana za izradu podmorničarskih sustava kao što su razni jarboli i ispušni podsustavi pogonskih sustava. Bavi se i razvojem sustava za automatsku kontrolu propulzije.

Tvrtka za proizvodnju vozila ARIS potencijalnim kupcima nudi amfibijsko oklopno vozilo Arisgator koje je razvila na osnovama oklopnog transportera M113. Arisgator je razvijen za naručitelja iz Grčke. Tvrtka CEIA proizvodi sve traženije portabl sustave za otkrivanje mina koji su podjednako pogodni za vojnu i civilnu (humanitarnu) uporabu, ali i sigurnosne sustave za otkrivanje metala. Sve veći broj različitih mirovnih i vojnih misija diljem svijeta povećao je potrebu i za osiguranjem smještajnih kapaciteta. Tvrtke CORIMEC i COGIM specijalizirale su se za proizvodnju montažnih zgrada i osiguranje žaštićenih objekata.

Tvrtka Bresciani Coverall proizvodi srednje i velike šatore koji se rabe kao zaštita za helikoptere ili kao logistička skladišta. Proizvodi i šatore na napuhavanje sa širokim rasponom mogućnosti uporabe. Ti se šatori proizvode u suradnji s tvrtkom Eurovinil, a rabe se za potrebe logistike, nuklearnu, biološku i kemijsku dekontaminaciju, kao poljske bolnice i za druge zadaće. Slične šatore na napuhavanje proizvodi i tvrtka AeroSekur, ali njezin proizvodni program obuhvaća i proizvodnju padobrana, opreme za preživljavanje i NBKO opreme. Tako je AeroSekur zadužena za NBKO opremu unutar programa Italian Army Future Soldier.

Specijalist za proizvodnju NBKO sustava za dekontaminaciju je tvrtka Cristanini. Njezin najpoznatiji proizvod je sustav Sanijet namijenjen dekontaminaciji i detoksifikaciji. Iskustva stečena u toplim klimatskim područjima dovela su do razvoja novih klimatskih uređaja ponajprije namijenjenih hlađenju tvrtke Officina Autoelettrica Grossetana. Kao i tvrtka Parizzi, proizvodi pokretne klimatske uređaje sa samostalnim sustavom napajanja električnom energijom. Tvrtke FIDA i Garofoli specijalizirale su se za proizvodnju zapovjednih središta/skloništa različitih veličina. Tvrtka OMAR Technologies proizvodi zaštićene santitetske kontejnere u inačicama operacijskih dvorana i prostora za intenzivnu njegu. Svi ti kontejneri dovoljno su lagani da se mogu prevoziti transportnim helikopterom CH-47.

Osobna oprema
Velik broj talijanskih tvrtki specijalizirao se za proizvodnju zaštitne opreme za osobnu uporabu. Najpoznatije su tvrtke Parnisari i Sistema Compositi koja je zadužena za razvoj odjeće i zaštitne opreme unutar projekta Italian Army Future Soldier.

Tu su i druge kompanije koje se bave razvojem i proizvodnjom slične opreme. Tako je tvrtka Rudy Project razvila cijelu paletu zaštitinih naočala koje štite vid vojnika od utjecaja laserskih zraka, a razvija i novu zaštitnu masku. Tvrtka Ferrino je nedavno razvila novi ruksak i drugu sličnu opremu za potrebe talijanske vojske. Tvrtka Kong proizvodi opremu za penjanje i spašavanje u planini, Novation je stekla svjetsku slavu svojim cipelama i čizmama za alpiniste, a sada je razvila novu kolekciju čizama za planinske i padobranske postrojbe. Bajonet Fulcrum tvrtke Extrema Ratio nedavno je odabrala francuska vojska za svoj program FELIN. Tvrtka OMG proizvodi sustave za disanje namijenjene talijanskim, američkim i drugim specijalnim vojnim i policijskim snagama.

Zaključak
Iako ne tako poznata i slavna kao recimo njemačka i francuska, talijanska vojna industrija je podjednako dobro razvijena i sposobna za natjecanje na svjetskom tržištu vojne opreme. Gotovo je dovršila proces okrupnjivanja u velike konzorcije kao što su AgustaWestland, Alenia, OTO Melara, Iveco i Fincantieri. To se povezivanje uglavnom odvijalo unutar talijanskih granica, pa osim tvrtke Agusta (koja se spojila s britanskom tvrtkom Westland) većina ostalih talijanskih konzorcija još uvijek pokušava preživjeti kao čisto talijanske tvrtke.

Srećko RADOVIĆ