Talijanska obrambena industrija

Talijanska obrambena industrija prebacuje interes sa zadovoljavanja potreba domaćeg tržišta prema sudjelovanju na međunarodnom tržištu oružja i vojne opreme

Foto: AgustaWestland – Borbeni helikopter AW 129 Mangusta

Ojačana brojnim izvoznim uspjesima zadnjih godina, talijanska se obrambena industrija ipak još pretežno sastoji od tvrtki u državnom vlasništvu, a proces njihove privatizacije napreduje sporo.

Dok su dionice vodeće obrambene tvrtke Finmeccanica na burzi već nekoliko godina, dotle je Fincantieri, nacionalno brodogradilište, još u javnom vlasništvu. Istini za volju, koraci prema privatizaciji Fincantierija traju još od sredine 2007.

Analitičari procjenjuju da nedavna promjena vlade u Italiji, nakon parlamentarnih izbora u travnju, neće dramatično promijeniti taj smjer jer sve velike i važne političke stranke i grupacije podupiru privatizaciju. Jedino može doći do određene promjene u ritmu privatizacije, ali opći put je već zacrtan prije te se ne bi trebao bitno promijeniti.

Ono što bi se moglo promijeniti jesu troškovi za obranu. Oni su se dosad držali dosta nisko, uz povremena daljnja rezanja, što je prouzročilo probleme u odvijanju nekih programa.

Stalan pad izdvajanja za obranu natjerao je mnoge tvrtke da se okrenu izvozu i jačanju suradnje sa stranim partnerima na različitim programima.
Tako je Finmeccanica počela širiti poslovanje na Sjevernu Ameriku te surađivati s francuskim tvrtkama DCNS i Thales na području mornaričkih sustava. Dolazak azijskih brodograđevnih tvrtki u Europu već je natjerao europska brodogradilišta na jačanje uzajamnih veza, ne bi li se bolje pripremili i dočekali konkurenciju.

Financijski pokazatelji Finmeccanice za 2007. pokazuju solidne rezultate. Tvrtka je imala ukupni prihod od 13,43 milijarde eura, što je porast od 8% u odnosu na godinu prije. Zarada je iznosila malo više od jedne milijarde eura. Tvrtka predviđa nastavak dobrih poslovnih rezultata i iduće dvije godine jer je knjiga narudžbi solidno popunjena.

Foto: AgustaWestland Helikopter AW 101

U tvrtki predviđaju kako je uočljiv trend racionalizacije nacionalnih obrambenih industrija, ali procjenjuju kako nastavak tog trenda ipak najviše ovisi o političkoj volji u svakoj pojedinoj državi. Dodatni poticaj nastavku trenda bi mogao biti i predviđeno stanje na tržištu u nekom sektorima obrambene industrije u idućem srednjoročnom razdoblju. Analitičari smatraju kako će sektor proizvodnje borbenih letjelica, i avionike za njih, doživjeti smanjenje u idućem srednjoročnom i dugoročnom razdoblju.

Jedan od načina pripreme za neizvjesnu budućnost je osvajanje novih tržišta i kupovina tvrtki kako bi se uopće ušlo na neko tržište ili stekla nova tržišna pozicija. Tako se jača položaj bez da se mora na pojedinim tržištima krenuti od početka. Kupovina postojećih domicilnih tvrtki omogućava i toliko nužnu konsolidaciju i okrupnjavanje obrambenih tvrtki jer samo snažne i dobro integrirane mogu se suočiti s turbulentnim poslovnim okruženjem. Tvrtke tako ulaze na tržišta na kojima nisu zastupljene, a ulaze na najbolji način, preko lokalnog partnera koji ima stabilnu poziciju i poznaje stanje na domicilnom tržištu.

Proizvodi za kopnene snage
Na području proizvoda namijenjenih kopnenim snagama najuspješniji proizvod talijanske obrambene industrije posljednjih godina je lako oklopno vozilo LMV (Light Multirole Vehicle) tvrtke Iveco Defence Vehicles (Iveco DV). Uz talijansku vojsku LMV su naručili i Velika Britanija, Belgija, Hrvatska, Norveška, Španjolska i Češka. Dosad je naručeno više od 2200 vozila, s dobrim perspektivama za osvajanje novih tržišta.

LMV je moderno lako oklopno vozilo, najveće mase 7 tona, koje se pokazalo dobro u uvjetima mirovne misije u Afganistanu. Nekoliko vozila LMV iz sastava talijanskog kontingenta u Afganistanu pretrpjelo je napade eksplozivnim napravama. Zbog napredne konstrukcije i dobre oklopne zaštite nije bilo ljudskih žrtava.

Tvrtka je za 2009. najavila novu, unaprijeđenu inačicu s povećanom najvećom masom na 7,25 tona. Korisna će se nosivost povećati s 1,1 na 1,4 tone. To će se postići nekim modifikacijama kao što je uporaba novog jednodijelnog krova, lakših sjedala te reduciranjem staklenih površina na bočnim prozorima.

Foto: Eurosatory – Borbeno vozilo pješaštva VBM Freccia

Za 2010. se najavljuju nova poboljšanja kao što su povećanje najveće mase na 7,5 i nosivosti na 1,5 tonu. Povećat će se i mobilnost instaliranjem novog jačeg motora te naprednog hidropneumatskog ovjesa.

Tvrtka za ovogodišnju izložbu naoružanja i vojne opreme Eurostaory 2008. sprema i službeno predstavljanje novog terenskog vozila Massif. Vozilo je nastalo u suradnji sa španjolskom tvrtkom Santana. Massif je vozilo ukupne mase 3,3 tone i nosivosti malo veće od 1 tone. Nudit će se u dvije inačice, s kraćim (2452 mm) i dužim (2768 mm) međuosovinskim razmakom.

Pokreće ga Ivecov motor F1C VGT Turbo snage 130 kW. Pogon je na sva četiri kotača, a snaga se prenosi preko šestbrzinskog ručnog mjenjača. Proizvodnja će se pokrenuti koncem 2008. u pogonu Santane u španjolskom mjestu Linares.

Iveco DV radi i na projektu brazilskog oklopnog transportera VBTP-MR (Viatura Blindada de Transporte de Pessoal – Media, de Rodas). Riječ je o kotačnom vozilu pogonske konfiguracije 6×6. U tom poslu surađuju s brazilskom podružnicom Fiata, a proizvodnja će se organizirati u brazilskom gradu Sete Lagoas. Prvi se prototip oklopnog vozila očekuje tijekom 2009., a početak serijske proizvodnje 2011.

Iveco DV zajedno s tvrtkama Oto Melara i Fiat čini i poseban konzorcij, a sudjeluje i u proizvodnji borbenog vozila pješaštva VBM Freccia pogonske konfiguracije 8×8. Freccia je namijenjena opremanju novih tzv. srednjih brigada talijanske vojske. Trenutačno se radi prva serija od 54 vozila.
Freccia je opremljena kupolom HITFIST koju proizvodi Oto Melara. Kupola može primiti svu potrebnu opremu za umrežavanje pa je tako prva talijanska platforma sposobna za umreženo djelovanje na digitaliziranom bojištu.

Oto Melara je inače dio vodeće talijanske obrambene tvrtke Finmeccanica. Tvrtka se polagano okreće razvoju robotskih kopnenih vozila. Rade na dva prototipa, TRP-2 je gusjenično vozilo mase oko 30 kg i zamišljeno je kao izvidničko i borbeno bezposadno vozilo. Model TRP-3 je manje kotačno izvidničko vozilo zamišljeno za masovnu uporabu na bojištu zbog izviđanja terena.

Foto: Galileo Avionica Bespilotna letjelica Falco

Planovi predviđaju da bi prva brigada talijanske vojske spremna za umreženo djelovanje na digitaliziranom bojištu trebala biti operativno spremna oko 2015. Očekivati je da će ta brigada imati i dio robotiziranih vozila, vjerojatno ne ova koja se danas razvijaju već njihove tehnološke nasljednike. Pri tome treba imati na umu kako je upravo polje autonomnih robota vrlo propulzivno te se u idućih pet godina mogu očekivati znatniji tehnološki proboji u svim konstrukcijskim elementima robotskih vozila.

I talijanski dio tvrtke MBDA (također u vlasničkom portfelju Finmeccanice) sudjeluje u razvoju nove i moderne opreme za potrebe talijanskih oružanih snaga. Tvrtka je predala na ispitivanja prvu bitnicu raketnog PZO sustava SAMP-T. Iako se planirala nabava šest bitnica tog sustava, zbog proračunskih restrikcija moguće je smanjenje.
I talijanski proizvođač pješačkog oružja, poznata Beretta radi na novoj jurišnoj pušci koja zasad nosi oznaku AR 160. Puška bi trebala biti opremljena jednocijevnim bacačem granata GL 160 i naprednim ciljničkim sustavom Aspis, proizvodom tvrtke Selex Galileo.

Oprema za zrakoplovstvo
Talijanska avioindustrija u potpunosti je koncentrirana u tvrtki Finmeccanica. Trenutačno najeksponiraniji programi su proizvodnja transportnog aviona C-27J Spartan, sudjelovanje u programu Eurofighter te razvoj modernoga naprednog školskog mlaznog aviona M-346.

Prošle je godine talijansko ratno zrakoplovstvo pokazalo interes za nabavu 15 primjeraka M-346 pa bi se serijska proizvodnja mogla pokrenuti možda i 2008. Ako se taj posao uspješno pokrene, to će biti važan element u osvajanju budućih tržišta. Jedan od mogućih kupaca M-346 je program Advanced European Jet Pilot Training. Ako taj program zaživi procjenjuje se kako će trebati nabaviti oko 150 školskih aviona. No, neke države se u zadnje vrijeme opet fokusiraju na nacionalne školske programe za izobrazbu pilota.
Tvrtka je u razgovorima s čileanskom tvrtkom Empresa Nacional de Aeronautica de Chile o zajedničkom nastupu i mogućoj proizvodnoj suradnji kod ponude školskog aviona M-346 na tržište Latinske Amerike.

Najveći uspjeh Finmeccanice u 2007. bio je izbor transportnog aviona Alenia Aeronautica C-27J Spartan kao pobjednika natječaja američkog ratnog zrakoplovstva (USAF) Joint Cargo Aircraft. Riječ je o nabavi 78 letjelica do 2013. Predviđeni proračun za nabavu tih letjelica je 5,9 milijardi dolara. Predviđa se da bi tijekom 2010. moglo doći do nabave još aviona jer se potrebe za takvom letjelicom procjenjuju na oko 200 primjeraka.

Sve to stavlja C-27J u vrlo snažnu poziciju jer uz američku postoje i narudžbe talijanske, grčke, bugarske, litvanske i rumunjske vojske.

Foto: TrgoTehna –  Terensko vozilo Iveco Massif

Alenia ima 19,5% udjela u programu borbenog aviona Eurofighter Typhoon. Riječ je o najprestižnijem združenom europskom programu koji je rezultirao modernim lovcem četvrte generacije. Uz države koje su ga aktivno razvijale (uz Italiju tu su još Njemačka, Španjolska i Velika Britanija) Typhoon su kupile Austrija i Saudijska Arabija. Konzorcij Eurofighter se trenutačno koncentrira na nove moguće poslove. Aktualni su oni u Grčkoj, Indiji i Japanu.

Talijansko je ratno zrakoplovstvo dobilo svih 29 letjelica iz prve serije (Tranche 1), trenutačno se radi na proizvodnji 46 letjelica iz druge serije (Tranche 2). Planirana je i treća serija (Tranche 3) za koju se ugovor tek treba potpisati. Trenutačno se razmatra cijena, odnosno talijanski stav da je za njih program Eurofighter program s fiksnom cijenom. Ako se poveća cijena primjerka letjelice to će značiti smanjivanje broja naručenih letjelica.

Dio Finmeccanice specijaliziran za proizvodnju helikoptera Agusta Westland uspio je osigurati prvu prodaju borbenog helikoptera AW 129 Mangusta. Turska je kupila 51 helikopter, s turske strane kao kooperanti u proizvodnji sudjeluju Turkish Aerospace Industries i Aselsan. Vrijednost prodaje iznosi 2,7 milijardi američkih dolara.

Helikopter za Tursku nosi oznaku T-129 i imat će potpuno novu avioniku turske proizvodnje. Ugovor predviđa mogućnost proširenja narudžbe za novu 41 letjelicu, što bi u konačnici moglo dovesti do proizvodnje ukupno 92 letjelice.

Drugi proizvod Agusta Westlanda je transportni helikopter AW 101 (bivša oznaka EH 101) koji je dosad ostvario solidne prodajne rezultate. Kupile su ga Danska, Italija, Japan, Portugal i Velika Britanija. Alžir je odabrao 6 tih helikoptera za potrebe nacionalne službe traganja i spašavanja. No, sigurno je najzanimljiviji korisnik američka vlada koja je AW 101 izabrala za predsjednički helikopter. Oznaka mu je US 101.

Tvrtka se nada još jednom poslu u SAD-u, naime, američka vojska bi tijekom 2008. trebala odlučiti o pobjedniku natječaja CSAR-X. Riječ je o izboru helikoptera za borbeno traženje i spašavanje. Nabavit će se ukupno 141 letjelica, a riječ je o važnom poslu koji će pobjedniku osim zarade donijeti i prestiž.

Tvrtka MBDA i na području zrakoplovne opreme razvija još jedan napredan proizvod. Riječ je o projektilu zrak-zrak srednjeg dometa Meteor. Trenutačno se obavljaju testiranja u zraku, uključujući i vrhunac razvojnog napora – stvarno ispaljenje u uvjetima operativnog leta. Tijekom tih ispaljivanja testiraju se sve značajke projektila, od sustava vođenja, pogona pa do upaljača. Kako i Meteor, kao i većina drugih europskih zajedničkih razvojnih programa, kasni, tvrtka će nastojati što više ubrzati razvoj i nadoknaditi kašnjenja u rokovima.
Na danas vrlo popularnom i perspektivnom tržištu izvidničkih i borbenih bespilotnih letjelica tvrtka Alenia Aeronautica nudi borbenu bespilotnu platformu Sky-X. Riječ je o demonstratoru tehnologija i rabi se za testiranje i procjenu novih tehnologija i sustava. Sky-X je bespilotna letjelica klase MALE (Medium Altitude Long Endurance – srednja visina leta, dugo vrijeme leta). Poletjela je u ljeto 2006. i postoji mogućnost da se u konačnici pokrene i serijska proizvodnja.

Tvrtka sudjeluje i u konzorciju Neuron pa će iskustva s modelom Sky-X dobro doći kod razvoja te nove napredne višenamjenske bespilotne letjelice.

Na području jednostavnijih taktičkih bespilotnih letjelica tvrtka Selex Galileo nudi letjelicu Falco. Krovna tvrtka Finmeccanica je s nekoliko manjih tvrtki specijaliziranih za područje mini i mikro bespilotnih letjelica potpisala ugovore o suradnji pa se i tu mogu očekivati novi proizvodi.

Finmeccanica sudjeluje preko podružnice Alenia Space i u svemirskim programima. Zajedno s francuskim partnerima osnovana je tvrtka Thales Alenia Space koja s još jednom talijanskom tvrtkom sudjeluje u programu SICRAL (Sistema Italiano di Comunicazioni Riservaze ed ALarmi). To je vojni komunikacijski satelit, ugovor za inačicu SICRAL 1B popisan je u jesen 2007.

Italija ima i drugi satelitski program. Riječ je o radarskom izvidničkom satelitu COSMO Skymed koji se razvija za talijansku svemirsku agenciju i talijansko ministarstvo obrane. Predviđena su ukupno četiri satelita, dva su lansirana 2007. jedan je planiran za 2008., a zadnji četvrti bi trebao biti lansiran do sredine 2009.

Pomorska oprema
Talijanska vojna brodogradnja ima dugu tradiciju i impresivnu listu odličnih proizvoda. Trenutačno se odvija program izgradnje modernih podmornica Type 212A s propulzijskim sustavom nezavisnim od zraka. U tom programu sudjeluju brodogradilišta Fincantieri i Cantieri Navali. Prve dvije podmornice isporučene su talijanskoj mornarici 2006. i 2007. dok bi se 2008. trebala naručiti druga serija.

Talijanska će mornarica nove podmornice opremiti novim torpedima Black Shark, proizvodi iz Whitehead-Alenia Sistemi Subacquei. Za taj su se torpedo odlučile i ratne mornarice Čilea, Francuske, Portugala i Malezije.

Foto: Finmeccanica – Borbeno vozilo Centauro

Najdojmljiviji brod talijanske ratne mornarice je nosač zrakoplova Cavour koji je isporučen mornarici u ožujku 2008. Riječ je o plovilu istisnine 27 000 tona prilagođenom za STOVL avione i helikoptere. Cavour će nositi avione AV-8B Harrier i srednje višenamjenske helikoptere. Osim toga ima ugrađene zapovjedne kapacitete te se može rabiti kao moderno umreženo zapovjedno mjesto. Predviđen je i kao brod za potporu desantnim operacijama i ima kapacitete za prijevoz ljudstva, vozila i opreme u zonu desanta. Fincantieriju je rad na Cavouru pomogao u skupljanju dragocjenog iskustva koje će zasigurno nastojati iskoristiti u budućim projektima za međunarodno tržište. Iskustvo postoji i na području izgradnje drugih velikih plovnih jedinica, kao što su desantni brodovi. No, trenutačno nema stranih narudžbi za takva plovila. Za pokretanje proizvodnje takvih brodova vjerojatno će trebati pričekati narudžbu talijanske mornarice kad dođe vrijeme za zamjenu desantnih brodova klase San Giorgio.

Zajednički talijansko-francuski projekt razvoja i proizvodnje PZO fregata Horizon polagano se približava finalizaciji. Tijekom 2008. prvi bi talijanski razarač iz programa Horizon, Andrea Doria, trebao postati operativan. U međuvremenu, brodogradilišta se pripremaju za novi program suradnje. Naime, još jedna talijansko-francuski projekt je razvoj i izgradnja fregata FREMM. Početkom 2008. počeli su radovi na izgradnji prve fregate Carlo Bergamini u brodogradilištu Riva Trigoso koje posluje u sastavu tvrtke Fincantieri.

Talijanska mornarica planira nabaviti 10 fregata tipa FREMM, i to u dvije inačice. Četiri će biti optimizirane za protupodmorničku borbu dok će čest biti konfigurirani za opće zadaće i napad na kopnene ciljeve. Zbog proračunskih teškoća došlo je do kašnjenja u narudžbi prvog broda.

Svih 27 fregata FREMM pokretat će plinske turbine LM2500+G4 snage 32 MW, a topovsko će naoružanje osigurati tvrtka Oto Melara. Za temeljno je topničko naoružanje odabran poznati model Super Rapid kalibra 76 mm. To je značajan uspjeh za Oto Melaru jer su dosad francuski brodovi slične kategorije imali francuski top kalibra 100 mm. Uz novi top tvrtka nudi dobar izbor raznovrsnog streljiva. Razvili su i novi tip vođenog streljiva STRALIS/DAVIDE koje omogućava blisku proturaketnu obranu broda. Tako se tvrtka nametnula kao jedan od vodećih proizvođača brodskih topova, a Super Rapid je bez sumnje najpopularniji zapadni brodski top srednjeg kalibra.

Tvrtka u ponudi ima i veći top, Vulcano kalibra 127 mm. Trenutačno rade na razvoju streljiva povećanog dometa za taj top te na izradi inačice kalibra 155 mm koja bi trebala ostvarivati domet od 70 km. Uz ta dva topa Oto Melara nudi i brojne kupole opremljene strojnicama ili topovima manjeg kalibra, od 12,7 mm pa do 40 mm.

Unatoč domaćim narudžbama Fincantieri, koji je također poznat i kao jedan od vodećih svjetskih proizvođača velikih turističkih brodova, tzv. cruisera, nastoji što više poslova pronaći na međunarodnom tržištu. Tvrtka procjenjuje kako je fregata FREMM dobra osnova za razvoj raznih inačica prilagođenih pojedinim kupcima i njihovim specifičnim operativnim i financijskim zahtjevima.

Uz prodaju dovršenih brodova Fincantieri je aktivan i kao tvrtka koja omogućava transfer tehnologije i tehničku pomoć drugim brodogradilištima. Tvrtka pomaže stranim brodogradilištima u organiziranju lokalne proizvodnje te u svladavanju složenih tehnoloških postupaka koje lokalna brodogradilišta još nisu svladala. Jedan od takvih programa je suradnja s turskim brodogradilištem RMK Marine u gradnji četiri patrolna broda klase Sirio za potrebe turske obalne straže. Riječ je o programu licencne, gradnje a trebao bi se završiti 2012.

Brodogradilište INtermarine Spa ima također iskustva u gradnji brodova za strane naručitelje. Tvrtka je nositelj posla izgradnje tri moderna protuminska broda za finsku ratnu mornaricu. Brodivi se rade u brodogradilištima u La Speziji i Sarzanu i prvi bi se brod trebao dostaviti finskoj mornarici 2010.
Na području protu brodskih projektila tvrtka MBDA upravo talijanskoj ratnoj mornarici isporučuje projektil Marte Mk 2/S za opremanje helikoptera. Brodska inačica projektila, Marte Mk2/N, prilagođena je naoružavanu manjih plovnih jedinica i tvrtka se nada kako će pobuditi zanimanje na međunarodnom tržištu.

Igor SKENDEROVIĆ