Zrakoplovno-tehnička bojna – profesionalci s bogatim iskustvom

Pripadnici Zrakoplovno-tehničke bojne zaduženi su za održavanje u drugom stupnju školskih zrakoplova Pilatus PC-9 (M) i  Zlin 242L u vojarni u Zemuniku te transportnih helikoptera Mi-8 MTV baziranih u Divuljama. Odgovornost im je velika. Ljudi su to koji rade u tišini, po svim vremenskim uvjetima, u hangarima i na pisti. Svojim potpisom odgovaraju za sigurnost letjelice i posade u njoj…

Jedna od postrojbi 93. zb HRZ-a i PZO-a o čijem radu neposredno ovisi sigurnost zrakoplova i posade te uspješno obavljanje zadaće jest Zrakoplovno-tehnička bojna. Pripadnici Bojne zaduženi su za održavanje u drugom stupnju školskih zrakoplova Pilatus PC-9 (M) i  Zlin 242L u vojarni u Zemuniku te transportnih helikoptera Mi-8 MTV baziranih u Divuljama. Odgovornost im je velika. Ljudi su to koji rade u tišini, po svim vremenskim uvjetima, u hangarima i na pisti. Svojim potpisom odgovaraju za sigurnost letjelice i posade u njoj tako da, iako sebe vole zvati zemaljci, i oni na svojevrstan način lete i neizostavni su dio sigurnosti našeg zračnog prostora.  Zapovjednik Zrakoplovno-tehničke bojne bojnik Ivica Vulić ponosan je na ”svoje“  ljude: ”Ovu postrojbu doživljavam kao svoj dom. Pripadnici postrojbe veliki su profesionalci s bogatim iskustvom. Najsretniji kad uspješno obave svoj posao i kad su zrakoplovi ispravni i lete. Ništa im nije teško. Rade s entuzijazmom i oni stariji, i oni mlađi pripadnici postrojbe koji imaju znanje i vole svoj posao.“  Zrakoplovno-tehnička bojna sastoji se od dviju satnija. Satnija za održavanje školskih zrakoplova u vojarni je ”Pukovnik Mirko Vukušić” u Zemuniku, a u Divuljama je Satnija za održavanje transportnih helikoptera. Bojna održava zrakoplove Pilatus PC9 i Zlin 242L i transportne helikoptere u drugom stupnju što podrazumijeva provođenje povremenih pregleda, u sklopu kojih su i godišnji pregledi, koji se obavljaju nakon određenog broja sati naleta ovisno o kojem se zrakoplovu radi, te održavanje zrakoplova i otklanjanje kvarova koji su u njihovoj nadležnosti. Na Pilatusima se povremeni pregledi rade nakon 150 i 300 sati naleta, Zlinovima 50, 100 i 500, a na helikopterima 50, 100 i 200 sati naleta. Svi se pregledi rade po listi povremenih pregleda i to po specijalnostima. Pregledava se, među ostalim, konstrukcija zrakoplova,  provjerava i pregleda motor, hidrosustav, provjeravaju i održavaju komunikacijsko-navigacijski instrumenti i elektrooprema kao i izbacujuća sjedala na Pilatusima. Važno  je napomenuti da postrojba samostalno izvodi dvogodišnji i šestogodišnji pregled izbacujućeg sjedala na Pilatusu. Zapovjednik Bojne kaže kako su primjerice prošle godine imali 60 povremenih pregleda i to od onih najjednostavnijih na Zlinu nakon 50 sati naleta do najsloženijih na transportnim helikopterima nakon 200 sati naleta. O kakvom je poslu riječ najbolje govori podatak da najjednostavniji pregled na Zlinu nakon 50 sati naleta traje do tri dana. Kad se rade probe motora i balansiranje, tehničar je, kaže bojnik Vulić, cijeli dan na pisti i radi koliko god je potrebno dok ne dobije balans.  Posebno je zahtjevna ugradnja motora na Pilatusima koji se redovito remontiraju nakon ostvarenih 3000 sati naleta. Stavljanje motora u  Pilatus traje tri do četiri dana dana nakon čega slijede razne provjere pa probni let tako da cijeli posao zna potrajati i do sedam dana. Zamjena motora na Pilatusima, skidanje krila, rastavljanje i sastavljanje dijelova zrakoplova…. zamjena agregata i sklopova propelera, poznavanje tko zna koliko spojeva, vijaka, matica….  probe motora…. sve to radi dobra ekipa Zrakoplovno-tehničke bojne svjesna odgovornosti koju ima. ”Treba staviti potpis na avion da je ispravan. I stajati iza toga. Velika je to odgovornost,” kaže Vulić. Iza tog potpisa stoji znanje, iskustvo, sati i sati napornog rada, stalno učenje i usavršavanje.  Često se zna dogoditi da najjednostavniji popravak na zrakoplovu iziskuje najviše vremena. Da bi se došlo do mjesta kvara ponekad treba rastaviti veći dio zrakoplova što traži dosta vremena. Govori nam to stožerni narednik Miroslav Tomić, zapovjednik desetine ZIM-a u drugom stupnju održavanja  za Pilatuse. U 93. zb radi od 1997.  godine i svih ovih 20 godina na Pilatusima. ”Od prvog sam dana na Pilatusima. Ovaj naš posao traži neprekidno učenje i usavršavanje,” kaže stožerni narednik Tomić koji svoje znanje nesebično prenosi mlađim kolegama.
Kako se broj letačkih zadaća povećava, tako i Bojna ima više posla jer se brže ostvari broj sati naleta kad avioni i helikopteri moraju na povremene preglede. Posla ima tijekom cijele godine, ali ipak više ljeti, barem kad su u pitanju helikopteri koji su tad angažirani na gašenju požara, a ima puno više i hitnih medicinskih prijevoza tako da se puno više leti. Iza svakog naleta koji pilot ostvari, stoji rad, trud i nesebični angažman zrakoplovnog tehničara. A oni ništa ne prepuštaju slučaju. Ono što u njihovu poslu ne postoji jest improvizacija. Sve se mora raditi po propisima jer su u pitanju ljudski životi. 

Leida Parlov; foto: Tomislav Brandt