“Frecce Tricolori” i “Krila Oluje” u zajedničkim pripremama za nastupe u 2017.

Za “Krila Oluje” najveće su priznanje oduvijek bile pohvale i respekt kolega iz najpoznatijih svjetskih akrogrupa, s kojima se hrvatski piloti, u bilo čemu osim u letačkoj vještini i kvaliteti programa nastupa, teško mogu usporediti. Stoga ih iznimno veseli ovogodišnja uspješna suradnja te prilika za zajedničko letenje sa zasigurno najpoznatijom svjetskom akrogrupom “Frecce Tricolori”, kao i obostrana želja da se takva suradnja tradicionalno nastavi svake godine…

Međusobni posjeti pilota te zajedničko letenje i razmjena iskustava u svijetu akrobatskih grupa nisu nepoznata praksa, dapače, tijekom više desetaka godina postojanja mnoge su grupe uspostavile takve oblike suradnje. Prvo takvo iskustvo “Krila Oluje” ostvarila su tijekom radnog posjeta turskoj akrogrupi “Turkish Stars” u njezinoj zb “Konya” u proljeće 2009. godine. Tom su prilikom razmijenjena iskustva i unaprijeđeni već tad dobri odnosi, ali posjet nije uključivao prelet avionima i zajedničko letenje te uvježbavanje programa nastupa. Već u sljedećih nekoliko sezona, tijekom zajedničkih sudjelovanja na aeromitinzima, počele su se razmatrati mogućnosti razvoja suradnje i između hrvatske i talijanske akrogrupe. U ljeto 2016., na inicijativu vođe “Krila Oluje” i uz suglasnost vođe “Frecce Tricolori”, pokrenuta je formalna procedura za provedbu suradnje u obliku jednodnevnih radnih posjeta koji uključuju letove za uvježbavanje programa nastupa te zajedničko letenje. Takvi jednodnevni radni posjeti zahtijevaju minimalne troškove, a iznimno su korisni za akrogrupe u fazi priprema za nadolazeću sezonu. Udaljenost od svega tridesetak minuta leta između zb “Rivolto” i zb “Zemunik” jedan je od ključnih čimbenika koji omogućuju provedbu tako kompleksnih aktivnosti unutar jednog dana. U očima laika izvođenje samih manevara u programu nastupa akrogrupe čini se zasigurno najkompleksnijim dijelom sudjelovanja na međunarodnim aeromitinzima. Kad biste upitali pilote akrogrupa, većina bi odgovorila upravo suprotno, da im je to najlakši dio posla. To je ono što piloti konstantno uvježbavaju i za što su itekako pripremljeni. Ono što je puno neizvjesnije i stresnije planiranje je i sigurna provedba međunarodnih preleta kroz često iznimno zahtjevne meteorološke uvjete, slijetanje na inozemne aerodrome u svrhu opsluživanja zrakoplova pod pritiskom vremenskog deficita te što brža prilagodba na nepoznate lokacije nastupa u smislu prepoznavanja referentnih točaka i ključnih orijentira. To je nemoguće simulirati u okviru redovitih priprema grupe na matičnom aerodromu ili unutar zračnog prostora svoje zemlje. Stoga je mogućnost da se sve to uvježba u svega tridesetak minuta leta od matičnog aerodroma u Zemuniku ili Rivoltu bila idealna prilika za pilote obiju akrogrupa.

 “Frecce Tricolori” iznad zadarske rive
Zbog završne faze priprema za sezonu, za termine međusobnih posjeta određen je kraj ožujka. Akrogrupi “Frecce Tricolori” predložen je 22. ožujka jer je za taj dan 93. zrakoplovna baza već imala zakazan letački program na zadarskoj rivi povodom svoje 25. obljetnice. Nažalost, zbog vrlo guste magle na sjeveru Italije, “Frecce Tricolori” pojavili su se u Zadru tek sljedećeg dana. Vrhunac vrlo zanimljivog dana, koji je protekao uz razgovore i razmjenu iskustava među pilotima, bio je svakako let za uvježbavanje koji je akrogrupa “Frecce Tricolori” izvela iznad zadarske rive. Iako sa svega sedam aviona, prikazani skraćeni program privukao je velik broj znatiželjnika koji su s posebnim užitkom odgledali 30-minutni let najpoznatijih talijanskih vojnih pilota. Posebnu su privilegiju imala dvojica pilota “Krila Oluje” kojima se već u Zadru pružila prilika za letenje s talijanskim kolegama, iako je inicijalno bilo zamišljeno da se zajednički letovi talijanskih i hrvatskih pilota dogode tijekom uzvratnog posjeta Rivoltu. Za kraj prvog dijela suradnje, pred povratak u matičnu bazu, zapovjednik “Frecce Tricolori” bojnik Mirco Caffelli izrazio je iznimno zadovoljstvo svim segmentima posjeta pilotima “Krila Oluje”, a posebno je bio zahvalan na mogućnosti da “Frecce Tricolori” prvi put ove godine imaju priliku uvježbavati program iznad morske površine i to u idealnim uvjetima zadarskog kanala te s izvrsno pripremljenim referentnim oznakama na morskoj površini. Drugi dio aktivnosti bio je planiran za 4. travnja, kad je akrogrupa “Krila Oluje” i poletjela prema zb “Rivolto”. Za razliku od Zadra gdje je bio planiran samo jedan trenažni let “Frecce Tricolori”, u Rivoltu su bila planirana dva trenažna leta “Krila Oluje” kako bi svih 11 pilota talijanske akrogrupe imalo priliku letjeti s hrvatskim kolegama, te jedan let “Frecce Tricolori” u kojem je s talijanskim pilotima letjelo i šest pilota “Krila Oluje” koji nisu imali priliku letjeti u Zadru. Nakon izvršenih letova teško je bilo ocijeniti tko je bio više impresioniran: hrvatski piloti izvedbom programa talijanskih kolega uz nevjerojatno precizna razdvajanja i zborove, ili talijanski piloti vrlo zahtjevnim manevrima s negativnim opterećenjem koje izvode “Krila Oluje”.

Hrvatska akrogrupa u Rivoltu
Ovogodišnji dolazak “Krila Oluje” u “Rivolto” bio je drugi posjet hrvatske akrogrupe toj bazi. “Rivolto” je dom talijanske akrogrupe otkako je 2010. sudjelovala na velikom međunarodnom aeromitingu povodom svoje pedesete obljetnice. Tadašnja dva nastupa “Krila Oluje” pred pola milijuna gledatelja ostala su zapisana kao nastupi pred najvećim brojem gledatelja u povijesti naše akrogrupe i zasigurno kao trenutak kad je zauzela svoje mjesto u elitnom svjetskom društvu. Od sadašnje postave, tad su u Krilima Oluje bili samo pukovnik Barišić u ulozi vođe grupe i natporučnik Belančić u ulozi komentatora nastupa. Za sve ostale pilote iz sadašnjeg postava ovogodišnji je posjet Rivoltu bio prva prilika za uvid u svakodnevni život neke strane akrogrupe. Koliko god bilo sličnosti između svih akrobatskih grupa, pa tako i između talijanske i hrvatske, u smislu letačke vještine, načina selekcije i obuke pilota, koncipiranja programa i nastupa na aeromitinzima, tek kad se pogleda njihov svakodnevni ritam te uvjeti života i rada postane jasno koliko mogu biti različite. “Frecce Tricolori” praktički je jedini korisnik zb “Rivolto”, a zračni prostor oko baze permanentno je rezerviran za potrebe akrogrupe. U svojem sastavu (“Frecce Tricolori” imaju status eskadrile) imaju apsolutno sve: od logistike, opsluživanja, odnosa s javnošću, fotosekcije i videosekcije, dvorane za tjelovježbu, te je jedino čime se bave uvježbavanje programa i javni nastupi. Za svoje potrebe imaju posebne avione kako bi se piloti mogli naviknuti na karakteristike točno određene letjelice, a svakog letačkog dana imaju po dva to tri trenažna leta. I tako već 57 godina. S druge strane, “Krila Oluje” gotovo su sve suprotno od navednog. Nisu eskadrila, nego samo naziv za grupu od šest odabranih i posebno uvježbanih pilota iz sastava Eskadrile aviona 93. zb. Njihov je primarni posao obuka pilota različitih profila, a jedan je od osnovnih izazova uopće okupiti svih šest pilota “Krila Oluje” u isto vrijeme na istom mjestu kako bi se grupa mogla uvježbavati. Na godišnjoj razini, za uvježbavanje programa prosječno imaju svega jedan let od 20 minuta tjedno. Nemaju posebno odvojene avione, nego koriste one iz sastava Eskadrile aviona sukladno ispravnosti i raspoloživosti, a redovite zadaće Eskadrile aviona imaju prednost u odnosu na uvježbavanja akrogrupe. U zračnom prostoru iznad zadarskog aerodroma stalno leti velik broj zrakoplova iz nekoliko eskadrila, a prednost u odnosu na sve imaju komercijalne civilne linije koje su tijekom sezone vrlo česte i prilično limitiraju korištenje zračnog prostora za potrebe “Krila Oluje”.
Unatoč svemu navedenom, tijekom nešto više od deset godina postojanja, “Krila Oluje” uspjela su vještinom i atraktivnim manevrima oduševiti milijune gledatelja širom europskog kontinenta, osvajati nagrade na najprestižnijim svjetskim aeromitinzima te biti jedan od najprepoznatljivijih i najpoznatijih ambasadora Republike Hrvatske u svijetu. Osim osvojenih priznanja i nagrada, za pilote “Krila Oluje” najveće priznanje oduvijek su bile pohvale i respekt kolega iz najpoznatijih svjetskih akrogrupa s kojima se hrvatski piloti, u bilo čemu osim u letačkoj vještini i kvaliteti programa nastupa, teško mogu usporediti. Stoga se ovogodišnja iznimno uspješna suradnja zasigurno najpoznatije svjetske akrogrupe “Frecce Tricolori” i “Krila Oluje”, prilika za zajedničko letenje i oduševljenje svih pilota nakon tih letova te obostrano zadovoljstvo i želja da se takva suradnja tradicionalno nastavi svake godine, može usporediti s prošlogodišnjim uspjehom osvajanja glavne nagrade na najprestižnijem svjetskom vojnom aeromitingu, RIAT-u u Ujedinjenom Kraljevstvu. Do nove suradnje i susreta u Zadru ili Rivoltu, neka bude sretna i uspješna sezona 2017. i za “Frecce Tricolori” i za “Krila Oluje”!

Damir Barišić; foto: arhiva “Krila Oluje”