Kroz blato i prašinu (II. dio)

Proizvodnja vojnih kamiona jedno je od područja u kojem ne dominiraju američki proizvođači. Umjesto njih tim tržištem “vladaju” europske tvrtke, prije svega njemačke

SX45 Multi 2 Extreme Mobility Truck Systems s Integrated Armour Cab

Support Vehicle Program britanske vojske smatra se trenutačno najvećim europskim planom nabave vojnih vozila, posebice kamiona. U travnju 2005. britanska Defence Procurement Agency i njemačka tvrtka MAN potpisale su ugovor vrijedan milijardu britanskih funti za isporuku 5234 kamiona. Već u lipnju iste godine narudžba je povećana za dodatnih 2077 kamiona vrijednih 250 milijuna britanskih funti.

Osnovu narudžbe čine Medium Mobility Vehicles (MMV), vozila bazirana na MAN-ovim kamionima iz serije HX. Riječ je o lakim kamionima konfiguracije 4×4 nosivosti šest tona, srednjim 6×6 nosivosti devet tona, te teškim 8×8 i nosivosti 15 tona. Tu je i cisterna na kamionu konfiguracije 6×6. Osim MMV-a britanska je vojska naručila i Improved Medium Mobility (IMM) 6×6 kamion u konfiguraciji za prijevoz tereta i kao cisterna. IMM je baziran na MAN-ovu kamionu SX44 povećane pokretljivosti. Ugovorom su obuhvaćena i dva kamiona za izvlačenje u konfiguraciji 8×8 i mase 18 i 36 tona. Prva serija od 161 transportnog kamiona isporučena je u srpnju ove godine. Ti su kamioni namijenjeni za obuku vozača i tehničkog osoblja. Isporuka prvih kamiona za izvlačenje planirana je za veljaču 2008. Zbog velike narudžbe završetak isporuke planira se tek za 2015. Kamioni iz SVP programa ući će u operativnu uporabu tijekom 2009. godine.

Kamioni serije SX nastali su kao razvojni derivat kamiona Kat 1, koje je od 1976. do 1982. MAN proizvodio za njemačku vojsku. Ukupno je isporučio 8168 tih kamiona. Poboljšani Kat 1A1 predstavljen je potencijalnim kupcima 1993., a 1997. došao je još noviji Kat A1.1. Do danas je više od 60 kupaca kupilo više od 12 000 kamiona serije Kat 1/SX. Velika prednost i HX i SX kamiona jest mogućnost prijevoza transportnim avionom C-130 Hercules.

Njemačka vojska je 20. prosinca 2006. naručila “samo” 157 kamiona SX45 opremljenih oklopljenim kabinama, namijenjenih njemačkim snagama u mirovnim operacijama. Ugovor je sklopljen pošto su kamioni prošli dvogodišnje testiranje u njemačkim postrojbama raspoređenim na Kosovu, a isporuka vozila planira se od 2007. do 2012. MAN-ovi kamioni serije SX namijenjeni su nošenju velikih tereta, uključujući kontejnere do mase od 16 tona.

MAN se udružio s tvrtkom Krauss-Maffei Wegman kako bi zajedno razvili Integrated Armour Cab (IAC), kabinu koja se tijekom proizvodnje ugrađuje na kamion SX45 Multi 2 Extreme Mobility Truck Systems 8×8. IAC oklopljena kabina posadi pruža Level 3 zaštitu od paljbe lakog streljačkog oružja i Level 3b od mina. Ako kupac zatraži, na krov kabine može se postaviti i daljinski upravljana paljbena stanica. Kamione opremljene oklopljenim kabinama dosad su kupile Austrija, Danska, Njemačka i Norveška. Britanska vozila dobit će pripremu za postavljanje oklopa, ali će se isporučivati bez njega. Oklop će naknadno isporučiti austrijska tvrtka Ressenig.

Za svoje kamione serija HX i SX, MAN je razvio i Modular Armoured Cabins (HAC). HAC kabine imaju masu oko 1300 kilograma, a na vozila se mogu postaviti za manje od dvanaest radnih sati. Korisnicima pružaju balističku zaštitu NATO Stanag 4569 Level 2 i Level 1 protiv mina.

Njemačka vojska je 2006. kupila 592 MAN-ova TGA vučna vozila, i još dodatnih 500 tijekom ove godine. Zanimljivo je da je od 2002. održavanje svih kamiona njemačke logistike dodijeljeno javnoj tvrtki BwFuhrparkService, uključujući obuku ljudstva i tehničke pripreme za najrazličitije zadaće izvan Njemačke. Ista je tvrtka zadužena i za održavanje kamiona na terenu tijekom njihove uporabe u mirovnim operacijama. Po tvrdnjama njemačkog ministarstva obrane na taj je način učinkovitost održavanja povećana toliko da se trošak uporabe kamiona po kilometru u prve dvije godine smanjio čak 20 posto.

Njemačka BWB agencija za razvoj i kupnju vojne opreme u studenom prošle godine naručila je od tvrtke Eads dvanaest TransProtec sustava za prijevoz ljudstva. Kako su tijekom razvoja i evaluacije kupljena tri slična sustava, njemačka će vojska na raspolaganju imati ukupno 15 TransProtec sustava. Riječ je o modulu (oklopljenom kontejneru) koji se može automatski postavljati i skidati s kamiona MAN Multi A3 FSA. Modul pruža visoku razinu zaštite od svih vrsta prijetnji za 18 ljudi. Osnovna mu je namjena siguran prijevoz ljudi kroz krizna područja, a nije namijenjen borbenom djelovanju. Proizvođač uz to nudi i različite inačice namijenjene sanitetu, zapovjednim središtima i slično.

U travnju ove godine MAN Military Vehicles Australia službeno je australskoj vojsci isporučio zadnji od 14 Heavy Tank Transportera (HTT), sustava namijenjenih prijevozu tenkova M1A1 Abrams. HTT sustav sastoji se od MAN H76TGA 41.530 8×8 vučnog vozila, koje vuče prikolicu australske tvrtke Drake Trailers. Australska vojska naknadno je naručila još četiri HTT sustava.

Ponuda tvrtke Daimler
Uz tvrtku MAN, najveći njemački proizvođač kamiona, i među najvećima na svijetu, jest tvrtka Daimler, koja svoje kamione prodaje pod imenom Mercedes Benz. Ponuda se sastoji od:
– Unimog U 3000, U 4000 i U 5000 serije terenskih kamiona konfiguracije 4×4, čija je osnovna namjena prijevoz tereta po izvanredno teškim terenima;
– serija taktičkih kamiona S2000, koja kombinira dobru taktičku i stratešku pokretljivost (mogućnost prijevoza u transportnim avionima C-130 i C-160). Kupcima se nude i kamioni s pojačanom oklopnom zaštitom protiv mina. Inačice s pogonom 4×4 mogu prevoziti od četiri do šest, a sa 6×6 pogonom od sedam do deset tona;
– posebno je zanimljiva ponuda militariziranih civilnih kamiona Atego i Axor koji mogu nositi terete u rasponu od tri do pet tona. Daimler se nada da će uskoro osigurati narudžbu njemačke vojske za čak 1250 tih kamiona;
– slično kao i slučaju Atega i Axora, tu je i ponuda teških civilnih kamiona Actros, koji su prilagođeni i vojnim potrebama. Potencijalnim kupcima nudi se široka paleta inačica u konfiguracijama s dvije, tri ili četiri osovine. Velika je prednost Actros kamiona je činjenica da je to najprodavaniji europski kamion u svojoj kategoriji, kojega je samo za civilno tržište do 22. lipnja ove godine proizvedeno više od 500 000. Actros kamioni proizvode se od 1996. u Daimlerovu njemačkom pogonu u Wörthu. Za posebno teške uvjete uporabe, u razvoju su inačice Actrosa s oklopljenim kabinama, koje posadu štite od paljbe streljačkog oružja kalibra 7,62 mm i od učinka eksplozije protutenkovske mine mase osam kilograma.

Daimler (tada još DaimlerChrysler) u prosincu 2003. s bugarskim je ministarstvom obrane potpisao ugovor za isporuku čak 12 900 vojnih vozila do kraja 2015. godine. Početna narudžba obuhvatila je 112 lakih višenamjenskih terenskih vozila G-Wagen, koji su isporučeni tijekom 2004. i 2005. godine. Još je jedan veliki uspjeh kanadski iz svibnja ove godine odabir Daimlerove ponude za tamošnji program Armoured Heavy Support Vehicle System. Daimler se nada da će mu taj odabir “otvoriti vrata” za još veći posao isporuke 2300 kamiona kanadskoj vojsci unutar projekta Medium Support Vehicle System, čija je procijenjena vrijednost oko 1,2 milijarde kanadskih dolara. Tako velika vrijednost postići će se zahvaljujući i tome što će isporučitelj dobiti i ugovor o početnom održavanju vozila u prve dvije ili tri godine operativne uporabe. Nakon toga trebala bi uslijediti dodjela novog ugovora, vrijednog 100 milijuna kanadskih dolara, koji će obuhvatiti održavanje vozila tijekom njihova operativnog vijeka od oko 20 godina. Taj će se ugovor dodijeliti naknadno i neće biti povezan s osnovnim ugovorom.

Projekt Medium Support Vehicle System obuhvaća:
– kupnju 1500 srednjih logističkih kamiona (petotonaca) i još 300 prikolica. Ta se vozila moraju isporučiti s pripremom za naknadno postavljanje oklopa. Moraju biti dovoljna mala i lagana da se možgu prevoziti transportnim avionom C-130 Hercules;
– 800 komercijalnih kamiona prilagođenih vojnim potrebama;
– 1000 modula za prenamjenu kamiona u druge zadaće kao što su kuhinje, uredi, sanitet i slično;
– 150 kompleta oklopa.
Isporuka prvih kamiona trebala bi započeti već krajem 2008. a isporuka zadnjeg planirana je za kraj 2011. godine.

Francuska
Tvrtka Renault Trucks Defense, koja je u vlasništvu Volva, grupirala je svoju ponudu vojnih kamiona u dvije kategorije. Tako ponuda kamiona namijenjeni ih logističkim potrebama, koji su nastali kao derivati komercijalnih vozila, obuhvaća:
– Midlum 4×4 nosivosti šest tona i mogućnost prijevoza kontejnera ISO dužine 4,5 metara;
– Kerax 4×4 nosivosti od osam do deset tona, također s mogućnošću prijevoza kontejnera;
– Kerax 6×6 nosivosti od 13 do 16 tona. Kamioni su opremljeni sustavima za automatski utovar i istovar kontejnera i paletizirane robe. Mogu se kupiti u raznim inačicama, s otvorenim utovarnim prostorom, prekrivenim ceradom, kao cisterne itd;
– Kerax 8×8, koji može prevoziti teret mase od 13 pa sve do 20 tona.
Osim komercijalnih kamiona prilagođenih vojnim potrebama, Renault u ponudi ima i specijalizirana vojna vozila namijenjena taktičkom prijevozu ljudstva i tehnike. Njegov najnoviji proizvod je obitelj terenskih vozila Sherpa, namijenjen isključivo uporabi u oružanim snagama. Obitelj Sherpa zasad se sastoji od:
– Sherpa 2 4×4 terenskog vozila s kabinom za četiri vojnika i mogućnošću prijevoza do dvije tone tereta;
– Sherpa 3 4×4 s kabinom za vozača i suvozača te povećanim utovarnim prostorom u koji se može smjestiti do tri tone tereta;
– Sherpa 5 6×6 nosivosti šest tona;
– Sherpa 10 6×6 nosivosti do 13 tona;
– Sherpa 15 6×6 nosivosti do 16 tona;
– Sherpa 20 8×8 nosivosti 20 tona tereta.

Vozila Sherpa 10, 15 i 20 mogu se rabiti i za prijevoz ISO kontejnera dužine šest metara, a mogu se opremiti i sustavom za automatski utovar paleta. Osim toga, kupcima se nudi i velik broj inačica, i to “običnih” s natkrivenim utovarnim prostorom, cisterna ili zapovjedna mjesta. Renault će rado udovoljiti i drugim željama kupaca.
Renault je značajno proširio svoju ponudu u svibnju 2006. kupnjom tvrtke Acmat. Raspon Acmatove ponude sadrži tri osnovne obitelji vozila: Véhicule Léger de Reconnaisance et d’Appui (VLRA), koji se nude u inačicama pogona 4×4 i 6×6, Véhicule de Liasion et de Reconnaissance Blindé (VLRB) sa 4×4 i 6×6 konfiguracijom pogona i Véhicule Logistique de L’Avant (VLA) s konfiguracijama 4×4, 6×6 i 8×8.

Renault očekuje potpisivanje ugovora s francuskim ministarstvom obrane o prodaji 400 kamiona nosivosti od osam do 15 tona. Kamioni će biti razvijeni na osnovi komercijalnih vozila i bit će namijenjeni prijevozu kontejnera, paletiziranih tereta i drugog. Očekuje se da će narudžba obuhvatiti i isporuku kamiona koji će poslužiti kao platforma za još nespecificirano oružje. Renault je najavio da očekuje potpisivanje ugovora tijekom 2008. godine.

Italija
Iveco Defence Vehicles Division je preko svoje podružnice Astra Veicoli Industriali, isporučuje belgijskoj vojsci 400 kamiona M250.40WM 6×6 te još 350 kompleta dodatnog oklopa. Ugovor vrijedan 70 milijuna eura sklopljen je u siječnju 2004. te sadrži i mogućnost narudžbe dodatnih 379 kamiona. Isporuka zadnjeg kamiona planirana je za 2008. godinu. Sve će se kabine isporučiti s već postavljenim oklopom, koji posadu štiti od mina.

Kamion M250.40WM samo je dio Ivecoe ponude razvijene za potrebe talijanske vojske. Ponuda obuhvaća široku paletu kamiona u konfiguraciji 4×4 (nosivosti sedam tona), 6×6 (nosivosti 17,5 tona) i 8×8 iste nosivosti. Početkom 2006. španjolska je vojska, koja je već kupila 900 kamiona iz serije M250, kupila dodatnih 82 u konfiguraciji 6×6 i namijenjenih vuči haubica. Iveco nudi potencijalnim kupcima i militariziranu inačicu civilnih kamiona Eurcargo (srednji), te Stralis i Eurotrakker (teški kamioni) u različitim konfiguracijama. Dosad je belgijskoj vojsci isporučio 150 Eurotrakkera MP410E44H 8×8.

Finska
Sredinom ove godine tvrtka Sisu Defence počela je isporuku prvih terenskih kamiona ETP 8×8 koje je još u prosincu 2005. naručila litavska vojska. Ugovor vrijedan nešto više od 20 milijuna eura pokriva, između ostalog, i mogućnost dodatne narudžbe vrijedne deset milijuna eura. Ako se realizira, bit će to najveći vojni izvozni uspjeh ove tvrtke. Sva vozila dobit će oklop, niskoprofilne kabine za dva člana posade i zaštitu od mina.
Tvrtka Sisu u ponudi ETP kamiona nudi modele s konfiguracijom pogona 4×4 i 6×6. Na izložbi Eurostatory 2006 prvi put je prikazala i kamion u konfiguraciji 10×10. Kamion je bio jedan od ukupno devet naručenih za finsku vojsku i namijenjenih prijevozu sustava lansirnog mosta Krauss-Maffei Wegmann Leguan. Osnova tog sustava je most MLC70 dužine 26 metara. Tvrtka Sisu je, zajedno s finskom logistikom i drugim podugovaračima, također zadužena i za održavanje 2500 kamiona finske vojske.

Švicarska
Tvrtka Mowag, koja je u sastavu američkog konzorcija General Dynamics European Land Systems, proizvodi obitelj taktičkih kamiona Duro. Najnoviji model je Duro III 6×6 nosivosti 6300 kilograma. Kupci mogu kupiti Duro IIIP, oklopljenu inačicu istog kamiona, ali kojemu je nosivost smanjena na samo 2000 kilograma. Unatoč smanjenoj nosivosti, Duro IIIP je postao osnova za veći broj inačica, uključujući sanitetsku, prijevoz trupa, zapovjedno mjesto itd. Britanska je vojska kupila 198 kamiona Duro II i III te ih namijenila specijalnim zadaćama. I njemačka vojska je za slične namjene kupila 30 Duro IIIP kamina. Trenutačno je zadnji kupac danska vojska, koja je u studenom 2006. kupila 29 Duro IIIP namijenivši ih za sanitetsku uporabu. Duro III dijeli isto podvozje kao i izvidničko vozilo Mowag Eagle IV 4×4, koje je kupila danska vojska. Na osnovi podvozja kamiona Duro III 6×6, tvrtke Mowag i Rheinmetall razvile su za njemačku vojsku višenamjensko oklopno vozilo Yak. Njemačka vojska već ima 30 Yakova u raznim inačicama, kao što je sanitetska, za prijevoz vojne policije i za pirotehničarske timove. Također očekuje i isporuku 100 dodatnih Yakova, koji su naručeni u rujnu 2005.

Njemačka vojska kupila je vozila Yak kako bi zadovoljila tek dio svojih zahtjeva unutar programa nabave oklopljenih zapovjednih i višenamjenskih vozila GFF (Gesch?tzte F?hrungs- und Funktionsfahrzeuge). Kako je njemačka vojska s vozilom Yak zadovoljila tek Class 3, a da bi zadovoljili Class 4 zahtjev, tvrtka Rheinmetall je razvila vozilo u konfiguraciji 8×8 mase 25 tona. Do kraja ove godine tvrtka će dovršiti dva prototipa te ih predati na testiranja. Testiranja će trajati čak 18 mjeseci, a za to vrijeme vozila će prijeći 16 000 kilometara. Vozilo će imati tri glavna dijela. U prvom će biti kabina za tri člana posade. Iza nje bit će “tehnički” dio s motorom i ABKO sustavom. Na zadnjem dijelu vozila prevozit će se moduli prilagođeni različitim zadaćama, koji će se moći spustiti s vozila i rabiti samostalno.

Velika Britanija
Tamošnja tvrtka JCB, koja se inače bavi proizvodnjom kamiona za stočni prijevoz, kopačica i sličnih specijalnih vozila, proizvela je dva High Mobility Utility Vehicle (Hmuv) 4×4 kao demonstratore tehnologija. U lipnju 2006. objavila je da će na temelju Hmuva i vučnog vozila Fastrac razviti cijelu obitelj terenskih vozila s odgovarajućim prikolicama, koji će svaki moći nositi po četiri tone tereta. Hmuv je projektiran kako bi zadovoljio potrebe britanske kopnene vojske za prijevoz snaga i materijala na taktičkoj razini. JCB je objavio da će, ako kupci za to pokažu interes, razviti i drugi inačice kao što je zapovjedno vozilo, vozilo za vuču topničkog i/ili protuzračnog oružja. Zanimljivo je da je maksimalna brzina Hmuva na dobroj cesti čak 110 km/h. Da ti planovi nisu bez temelja pokazuje i uspjeh njihova High Mobility Engineer Excavator (HMEE) vozila. Naime, američka kopnena vojska kupila je čak 600 HMEE-a.

Češka
Najveći češki proizvođač kamiona jest tvrtka Tatra, koja je tijekom 2006. prodala 1607 kamiona, od čega je 30 posto prodano oružanim snagama. Glavna tržišta Tatre jesu Češka, Rusija i Indija. Tako se serija kamiona T 815-2 Armax proizvodi u dvije inačice, s dvije ili tri osovine. Još veći T 816 Force proizvodi se s tri ili četiri osovin, te kao kamion-vučno vozilo. Veliki uspjeh Tatra je ostvarila 5. srpnja ove godine, kad je s vijetnamskim ministarstvom obrane i tamošnjom industrijskom grupacijom za vađenje ugljena i minerala potpisala ugovor o organiziranju proizvodnje svojih kamiona za tamošnje tržište.

Australija
Tvrtka Thales Australia, koja je najpoznatija po proizvodnji vozila Bushmaster 4×4 (442 komada kupila je australska vojska) svojim je sredstvima razvila Armoured Combat Support Vehicle (ACSV) u dvije inačice. ACSV 4×4 kombinira Bushmasterovu kabinu s ravnim utovarnim prostorom na stražnjem dijelu vozila. Vozilo može prevoziti do pet tona tereta ili vući prikolicu mase osam tona. Inačica s pogonom 6×6 trenutačno je u razvoju i moći će prevoziti jedanaest tona tereta ili vući prikolicu mase 15 tona.
Američka tvrtka Oshkosh otkupila je licencu za proizvodnju Bushmastera za američku vojsku i razne strane kupce koji su obuhvaćeni unutar programa vojne pomoći. Zajednički tim tvrtki Thales Australia i Oshkosh samo je jedan od devet industrijskih timova koji se bore za pobjedu unutar australskog projekta Land 121. Vrijednost projekta Land 121 procjenjuje se na čak tri milijarde australskih dolara jer je njime obuhvaćena zamjena 7700 vozila na kotačima, 3100 prikolica, 750 motorkotača i mnogo drugih terenskih vozila. Sveukupno se traži zamjena za čak 15 različitih tipova vozila. U lipnju ove godine australska Defence Materiel Organisation, koja se bavi kupnjom vojne opreme, pokrenula je drugu i završnu fazu programa, koja bi do kraja iduće godine morala uroditi potpisivanjem ugovora o nabavci vozila.

Zaključak
Iako postavljanje oklopa na transportna vozila bitno smanjuje njihovu nosivost i pokretljivost, te povećava potrošnju, sve veći gubici tih vozila u operacijama u Afganistanu i Iraku naprosto zahtijevaju takva rješenja. Kako je postavljanje oklopa na kamione u uporabi tek izlaz u nuždi, sve veći broj proizvođača nudi namjenska vozila kojima je dodatna masa oklopa već uračunata tijekom projektiranja. Zanimljivo će biti vidjeti hoće li se tako opremljeni kamioni rabiti isključivo za transport ili će se s vremenom prilagoditi i za uporabu u manjim vojnim operacijama, kao manje skupo rješenje u usporedbi s klasičnim oklopnaim vozilima na kotačima i gusjenicama.

Srećko RADOVIĆ