“Oči i uši” ratnih brodova

Iako je svaka nova serija radara, elektrooptičkih senzora i sonara sve skuplja, njihova je ugradnja na ratne brodove prijeko potrebno jer upravo su oni, uz naoružanje, ključni element borbene učinkovitosti

Thales Nederland trenutačno snažno promovira novi sustav nazvan Integrated Mast

U beskonačnu procesu napora održavanja starih i novih ratnih brodova na vrhuncu tehnološke opremljenosti obrambeni proizvođači u Europi, Sjevernoj Americi i Africi kontinuirano na svjetsko tržište izbacuju nove radare, sonare i elektrooptičke senzore.
Njemački Atlas Elektronik, koji su 2006. osnovali ThyssenKrupp i Eads, postigao je nemali uspjeh svojim navigacijskim radarom 9600 Arpa (radi u I frenkventnom rasponu). Arpom su opremljene australske fregate klase Anzac i njemačke fregate klase Sachsen. Atlas proizvodi i motrilački radar CSU-90 namijenjen ugradnji na podmornice. Ugrađen je na izraelske podmornice klase Dolphin, švedske klase Gotland i južnoafričke klase Manthatisi.

Na području sonara Atlas Elektronik proizvodi ASO-94-41, koji je ugrađen na malezijske podmornice klase Laksamana, ali i danske na zapovjedno-opskrbne brodove klase Absalon. Uz to Atlas Elektronik proizvodi sonar DSQS-24C, koji je ugrađen u nizozemske fregate klase De Zeven Provincien, dok se inačica DSQS-24B rabi na njemačkim fregatama klase Sachsen. Njemački lovci mina klase Hameln rabe sonare DSQS-11M. Najsuvremeniji od svih sonara u ponudi tvrtke Atlas Elektornik jest MOA-3070 koji se ugrađuje u podmornice tipa U21/U214 namijenjene njemačkoj, talijanskoj, grčkoj, južnokorejskoj, pakistanskoj, portugalskoj i turskoj ratnoj mornarici.

Tvrtka Insyte, u vlasništvu BAE Systemsa, za buduće britanske nosače zrakoplova klase Queen Elizabeth proizvodi višenamjenske radare Sampson. Isti se radar nalazi i na britanskim razaračima klase Daring (Type 45). Insyte je proizvodio i radare Type-911 koji su ugrađivani na britanske fregate klase Duke (Type-22) i na lake nosače zrakoplova klase Invincible. Ovi su nosači opremljeni i radarima za navođenje paljbe Type-909. Invincible je opremljen i radarom za nadzor morske površine Type-996 (radi u frekvencijskom rasponu E/F). No, nosač Ark Royal (iz iste klase) opremljen je radarom Type-992 (E/F frekvencije). BAE Systems je dostavio i radare za navođenje paljbe 1802 za malezijske korvete klase Leiku.

Eads je dovršio dostavu motrilačkih radara TRS-3D/16 namijenjenih danskim višenamjenskim ratnim brodovima klase Flyvefisken. Ovi radari imaju zonu motrenja od 200 km (107 Nm) i rade u C frekventnom rasponu. Ovim su radarima opremljene i njemačke korvete klase Braunschweig.

Veliki proizvođač brodskih radara jest švedska tvrtka Saab Microwave Systems. Njihov najpoznatiji radar namijenjen brodovima jest Sea Giraffe 3D. Ovim su radarom opremljeni ratni brodovi australske, katarske, kanadske, malezijske i švedske ratne mornarice. Saabov kombinirani radarsko-elektrooptički ciljnički sustav Ceros-200 rabi se na norveškim raketnim topovnjačama klase Skjold. Između ostalih odlika Ceros-200 ima i poseban algoritam nazvan Chase, koji mu omogućava praćenje ciljeva koji lete neposredno iznad površine mora, kao što su protubrodski vođeni projektili. Saab posebno naglašava da se Ceros-200 može lagano modernizirati tijekom bilo kojeg većeg remonta broda. Ova tvrtka kupcima nudi i EOS-500 sustav za praćenje ciljeva i navođenje paljbe na njih. EOS-500 se može rabiti za nadzor, motrenje, trodimenzionalno praćenje te klasifikaciju ciljeva. Modularnost EOS-a 500 omogućava mu laganu nadogradnju i modernizaciju.

Danska tvrtka Terma proizvodi motrilački radar Scanter Mil (E/F i I/J frekventni rasponi). Ovaj radar rabe ratni brodovi danske, njemačke i švedske ratne mornarice. Najnovija ugradnja Scanter Mila je na singapurske fregate klase Formidable.
Još jedan veliki europski proizvođač brodskih radara jest talijanska tvrtka Selex Sistemi Integrati. Njezin najveći kupac je talijanska ratna mornarica. Tako su za najnoviji talijanski laki nosač Cavour proizveli višenamjenski radar Empar (G frekventni raspon). Isti se radari ugrađuju i na talijansko-francuske fregate tipa Horizon. Selex proizvodi i radare za talijanske LPD-e (Landing Platform Dock) klase San Giorgio. Prvi je motrilački radar MM/SPQ-702 a drugi navigacijski SPN-748. Ti su brodovi opremljeni i radarima za nadzor paljbe RTN-10X (I i J frekvencijski rasponi). Na lakom nosaču aviona Garibaldi i na razaračima klase Durand de la Penne rabe se Selexovi motrilački radari MM/SPS-768 (D frekventni raspon). Selex je odgovoran i za dostavu višenamjenskih radara (za motrenje, navigaciju i nadzor plovidbe) Ran-30X/I (X frekventni raspon) koji se ugrađuju na razarače klase Commandante. Za španjolski laki nosač zrakoplova Principe de Asturias Selex je dostavio radar za otkrivanje projektila RTN-11L/X (I/J frekventni raspon).
Tvrtka Whitehead Alenia Sistemi Subacquei, zajedno sa Selex Sistemi Integrati (Wass), čini dio korporacije Finmeccanica. Wass proizvodi sonar za otkrivanje mina SNA-2000 koji se rabi na nosaču zrakoplova Cavour. Tvrtka, u suradnji s Thalesom, proizvodi i sonar TMS-4110CL koji se ugrađuje na fregate tipa Horizon.

U lipnju 2008. Thales Nederland je objavio da je indijska tvrtka Bharat Electronics naručila motrilačke radare velikog dometa LW08. Radari su namijenjeni opremanju indijskih fregata klase Godavari. Isporuka prvog sustava planirana je za ovu godinu. Još prije ova je tvrtka osigurala ugovor za isporuku radara LW08 za indijski nosač zrakoplova Wiraat, i razarače klase Kolkata i Delhi te fregate klase Brahmaputra. Tim su radarom opremljene i nizozemske fregate klase Karel Doorman. Namjena LW08 je motrenje zračnog prostora i morske površine. Radi u D frekventnom rasponu i doseg motrenja mu je 264 km.

Thales Nederland je za njemačke fregate klase Sachsen i nizozemske fregate klase De Zeven Provincien razvio motrilački radar Smart L i radar za navođenje paljbe 3D APAR (Active Phased Array Radar). Radar APAR ima četiri fiksne antene kojima se motri zračni prostor, prate ciljevi i navode protuzračn projektili. APAR može slijediti do 200 zračnih ciljeva na udaljenosti do 150 km i 100 površinskih ciljeva na udaljenosti od 29 km. Njime je moguće istodobno praćenje do 250 ciljeva te navođenje na 16 ciljeva projektila s 32 projektila u zraku. Radar Smart L namijenjen je motrenju zračnog prostora i morske površine na velikim udaljenostima. Ciljeve sa smanjenim radarskim odrazom otkriva na udaljenosti od 55 km, a veće ciljeve na udaljenosti do 400 km. Istodobno prati do 1000 ciljeva u zraku i 40 ciljeva na moru.

Thales je u travnju prošle godine objavio da je osigurao ugovor za isporuku motrilačkog radara Smart-S Maroku. Ugovor je obuhvatio i isporuke radara Lirod Mk 2 te sonara Kligklip. Smart-S je sastavni dio i opreme fregata klase Karel Doorman. Radi u F frekventnom rasponu i maskimalni doseg motrenja mu je 100 km.

Thales Nederland trenutno snažno promovira novi sustav nazvan Integrated Mast. U prosincu 2007. nizozemsko ministarstvo obrane je Thalesu dalo ugovor da ovim sustavom opremi nove odobalne patrolne brodove klase Ocean. Integrated Mast je revolucionarni projekt koji sjedinjava radar, elektrooptički sustave, antene i sustave za potporu rada u jedinstvenu cjelinu. Na taj način sustav zahtijeva znatno manje prostora, jer je dobar dio sustava za potporu iz nadgradnje prebačen u sam jarbol. Jarbol se može prilagođavati potrebama kupca, povećavajući se ili smanjujući ovisno o broju sustava. Kako Integrated Mast ujedinjava sve brodske motrilačke sustave na jedno mjesto, njime se bitno smanjuju problemi projektanata i brodograditelja koji se u pravilu moraju boriti s mnogobrojnim zahtjevima isporučitelja opreme koji traže posebne uvjete za ugradnju radara i elektrooptičkih sustava da bi oni mogli funkcionirati. Integrated Mast nudi najjednostavniju mogućnosti ugradnje opisanu kao “plug-and-paly”.

Nizozemski LPD brodovi klase Roterdam opremljeni su topničkim proturaketnim sustavima Goalkeeper. Za praćenje ciljeva i navođenje topničke paljbe Goalkeepera rabi Thales Irscan Infra-Red Search and Track (IRST) sustav koji ciljeve može otkriti na udaljenosti od 20 kilometara. Sličan sustav Sirius LR-IRST razvijen je za otkrivanje ciljeva na velikim udaljenostima. Sirius je ugrađen na nizozemske fregate klase De Zeven Provincien i njemačke fregate klase Sachsen. Sirius je elektrooptički infracrveni sustav koji svojim korisnicima osigurava otkrivanje ciljeva na velikim udaljenostima, bez obzira na vremenske uvjete. Za razliku od radara Sirius, ne može se ometati. Zadnji naručitelj ovog sustava je kanadska ratna mornarica koja će ga rabiti na fregatama klase Halifax. Testiranja uporabljivosti započela su ove godine, a očekuje se da će ugradnja na sve brodove ove klase biti dovršena do 2011. U međuvremenu Thales je za francusko-talijanske fregate klase Fremm (Fregate multi-mission/Fregata Europea Multi-Missione) započeo isporuku elektrooptičkog infracrvenog sustava Atemis IRST namijenjenog navođenju paljbe.

Za britanske nuklearne podmornice klase Vanguard Thales isporučuje napadni periskop CH91 opremljen TV kamerom i termovizijom. Britanske nuklearne podmornice klase Astute opremeljene su Thalesovim periskopom CM010 u kojem su noćna kamera i termovizija. Thalesovi se periskopi CK043 i CH093 nalaze i na australskim klasičnim podmornicama klase Collins. Kanadske podmornice klase Victoria opremljene su Thalesovim motrilačkim periskopom CK35 i napadnim periskopom CH85.

Prije spoemnute podmornice klase Vanguard opremljene su i sonarima Thales Underwater Systems Type-2054 koji prolaze kroz proces modenizacije. Američka korporacija Lockheed Martin predvodi inicijativu ugradnje najnaprednijih komercijalnih tehnologija u sonare da bi se, između ostalog, u budućnosti olakšala i njihova modernizacija.

Američka korporacija ITT svojim motrilačkim radarima AN/SPS-48E 3D (E/F frekventni raspon) opremila je američke LPD-ove klase San Antonio, nuklearne nosače zrakoplova USS Ronald Reagan i USS Nimitz, te nosače helikoptera klase Wasp. Waspovi su opremljeni i ITT-ovim radarima AN/SPN-35A/B namijenjenim nadzoru i navođenju letjelica.
Navigacijski radari Kelvin Hughes Type-1007/8 (I frekventni raspon) rabe se na brodovima katarske, malezijske, brunejske, omanske, australske, francuske, britanske i kanadske ratne mornarice. Ta tvrtka proizvodi i radar za nadzor morske površine Arpa-I, koji je do sada ugrađen na nizozemske brodove klase Rotterdam i španjolske LPD klase Galicia. Njihov najnoviji proizvod je radar Sharpeye (I frekventni raspon) koji korisniku omogućava preciznu navigaciju i u uvjetima snažnog klutera (pozadinske smetnje). Sharpeye može otkrivati i pratiti mala plovila i zrakoplove koji lete na malim visinama. Potencijalnim kupcima Kelvin Hugles nudi i Sharpeye koji radi u F frekventnom rasponu.

Ključni dio trenutačno najnaprednijeg borbenog sustava namijenjenog ratnim brodovima AEGIS čine Lockheed Martinovi radari AN/Spy-1. Ovi se radari nalaze na američkim krstaricama klase Ticonderoga i razaračima klase Arleigh Burke. Inačicama ovog radara opremljeni su i brojni ratni brodovi drugih ratnih mornarica. Tako japanski razarači klase Kongo rabe radare AN/Spy-1D. Isti radar rabe i fregate španjolske ratne mornarice klase Don Alvaro De Bazan (F-100). No, za razliku od japanskih razarača koji su gotovo identični američkim razaračima klase Arleigh Burke, španjolske fregate imaju za gotovo trećinu manju istisninu. Zbog toga su španjolski projektanti imali tešku zadaću uskladiti relativno malo nadgrađe broda s ovim radarskim sustavom. Kako su uspješno riješili taj problem, Norveška je u lipnju 2000. od Španjolske naručila pet fregata klase Fridjof Nansen, također opremljene radarskim sustavom Spy-1D. Radar Spy-1D nalazi se i na južnokorejskom razaraču King Sejong the Great, prvom brodu istoimene klase. Sustav AEGIS obuhvaća veći broj različitih podsustava naoružanja i senzora. Okosnicu sustava čini radar velikog dometa AN/Spy-1 sa četiri plošne antene. Inačica AN/Spy-1D prvi je put ušla u operativnu uporabu 1983. na američkim krstaricama klase Ticonderoga. Radar AN/Spa-1 može istodobno motriti, otkrivati, identificirati i pratiti ciljeve, protiv koji automatski odabire najučinkovitija djelovanja odgovarajućim oružjem. Za razliku od konvencionalnih radara koji rabe rotirajuće antene, pa cilj može zahvatiti jedanput tijekom rotacije antene, AN/Spy-1 rabi četiri fiksne plošne antene koje konstantno pokrivaju svih 360 stupnjeva. Na taj način je osigurano najprije moguće otkrivanje cilja, ali i istodobno praćenje stotina objekata (ciljeva, vlastitih i savezničkih plovila, zrakoplova i projektila, te ostalih objekata).

Lockheed Martin proizvodi i tegljeni sonar RB-29A kojim su opremljene nuklearne podmornice klase Virginia i Los Angeles. Četiri podmornice klase Viginia već su u operativnoj uporabi a planirana je gradnja još šest.

Preko svoje tvrtke Sperry Marine korporacija Northrop Grumman je uključena u opskrbu 50 ratnih mornarica navigacijskim radarom Bridgemaster-E (I frekventni raspon). Zanimljivo je da je ovaj radar prvobitno razvijen za komercijalna plovila. Jedna od odlika ovog radara jest da automatski obavještava posadu o dolasku brzih objekata koji se kreću brzinama do 1100 km/h (600 čvorova). Druga korisna odlika Bridgemastera jest da se može “zamrznuti”, tj. radar će na konzoli zadržati zadnji prikaz da je zaustavljeno radarsko emitiranje kako se ne bi otkrio položaj broda. Sperry Marine proizvodi radar AN/SPQ-8B (X frekventni raspon). Ovaj višenamjenski radar rabi se za motrenje zračnog prostora i površine mora da bi se na vrijeme otkrile prijetnje čak i u uvjetima snažnog klutera.
Raytheonov dalekodometni motrilački 3D radar AN/SPS-52C (E frekventi raspon) nalazi se na ratnim brodovima španjolske i talijanske ratne mornarice. Ista korporacija proizvodi i motrilački radar AN/SPS-49(V)4 (C/D frekventi raspon). Njime su opremljeni neki ratni brodovi američke, kanadske i australske ratne mornarice. Ovaj je radar razvijen za uporabu na nosačima zrakoplova i fregatama. Navigacijski radar AN/SPS-64(V)9 (I/J frekvencijski raspon) nalazi se na talijanskim i španjolskim ratnim brodovima, te na njemačkim lovcima mina klase Hameln. Radari za navođenje paljbe AN/SPG-51C (G/I frekventni raspon) nalaze se na razaračima klase Cassard francuske ratne mornarice.

Raytheon je pri kraju razvoja novog radara AN/Spy-3 AESA koji će se ugrađivati na najnovije američke razarače klase Zumwalt
Raytheon je u procesu dovršetka razvoja novog radara AN/Spy-3 AESA (Active Electronically-Scanned Array) koji će se ugrađivati na najnovije američke razarače klase Zumwalt.

Kao velika korporacija Raytheon se intenzivno bavi i razvojem sonara za vojnu uporabu. Tako je njihov sonar SQS-56DE 1160 ugrađen u grčke fregate klase Hydra. Drugi Raytheonov sonar je AN/SQQ-32 namijenjen otkrivanju i klasifikaciji morskih mina. Sonar je ugrađen na američke lovce mina klase Avenger. Raytheonovi pasivni tegljeni sonari BQS-13 i BQS-15, te navigacijski sonar BQR-19 ugrađeni su na više klasa američkih nuklearnih podmornica. Aktivni sonar Sads-TG ugrađen je u podmornice klase Los Angeles.
Korporacija Israel Aerosapce Industries ujedinjava veliki broj tvrtki namijenjenih proizvodnji vojne opreme. Jedna od njih je Elta koja se specijalizirala za vojnu elektroniku. Ona, između ostalog, proizvodi radare za nadzor paljbe EL/M-221 GM STGR kojim su opremljene višenamjenske korvete klase Sa’ar. Njihovi radari EL/M-2218S (E/F frekventi raspon) mogu se naći i na raketnim topovnjačama klase Fearless singapurske ratne mornarica. Najnoviji proizvodi IAI su 3D radari EL/M-2248 MF-STAR (S frekventni raspon) i EL/M-2258 ALPHA.

Tvrtka El-Op potencijalnim kupcima nudi svoj Multisensor Stabilised Integrated System (MSIS), elektrooptički motrilački sustav za dnevnu i noćnu uporabu, ali i navođenje paljbe. MSIS se nudi s kamerama u boji ili crno-bijelim kamerama, FLIR podsustavom, laserskim daljinomjerom sigurnim za ljudski vid te laserskim označivačem ciljeva. MSIS se nalazi na singapurskim raketnim topovnjačama klase Fearless. Ova izraelska tvrtka nudi i Compact Multi-Purpose Advanced Stabilised System (Compass) koji se nalazi na brodovima izraelske ratne mornarice, ali i nekoliko drugih ratnih mornarica. Compass se sastoji od sabilizirane turete u kojoj su motrilački sustavi, monitori i videorekorderi. U tureti se nalaze FLIR (forwad looking infrared system), laserski daljinomjer siguran za ljudski vid, te televizijske kamere u boji ili crno-bijele. Po želji kupca tureta se može opremiti i laserskim označivačem ciljeva.

Južnoafrička tvrtka Reutech razvila je RTS-6400 puls-Dopplerov kombinirani radarski (X frekventni raspon) i elektrooptički sustav za praćenje ciljeva. RTS-6400 već se nalazi na južnoafričkim korvetama klase Valour (Meko-200A). Ova je tvrtka također razvila i RSR-210N dvodimenzionalni pulse-Doppler radar (X frekventni raspon) namijenjen motrenju zračnog prostora i površine mora. RSR-210N naručila je norveška ratna mornarica kako bi njime opremila svoje fregate klase Fridtjof Nansen. Reutech tvrdi da je ovaj radar naručila i jedna ugledna ratna mornarica iz države članice NATO saveza. Povrh toga, Reutech proizvodi i Seagull RSR-960 radar koji se na ratnim brodovima može rabiti samostalno ili integriran u brodski sustav za nadzor borbenog djelovanja. Kako ima jako malu razinu zračenja, Seagull RSR-960 je posebno podoban za ugradnju na brodove sa smanjenim radarskim odrazom ili one koji se rabe za “prikrivene” operacije.

Britansko ministarstvo obrane je potaknulo razvoj novog Medium Range Radara (MRR) koji je namijenjen opremanju širokog spektra ratnih brodova, posebno novih nosača zrakoplova klase Queen Elizabeth. MRR bi trebao zamijeniti sadašnje radare za motrenje morske površine Type-996 (E/F frekventni raspon) kojim je opremljen velik broj britanskih ratnih brodova. Britansko je ministarstvo obrane zahtjev za razvoj MRR-a poslalo u nekoliko tvrtki koje se bave proizvodnjom vojne opreme. S obzirom na to da se radari Type-966 nalaze na gotovo svim britanskim ratnim brodovima izgrađenim od 1986. do danas, razvoj MRR je itekako važan. U “utrku” za odabir isporučitelja uključeni je velik broj tvrtki. Jedna je BAE Systems Insyte, koja na ovom projektu surađuje s tvrtkom Qinetq, te nude 3D radar Artisan. Elta Systems se udružila s tvrtkom Ultra Electronics te nudi radar EL/M-2238. Thales nudi radar Smart-S Mk 2.

Srećko RADOVIĆ