ASDA 2017 okupit će veći broj izlagača, posebno domaćih, no bit će i više inozemnih…
Pume i Cougari mogu sve
I nakon 40 godina operativne uporabe, transportni helikopteri Eurocopter Puma i Cougar odlično se prodaju
Tijekom rata u Alžiru od 1954. do 1962. francuska je vojska postala prva koja je masovno rabila helikoptere u borbenim zadaćama. Tada stečena iskustva pretočena su u zahtjeve za novim srednjim transportnim helikopterom sposobnim djelovati 24 sata, bez obzira na vremenske uvjete. Krajnji rezultat tih zahtjeva bio je transportni helikopter SA 330 Puma tvrtke Sud Aviation. Prvi je prototip prvi put poletio 15. travnja 1965., a u operativnu uporabu SA 330A u francuskoj vojsci ušao je već 1967. Dvije godine poslije britansko ratno zrakoplovstvo odabralo ga je za svoj temeljni transportni helikopter, te su britanske Pume u operativnu uporabu ušle već 1971., pod lokalnom oznakom Puma HC.1.
Ubrzo su razvijene i nove inačice, bolje prilagođene zahtjevima kupaca. Tako je za francusku vojsku razvijena inačica SA 330B, za izvoz namijenjena inačica SA 330C, a za uporabu u vrućim i visokim krajevima inačica SA 330L. Serijska proizvodnja SA 330 okončana je potkraj 1987., nakon proizvedenih 700 primjeraka. Umjesto nje u serijsku proizvodnju krenula je Super Puma AS 332 (oznaka je promijenjena jer je 1970. tvrtku Sud Aviation preuzela korporacija Aerospatiale). Prva Super Puma proizvedena u Aerospatialeu poletjela je 13. rujna 1978. i otad je postigla odlične prodajne rezultate, stalno se prilagođavajući potrebama starih i novih kupaca. Dosad su razvijene tri generacije transportnih helikoptera iz obitelji Super Puma/Cougar. Tako se inačice namijenjene civilnoj uporabi nude pod oznakom AS 332 Super Puma, a vojne inačice kao Cougar. Model Mk 1 (AS 532) razvijen je početkom osamdesetih godina XX. stoljeća. Nakon njega razvijen je model Mk 2 (AS 532A2), koji je uglavnom namijenjen civilnim korisnicima kao što su tvrtke za opskrbu platformi za vađenje nafte na Atlantskom oceanu. Godine 2004. dobiveni su certifikati za civilne i vojne modele EC 225/725 ? treća generacija obitelji Super Puma/Cougar.
Najbolji pokazatelj napretka, s obzirom na to da je riječ o transportnim helikopterima, jest najveća poletna masa (MTOW ? maximum take-off weight), koja je kod modela Mk 1 bila “samo” 8000 kg, da bi se kod modela EC 225/725 povećala se na 11 000 kg. Zahvaljujući tom napretku održan je uzlazni trend prodaje te konzorcij Eurocopter godišnje proizvede 30 takvih helikoptera. Možda je još uvjerljiviji podatak da sadašnji planovi predviđaju nastavak proizvodnje još najmanje deset godina. Zbog toga ne začuđuje što je upravo model AS 532AL bio prvi zapadni helikopter prodan bivšoj članici Varšavskog ugovora nakon okončanja Hladnoga rata ? 28. kolovoza 2006. predan je prvi primjerak bugarskom ratnom zrakoplovstvu. Tijekom ove godine obilježit će se i isporuka 700. helikoptera iz obitelji Super Puma/Cougar, od čega je čak 60 posto prodano vojnim naručiteljima. Iako je Cougar primarno projektiran za obavljanje zadaća taktičkog transporta, njegove odlične letne mogućnosti omogućile su razvijanje i inačica za evakuaciju ranjenih, za zadaće traganja i spašavanja (SAR) te čak za borbeno traganje i spašavanje (CSAR).
Povećanje MTOW-a omogućilo je i razvoj novih inačica Cougara s produženim trupom kao što su AS 532UL/AL, koje mogu ponijeti do 25 vojnika ili šest ranjenika na nosilima te još deset osoba. Još jedna specijalna inačica razvijena je za francusku vojsku. Riječ je o letećem radaru opremljenom radarom Horizon. U francuskoj kopnenoj vojsci ti su helikopteri označeni kao AS 532U2/A2, a u ratnoj mornarici kao 532SC.
Ova poboljšanja ne bi bila moguća bez sve jačih motora koje proizvodi konzorcij Turbomeca, a koji su se razvijali istodobno s razvojem helikoptera. Prvi motori, razvijeni još 1979., bili su Makila 1A snage 1655 KS, koji su naknadno pojačani na 1820 KS. Za model AS 532 razvijeni su motori Makila 1A1, a 1991. počela je serijska proizvodnja motora Makila 1A2 za modele AS 532A/U2 Cougar. Snaga tog motora je 1840 KS, ali je njegova proizvodnja prekinuta zajedno s prestankom proizvodnje modela AS 532, koji su zamijenili modeli EC 225/725.
Za EC 725 (civilni ekvivalent je EC 225) Turbomeca je razvila motor Makila 2A snage 2100 KS. Usprkos povećanju snage, ovaj motor omogućava EC 725 da s deset ljudi na ekonomičnoj visini preleti 370 km. Tijekom neprestanog leta na visini od 170 metara, dolet se smanjuje na oko 185 km. EC 725 opremljen je bogatom opremom, koja, između ostalog, obuhvaća radar Bendix 1400C, SAgem Sigma GOS/Inertial Navigation System (INS) i letno računalo Marconi CMA3000. Kokpit je prilagođen uporabi naočala za noćno gledanje (NVG), a tijekom zadaća helikopter štiti Thalesov MWS-20 Damien sustav za otkrivanje projektila zemlja-zrak, Selex Communicationov RALM sustav otkrivanja laserskog zračenja te Alkan ELIPS bacača IC i radarskih mamaca.
AS 725 može se i naoružati, a najpopularnija opcija je postavljanje strojnica MAG-58 kalibra 7,62 mm na vrata.
Afrika
Najveći korisnik Puma u Africi je južnoafričko ratno zrakoplovstvo, koje je po licenciji proizvela tvrtka Atlas Aircraft Corporation (sada dio Denel Aerospace Systems). Ti su helikopteri poznati pod oznakom Oryx. Od 2006. traje program produženja operativnog vijeka za 44 Oryxa, od čega će 35 dobiti potpuno nove sustave za navigaciju i vezu.
Maroko je kupio 24 helikoptera AS330C/F/G, a Sudan se odlučio za 24 rumunjska IAR 330L (po licenciji proizvedeni AS 330). Pitanje je koliko je sudanskih IAR-a i danas operativno. Nigerija je naručila 12 AS 332B. Togoansko ratno zrakoplovstvo rabi jedan AS 332 i jedan AS 330, gabonsko jedan AS 332F, a gvinejsko jedan IAR 330. Zimbabveansko ratno zrakoplovstvo ima dva AS 532UL namijenjena VIP transportu. Međutim, zbog dugogodišnje izolacije nije poznato jesu li ovi helikopteri u letnom stanju.
Azija
Indonezija, Japan, Južna Koreja, Kina i Pakistan koriste se modelima iz obitelji Puma. Na Paris Air Showu 2007. Eurocopter je izložio jedan EC 225, koji je naručilo kinesko ministarstvo transporta za tamošnju službu spašavanja, a naručitelju je isporučen u prosincu 2007.
Jedan od većih azijskih korisnika jest indonezijsko ratno zrakoplovstvo (TNIAU), koje rabi 17 helikoptera (inačica AS 330J i NAS 330L) za zadaće transporta, SAR-a i VIP prijevoza. NAS 330L po licenciji je proizvela tamošnja tvrtka PT Digantara, koja još mora isporučiti 14 helikoptera ove inačice.
Tokubetsu Yusa Hiktai, specijalna eskadrila japanske kopnene vojske, u listopadu 2006. dobila je jedan EC 225LP namijenjen isključivo VIP prijevozu. Tako je obavljena isporuka zadnjeg od tri naručena VIP helikoptera namijenjena prijevozu kraljevske obitelji, kojima su zamijenjeni helikopteri AS 332L (u uporabi od 1985.).
Malezijsko ratno zrakoplovstvo objavilo je na zrakoplovnoj izložbi LIMA 2007 (održanoj u prosincu) da su u uži izbor za njihov novi transportni helikopter ušli Mil Mi-17VS, Sikorsky S-92 i EC 725. Iako je najavljena kupnja 12 helikoptera, procjene govore da bi malezijsko ratno zrakoplovstvo trebalo najmanje 48 novih transportnih helikoptera.
Pakistanska vojska u dvije eskadrile ima 30 AS 330J. Veliki korisnik Cougara je i singapursko ratno zrakoplovstvo, koje je prije deset godina svojih 12 AS 332UL-a prebacilo u Australiju, preciznije u zrakoplovnu bazu u Oakeyu (Queensland). Na taj je način pilotima osiguralo znatno bolje uvjete za obuku i trenažu. Preostalih 20 AS 332M Cougara ostalo je u zrakoplovnoj bazi Sembawang u Singapuru.
Južnokorejsko ratno zrakoplovstvo ima oko devet AS 332L/L2 helikoptera, koje rabi za SAR zadaće.
Francuske Pume i Cougare
Najveći broj korisnika s ujedno najvećim brojem operativnih Puma nalazi se, naravno, u Europi. Francuska kopnena vojska i ratno zrakoplovstvo još su uvijek najveći korisnici. Iako najave govore da će helikopteri NH90 zamijeniti francuske AS 220B Pume, sadašnji planovi predviđaju nastavak operativne uporabe helikoptera AS 532UL Cougars te njihovu modernizaciju. Kroz modernizaciju će proći 27 helikoptera, koji će dobiti novu avioniku, ISSYS samoobrambeni sustav te potpuno digitaliziran autopilot. Modernizacija će obuhvatiti i druge sustave, kao što su sustavi za navigaciju, infracrveni motrilački sustavi i komunikacijski sustavi. Helikopteri će dobiti i datalink. Zrakoplovstvo francuske kopnene vojske i francusko ratno zrakoplovstvo pojačat će svoje helikopterske snage novim EC 725HUS i EC 725 Resco Cougars. Usprkos različitim oznakama, obje su inačice gotovo potpuno identične.
Eurocopter je nedavno francuskoj vojski isporučio i dodatnih 14 Cougara namijenjenih CSAR i specijalnih zadaćama. Neposredno nakon isporuke ovi su se helikopteri našli u borbama, zajedno s parom EC 725 Rescosa, jer su krajem 2006. prebačeni u Kabul kako bi tako obavljali CSAR zadaće.
Pume u Velikoj Britaniji
Drugi veliki korisnik Puma je britansko ratno zrakoplovstvo. Zanimljivo je da ono još uvijek rabi, doduše vrlo modernizirana, 33 helikoptera modela HC.1. U ožujku 2007. objavljeno je da će Eurocopter provesti jednogodišnje testiranje kako bi se utvrdilo jesu li njihove konstrukcije pogodne za produženje operativnog vijeka sve do 2022. godine. Zbog toga je u rujnu iste godine britansko ministarstvo obrane u Abbey Woodu (pokraj Bristola) otvorilo Joint Project Office, čija je jedina zadaća nadzor projekta produženja operativne uporabe Puma. Osim temeljitog remonta trupa, ovaj plan obuhvaća i ugradnju nove avionike s “glass” kokpitom, te novih motora. Zbog toga su u tijeku razgovori s tvrtkom Turbomeca kako bi se u britanske Pume HC.1 ugradili motori Makila 1A1. Britanska Defence Logistics Organisation objavila je da će se modernizacija provesti samo ako će osigurati mogućnosti kontinuiranog djelovanja u svim borbenim okruženjima (pod tim se najviše mislilo na asimetrično ratovanje u urbanim područjima).
Ovi su zahtjevi proizašli iz (bolnih) iskustava uporabe Puma u Iraku. Zbog toga su sve tamo raspoređene Pume opremljene sustavima: ARI 18228 Sky Guardina RWR, Alliant Techsystem Integrated Systems AN/AAR-47(V) Missile Approach Warning System i BAE Systems AN/ALQ-144 infracrvenim ometačem. Kao dodatno pojačanje obrambenim sustavima pridodana su i dva M130 bacača mamaca.
Ostali europski korisnici
Grčko ratno zrakoplovstvo rabi 10 AS 332C1 u SAR i CSAR zadaćama. Prvi od ovih helikoptera isporučen je 1999., a 2004. dobili su Rockwell Collinsov RSC-125C sustav za otkrivanje položaja osoba. Naknadno je kupljeno još osam helikoptera iste inačice, uključujući i dva namijenjena medicinskoj evakuaciji. Ostalih šest helikoptera opremljeno je GPS/INS navigacijskim sustavima, deflektorom ispušnih plinova motora i naoružano s po dvije strojnice. Grčko ratno zrakoplovstvo planira u bliskoj budućnosti provesti modernizaciju svih svojih AS 332.
Veliki korisnik Puma, i po mnogočemu specifičan, jest rumunjsko ratno zrakoplovstvo. Ono rabi svoju inačicu IAR 330L, koje je proizvodila lokalna tvrtka IAR SA Brasov. Zanimljivo je da je 107 tih helikoptera proizvedeno od 1974. do 1994., znači uglavnom u vrijeme dok je Rumunjska bila članica Varšavskog ugovora. Godinu dana nakon isporuke zadnjeg helikoptera izraelska tvrtka Elbit Systems je, zajedno s IAR SA Brasov, razvila modernizacijski paket SOCAT. Pomoću njega Puma postaje višenamjensko/borbeni helikopter, naoružan topom od 20 mm i protutenkovskim vođenim projektilima NT-D Spike-ER. Tako modernizirani IAR-i 330L trebali bi ostati u operativnoj uporabi još 20 godina.
Španjolsko ratno zrakoplovstvo raspolaže flotom od 17 AS 332B/M1. Još devet AS 532UC/UL rabi zrakoplovna komponenta španjolske kopnene vojske za SAR i CSAR zadaće. Po dva AS 332 i AS 532 prilagođeni su VIP prijevozu te će u operativnoj uporabi ostati do 2015. godine. U prosincu 2007. španjolska je vlada objavila da će kupiti dva AS 532AL za 40-ak milijuna eura, s namjerom da u operativnoj uporabi ostanu 25 godina. Iako su konfigurirani za prijevoz vojnika, rabit će se i za druge zadaće, uključujući SAR/CSAR i MEDEVAC.
Ukupno 17 AS 532UL rabi i nizozemsko ratno zrakoplovstvo, od čega je sedam prilagođeno za amfibijske operacije s velikih desantnih brodova klase Rotterdam. Avioni se mogu opremiti i “kruškama” za gašenje požara. Tri tako opremljena helikoptera poslana su u Grčku tijekom kolovoza prošle godine kako bi pomogli u gašenju katastrofalnih šumskih požara. Dvije godine prije rabljeni su s istom namjenom u Portugalu.
U siječnju 2006. švedska je vlada objavila promjene u ustroju svojih helikopterskih snaga po kojima će svih 12 HKP-10 (AS 333M1) ratnog zrakoplovstva biti smješteno u zrakoplovnoj bazi Lulea. Helikoptere će modernizirati ugradnjom Saab Avitronics Integrated Defensive Aids Suite (IDAS) sustavom kako bi se mogli rabiti unutar Nordic Battle Group snaga. IDAS je sustav za otkrivanje i obranu od vođenih projektila zemlja-zrak i popularan je među korisnicima Cougara.
Tako je IDAS-om švicarsko ratno zrakoplovstvo moderniziralo svojih 12 AS 532UL, te uz njih ugradilo i Elbitov digitalni zemljovid. Švicarsko ratno zrakoplovstvo rabi Cougare inačice AS 332M1 i AS 532UL. Tri švicarska AS 332M1 modernizirana su 1991. i 1992. kako bi njima mogao upravljati samo jedan pilot, dok je do 2005. godine 12 AS 532 UL dobilo Saab Avitronics ISSYS sustav za samoobranu. Godinu dana poslije, švicarski je parlament zapovjedio modernizaciju 15 AS 332M1 kako bi se uskladili s civilnim Instrument Flight Rules. Helikopteri su dobili i FLIR (forward-looking infrared) kupole kako bi mogli izvršavati SAR zadaće.
Tursko ratno zrakoplovstvo rabi helikoptere AS 532AL, između ostalog i za SAR zadaće, a tamošnja kopnena vojska ima AS 532UL. U prosincu 2005. slovenska je vojska dobila zadnji od četiri kupljena AS 532AL namijenjena transportu i SAR zadaćama. Bugarska flota od 12 helikoptera raspoređena je na osam helikoptera namijenjenih transportu i četiri SAR zadaćama. Ti se helikopteri također intenzivno rabe i za gašenje požara i evakuaciju.
Latinska Amerika
Izvan Europe, Pume i Cougari se odlično prodaju i u Latinskoj Americi. Argentinsko zrakoplovstvo kopnene vojske rabi tri AS 332B za koje traži zamjenu. Najizgledniji kandidat je, naravno, Cougar. Međutim, kronični nedostatak novca, koji traje od devedesetih godina prošlog stoljeća sve do danas, odgodio je planove o nabavi novih transportnih helikoptera za neko bolje vrijeme.
Bolivija je prošle godine kupila još dva venezuelska AS 532AC Cougara, koji su pridodani dvama prije kupljenim helikopterima. Helikopteri su dani bolivijskom ratnom zrakoplovstvu, koje ih rabi za humanitarne operacije. Dva je helikoptera rabio predsjednik Evo Morales u svojoj predizbornoj kampanji 2005. godine. Nakon prodaje četiri AS 532AC Venecueli su ostala dva AS 532AC i sedam AS 332B Puma.
Brazilska kopnena vojska rabi helikoptere AS 332M, a tamošnje ratno zrakoplovstvo svoje AS 532SC/UC Cougare uglavnom rabi za VIP prijevoz i transport. Cougar je i takmac u natječaju brazilskog ratnog zrakoplovstva za 24 srednja transportna i jurišna helikoptera. Eurocopter je ponudio kombinaciju EC 725 i jurišnog helikoptera Tiger. Agusta-Westland nudi EH101, a ruski Rosoboronexport Mi-171V. Odlika o kupnji očekuje se do kraja ove godine.
Još jedan veliki korisnik Cougara je Čile. Tamošnja kopnena vojska rabi AS 332H/L, a mornaričko zrakoplovstvo AS 332B/C. Krajem prošle godine čileanska vojska je objavila odluku o kupnji osam AS 332AL helikoptera kao pojačanje dvama AS 332. Ti se helikopteri kupuju umjesto otkazane nabavke 19 polovnih njemačkih AS 330.
Ekvadorsko ratno zrakoplovstvo operativno rabi tri AS 332L, uz tri AS 330L u pričuvi. Planovi o njihovoj zamjeni stalno se odgađaju.
Meksičko ratno zrakoplovstvo rabi helikoptere AS 330S i AS 332L. U veljači 2007. odobrena su 54 milijuna američkih dolara za kupnju dva EC225 namijenjena VIP prijevozu.
Bliski istok
Prvih 11 AS 332M-1 jordansko je ratno zrakoplovstvo dobilo još 1987. Osim što se rabe za transport vojnika i materijala, redovito se rabe i u humanitarnim zadaćama (jedan je 2004. prevezao palestinskog vođu Yassera Arafata u bolnicu). Zbog toga su na nekim helikopterima nacrtani crveni polumjeseci (arapski pandan crvenom križu), uz vojnu i civilnu registraciju.
Kuvajtsko ratno zrakoplovstvo rabi 13 AS 330H i AS 532SC, koji se od listopada 2006. rotiraju u programu modernizacije u Erocopterovom pogonu u Marignaneu (južna Francuska). Zanimljivo je da je Eurocopter odbio priopćiti podatke o vrsti i obujmu modernizacije kuvajtskih helikoptera.
U međuvremenu je, u studenom 2006., Saudijska Arabija objavila namjeru kupnje oko 20 EC 725 kao dio znatno veće kupnje vrijedne 8,9 milijardi dolara. Helikopteri će biti raspoređeni u tamošnje ratno zrakoplovstvo.
Dvadeset i pet AS 330C/F Puma rabe i Ujedinjeni Arapski Emirati, preciznije njihovo ratno zrakoplovstvo. Ti su helikopteri od 2001. godine prošli modernizaciju, koja je obuhvatila ugradnju novih motora Makila 1A i “glass” kokpita. Zanimljivo je da su emiratske Pume prošle kroz modernizacijski program rumunjske tvrtke IAR Ghimbav, koji ih je podigao na istu razinu opremljenosti kao i rumunjske helikoptere IAR 330SM, te im povećao operativni vijek za 15 godina. Oman rabi malu flotu od tri AS 332C/L-1 helikoptera, isključivo za VIP prijevoz.
Obiteljski uspjeh
Eurocopterova filozofija stalnog razvoja Puma s godinama je dovela je do stalnog povećanja helikoptera i sve veće nosivosti, te ih svrstala uz bok ruskom Mil Mi-17 i američkom UH-60 Black Hawku. Eurocopter vjeruje da Cougari koji sada ulaze u operativnu uporabu mogu u njoj ostati sve do 2040. godine. S EC 725 kao osnovom, tim ljudi u Marignaneu planira nove proizvode i, u skladu s dosadašnjom politikom razvoja, razvoj novih poboljšanih inačica njihova najnovijeg proizvoda. Najavljuju razvoj nove, poboljšane inačice EC 725, koja bi se na tržištu trebala pojaviti 2017. ili najkasnije 2018. godine. Nova će inačica imati veću nosivost, veću brzinu i mogućnost djelovanja bez obzira na vremenske uvjete. Iako su trenutačno najbolji kupci EC 725 postrojbe namijenjene CSAR zadaćama, posebno francusko ratno zrakoplovstvo i kopnena vojska, Eurocopter ne želi da se njihov helikopter veže isključivo uz tu namjenu. Naime, procjenjuju da je to tržište preograničeno, te stoga žele svoj proizvod ponuditi i za druge namjene. Uz ponešto skidanja opreme i pojednostavljenja, EC 725 može postati, po tvrdnjama proizvođača, odličan transportni helikopter, sposoban zadovoljiti većinu zadaća i najzahtjevnijih ratnih zrakoplovstava.
Dražen MILIĆ